Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI driver ongedaan maken  (gelezen 1025 keer)

Offline lijnis

  • Lid
ATI driver ongedaan maken
« Gepost op: 2013/12/27, 16:36:04 »
Hallo,
Ik heb de “niet-vrij grafisch stuurprogramma FGLRX van ATI/AMD” driver ingeschakeld (geinstalleerd).
Na het opnieuw opstarten krijg ik alleen nog maar de mededeling:
"Cannot Display This Video Mode
optimum resolution 1280 x 1024 60Hz"
Op een zwart scherm.
Hoe kan ik die installatie ongedaan maken? (via een terminal sessie...?)
In de GRUB kan ik voor een andere optie kiezen maar ik weet niet wat ik daar moet kiezen en hoe ik vervolgens moet handelen.

Bedankt,
Lijnis

Ik heb
Ubuntu 12.04 LTS
ATI Radeon HD 4650
(Dual boot met windows XP, werkt OK)

Offline jan11000

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/27, 17:52:18 »
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Hier staan tips om nog op te starten.
Probeer dan via grafische menu je driver te verwijderen of een andere te installeren.

Offline IHC1000

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/27, 18:47:49 »
Die fglrx drivers zijn voor kaarten vanaf de 5000-serie.

Sudo apt-get remove --purge fglrx* zou ze moeten verwijderen.(oh ja sudo met een kleine letter)

Je kan gewoon de standaard drivers gebruiken wel heb je dan baat bij een nieuwere kernel.
Je zou 13.10 kunnen proberen.

Offline lijnis

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/27, 22:39:30 »
Hallo,
Bedankt voor de hulp.
Ik heb in de "herstel" modus uit de GRUB opgestart. Daar de terminal met root optie gekozen en achter de terminal prompt de opdracht
sudo apt-get remove --purge fglrx*
gegeven.
Als antwoord krijg ik:
W: Er wordt geen vergrendeling gebruikt voor het alleen-lezen-vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock
E: Kan niet naar /var/cache/apt/ schrijven
E: De pakketlijsten of het statusbestand konden of niet ontleed, of niet geopend worden


Ik kan wel opstarten met de live CD.
Kan ik niet van daar uit de geïnstalleerde driver verwijderen? Ik kan in nautilus wel naar het bestandssysteem waar ik Ubuntu heb geïnstalleerd.

Of kan ik via de live-CD een nieuwe installatie uitvoeren over de bestaande heen?
Ik heb Ubuntu pas net geïnstalleerd en er dus nog niet zoveel mee gedaan.
Misschien is dat de snelste oplossing...?

Lijnis

Offline jan11000

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/28, 10:59:44 »
Probeer dit eens,
als je in het grafische komt, ga naar update's, daar is een tab om je griver te heinstalleren.
Anders installeer de driver in texmode.

Citaat
Voer de installatie uit, start na installatie op met nomodeset of xforcevesa vanuit Grub (zie hieronder) en haal daarna direct alle updates binnen. Hopelijk lossen die het probleem op.

Harde schijf-installatie: via de opstartopties van Grub
1.2. Verreweg de meeste videokaarten kunnen prima overweg met de kernelmodus-instelling (KMS) van Ubuntu. In enkele gevallen echter niet. U kunt dan dit doen:

- U gaat eerst tijdelijk iets veranderen aan het Grubmenu (het menu van opstartlader Grub).

Krijgt u, voorafgaand aan het opstarten van uw computer, geen Grubmenu te zien? Druk dan bij het opstarten, direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm, de linker-SHIFT-toets in, en hou die ingedrukt. U krijgt dan alsnog het Grubmenu te zien.

- Selecteer de regel in het Grubmenu waarmee Ubuntu opstart. Druk NIET op Enter!

- Druk op de e-toets.

- Nu krijgt u de mogelijkheid, om de opstartopties eenmalig te wijzigen. Zoek de regel waarin ro  quiet splash staat (meestal op het einde van de regel). Zet de cursor met de pijltjestoets vlak na ro  quiet splash

Druk daarna een keer op de spatiebalk en tik vervolgens in: nomodeset

Voorbeeld: als quiet splash op het einde van de regel stond, wordt het einde van de regel nu dus:
ro  quiet splash nomodeset

Druk nu de Ctrl-toets in en houd hem ingedrukt. Druk vervolgens op de x-toets.

De computer start nu eenmalig op met de optie "nomodeset".

Geen succes? Probeer dan om op te starten met ook nog de optie "xforcevesa" erbij. De regel wordt dan:
ro  quiet splash nomodeset xforcevesa

Offline lijnis

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/28, 11:32:09 »
Hallo Jan,

Ik krijg na deze toevoeging(en) in de GRUB ( nomodeset en xforcevesa ) nog steeds het zwarte scherm met de mededeling dat de video mode niet wordt ondersteund.
Hoe kan ik de "originele" Ubuntu driver in textmode installeren?

Lijnis

Offline jan11000

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/28, 12:12:18 »
Hiermee zoeken met google,
ubuntu 12.04+install ati drivers

Offline IHC1000

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/28, 22:20:27 »
Als je opstart via de herstelmodus en je bent in dat scherm met keuze mogelijkheden,
druk dan gelijktijdig op ctrl en alt en F1 en log daar normaal in.
Doe dan dat commando.

Je kan ook in de root terminal dat commando zonder sudo doen want je bent al root.

Als je tijdens de installatie gewoon beeld had, kan je ook opnieuw installeren.

Na je installatie eerst kijken bij extra drivers de bovenste (xorgserver) moet je dan hebben.

Hoewel ik normaal ook voor het gebruik van de long term versies ben, is het in dit geval misschien verstandiger 13.10 te nemen omdat amd/ati de laatste tijd veel code naar de kernel heeft gebracht.

Leve de keuzevrijheid in ubuntu.

succes!


Offline lijnis

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/29, 17:59:21 »
Dank je wel allemaal, maar ik heb gister gekozen om Ubuntu opnieuw te installeren vanaf de live-CD.
Het verwijderen van de linux partitie liep ook niet helemaal vlekkeloos, maar uiteindelijk is dat allemaal gelukt en ben ik nu "vrolijk" alles weer aan het instellen en installeren. Erg leerzaam en een tweede keer gaat altijd sneller en handiger dan de eerste keer.
Binnenkort zal ik wel weer met een andere vraag komen... ;)

Offline joop905

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/29, 18:16:05 »
Mooi dat het opgelost is

 Direct doen in Ubuntu
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

 Voltooi de multimedia-ondersteuning in Ubuntu
https://sites.google.com/site/computertip/multimedia

 Maak Ubuntu sneller!
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Offline lijnis

  • Lid
Re: ATI driver ongedaan maken
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/29, 20:26:54 »
Ja, erg handige site:  https://sites.google.com/site/computertip
En met "alles" installeren bedoel ik natuurlijk alles, behalve die ATI driver... =D