Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer schakelt steeds uit.  (gelezen 2198 keer)

Computer schakelt steeds uit.
« Gepost op: 2008/04/27, 20:11:25 »
De pc van de kids waar Xubuntu op staat stopt er sinds een paar dagen spontaan mee. Zo ineens lijkt het alsof iemand de stekker er uit trekt. En net gebeurde dat tijdens de nieuwe installatie van 8.04...
Het zal wel niets met Xubuntu te maken hebben maar heeft misschien iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken? Zelf dacht ik aan oververhitting maar de vent. werkt prima en hij is van binnen bijna stofvrij.

Offline tabasco

  • Lid
Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 21:21:59 »
Kijk eens naar het moederboard. Zoek naar zogenaamde 'bulging capacitators' Dat zijn van die ronde tonnetjes (soort weerstandjes) erop gesoldeert. Als deze lekken of erg bol staan aan de bovenkant kan dit een goede oorzaak zijn. Ik heb onlangs dit probleem verholpen door deze 'elko's' te vervangen. (wel een vervelend soldeerklusje)

Misschien is dit bij jou ook het geval?

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 22:58:45 »
Je zou kunnen kijken of hij `t met een ander operating system ook doet, zet  b.v. een live-cd in de cd-rom en start daarmee op.
Of bedoel je, dat hij sindsdien helemaal niet meer wil opstarten?

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 06:45:34 »
@tabasco: Ik zal het board eens bekijken maar het is een niet zo nieuw apparaat meer en solderen is niet echt mijn ding..

@rvqx: De Xubuntu live cd doet het gewoon. Heb gisteren nog een keer de instalatie geprobeerd maar bij ongveer 85 % was het gebeurt. Zonder aanleiding de stroom er af.

Offline tabasco

  • Lid
Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 20:06:38 »
Mocht je gaan controleren, op deze pagina staan wat plaatjes waar je naar moet zoeken.
Er zijn hele series computers die deze fout hebben. In mijn geval was het een oudere IBM.

Er kunnen uiteraard andere oorzaken zijn, maar bovenstaand probleem uitsluiten brengt je weer wat verder anders zoek je je een ongeluk wat ik ook deed.

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 20:20:57 »
Ik was nog vergeten te vermelden dat ie ook niet zomaar aan gaat; na wat gepruts met de stekker achter in de pc gaat ie dan wel weer aan. Hij heeft trouwens net ongeveer twee uur gewoon aan gestaan maar toen ik toch maar weer probeerde om de instalatie er op te krijgen gaf ie het na een minuut of twintig op...

Offline tabasco

  • Lid
Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 20:34:27 »
Vervang eerst eens de voedings kabel (wissel em om met je gourmet-stel :) )
Deze kan een breuk hebben (huisdieren, ouderdom, knel gezeten)

Controleer daarna ook bovenstaand capacitator probleem (dan kun je beter voor een andere computer zoeken)

Mocht dit niet baten, zou het de voeding zelf kunnen zijn. Ben je niet bekend met het vervangen van een voeding zoek hier dan hulp bij. Ivm met het type wat je nodig hebt.

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 22:33:11 »
Noodzakelijk gepruts aan de stekker, voordat hij aangaat doet natuurlijk vermoeden dat hier iets mis is. Als `t netsnoer goed is, kun je waarschijnlijk het chassisdeel, dat de contrastekker vormt, met 2 schroeven losdraaien en kijken hoe dat eruit ziet.

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 06:49:33 »
Citaat van: tabasco
Vervang eerst eens de voedings kabel (wissel em om met je gourmet-stel :) )
Deze kan een breuk hebben (huisdieren, ouderdom, knel gezeten)
..dus eerst een gourmet-stel kopen..of zou een los kabeltje ook kunnen :) ?

Zal het aparaat komend laaaang weekend eens grondig van binnen bekijken en een ander kabeltje gerbruiken. Als ie ziek blijft moet ik maar op zoek naar een ander pc-tje voor de kids , wand deze is van papa ;) en een reparatie laten uitvoeren is denk ik gezien de leeftijd een beetje te duur.

Computer schakelt steeds uit.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/05, 08:49:58 »
Vreemd; hij doet het al een tijdje weer goed. Hij draait nu erg happy Puppy Linux vanaf een cd-tje..
Als ie het zo blijft doen gaat Xubuntu er weer op !