Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het Gnome Shell hoekje  (gelezen 6924 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Het Gnome Shell hoekje
« Gepost op: 2017/10/01, 12:05:12 »
Gnome Shell is één van de vele bureaubladomgevingen die we als linux gebruikers kunnen kiezen. Bij de introductie alweer zes jaar geleden (de eerste versie verscheen op 6 april 2011) kregen de Gnome ontwikkelaars nogal wat tegenwind. Canonical, het moederbedrijf achter Ubuntu, reageerde prompt door een eigen bureaubladomgeving te ontwikkelen, Unity.

Gnome Shell is ondertussen na vele versies zeer verfijnd en stabiel. Dank zij het systeem van extensies is die niet configureerbare werkomgeving misschien wel de meest flexibele van allemaal. Doorheen alle kritiek en tegenwind heeft Gnome stilletjes aan zijn positie van leidende bureaubladomgeving opnieuw  verworven. Nu gaat ook Ubuntu terug over naar Gnome. Het verlaat zijn eigen desktopomgeving Unity, en zal voor zijn volgende versie 17.10 een met Ubuntu-saus overgoten Gnome Shell inzetten als zijn standaard werkomgeving.


(Figuur van OMGUbuntu

Gnome Shell is standaard een zeer minimale omgeving. Bedoeling is dat je vooral werkt  :), en hierbij weinig verstrooid wordt door allerlei taakbalken, knoppen en starters. Het bureaublad zelf dient enkel als achtergrond. Bovenaan is een zwarte balk met een "Activiteiten" knop, de tijd in het midden (in het midden!) en een knop rechts waar enkele instellingen beschikbaar waren. Dat is het.



Aan die opzet kan je standaard als gebruiker praktisch niets aanpassen. Je kan Gnome Tweak (vroeger: Gnome Tweak Tool) erbij installeren om wat extra aanpassingen te maken. Dank zij het systeem van extensies, de gnome extensies, is deze moderne desktop echter ongelofelijk aanpasbaar geworden. Je kan er Windows 10 van maken:

]]

of Apple OSX



of Budgie



Er valt veel te ontdekken in Gnome Shell. Dit draadje gaat over hoe jij Gnome Shell gebruikt. Gebruik je extensies? Welke? Zet hier je ervaringen en tips neer! Ook alle vragen over Gnome Shell zijn hier welkom!
« Laatst bewerkt op: 2017/10/01, 12:21:36 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/01, 13:23:52 »
Ik trap de bal af. Zo gebruik ik voor het ogenblik Gnome Shell.



Praktisch lege desktop, behalve enkele iconen (via Dash to Dock) aan de linkerkant. Favorieten start je direct, en met de muis kan je andere programma's opstarten via het bovenste icoon, het toepassingenicoon. Ik heb echter de gewoonte om programma's via de launcher te starten: druk op de Supertoets, geef twee of drie letters van de naam in en start de toepassing met een druk op Enter. Ook is het mogelijk om, zoals in Unity, een favoriet te starten met de toetsencombinatie Super+cijfer.

Ik werk doorgaans met gemaximaliseerde toepassingen. De layout met de dock links werkt goed op een 16:9 scherm.



De dock werkt uitstekend om met de muis van taak te wisselen. Onder Gnome Shell werkt ook Alt+Tab zeer efficient, maar wat apart.
 
Wat ik wel wat mis, is de directe zichtbaarheid van de klok. Als iemand een manier weet om een klokje in de rechterbenedenhoek steeds zichtbaar te houden...

Met een druk op de Super toets krijg je evenwel vlug het activiteitenoverzicht, inclusief de statusbalk:



Ook via een muisklik op het toepassingenicoon komt de statusbalk tevoorschijn samen met de programmas. Een ingestelde sneltoets Super+b toont de takenbalk zonder naar een overzicht te gaan.

Mijn extensies:

- Dash to Dock (natuurlijk): maakt een dock op je werkblad, die anders verborgen zit in het activiteitenoverzicht
- Hide top bar: verbergt de statusbalk.
- Hide legacy tray: dit verbergt het lelijke schuifje in de linker beneden hoek, waar de traditionele statusiconen van bijvoorbeeld Dropbox of Skype naar werden verbannen. Ik heb die niet nodig en haal die weg. Gnome Shell volgt mij in deze :-) want in versie 3.26 verdwijnt dit en wordt de extensie overbodig. Wil je wel die statusiconen zien, maar dan bovenaan op de statusbalk zoals je dat gewoon bent, installeer dan Topicons Plus of, zoals Ubuntu 17.10 zal doen, KStatusNotifierItem.

Daarnaast zet ik de animaties helemaal af: ik word er immers duizelig van. Dat kan in Gnome Tweak Tool onder "Appearance" (Uiterlijk). Aangezien ik de statusbalk niet zie, verplaats ik het "Applicatiemenu" naar het programmavenster: onder "Top Bar". Zo wordt het applicatiemenu voor de "moderne" toepassingen met "client side decorations", d.w.z., met allerlei functies in de titelbalk zelf, een bijkomende knop.

Andere extensies enkel met estetisch doel:

- Dynamic top bar: maakt de balk bovenaan transparant (voor mij enkel zichtbaar in het overzicht)
- Disable workspace switcher popup: er verschijnt geen "switcher" als je wisselt van desktop
- Always zoom workspaces: De werkbladen zijn altijd uitgeklapt in het overzichtsscherm. Ik hou namelijk niet van "floepen", namelijk dat er iets tevoorschijn springt als de muis ergens komt.
- Hide activities button: verwijdert de knop "Activiteiten".
- Remove accessibility: zorgt ervoor dat de knop "Toegankelijkheid" verdwijnt. Die verschijnt (ongevraagd) als je je fonts wat groter instelt, zonder mogelijkheid die weer af te zetten. Weer zo een onbegrijpelijke keuze van de gnome ontwikkelaars.
- Remove dropdown arrows: Verwijdert die overbodige pijltjes naar beneden naast sommige elementen in de statusbalk.

Functioneel:
- Focus my window: essentieel voor mij! Als je een document opent vanuit bestandsbeheer, en vb libreoffice is al open, dan komt het document niet automatisch op de voorgrond. Je krijgt in de plaats een notificatie dat je venster "klaar" is, waarna je het zelf kan gaan zoeken. Dit is voor mij onbegrijpelijk standaard gedrag van gnome shell. Het is ook niet consistent, want als betreffende programma nog niet open is, dan komt het document wel onmiddellijk naar de voorgrond. Deze extensie zorgt er voor dat een document dat je opent onmiddellijk op de voorgrond komt, eender wat.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/01, 13:35:05 »
Ik kreeg behoorlijk de wind van voren toen ik kenbaar maakte dat Gnome me zo goed beviel, jaren later is het uiteindelijk, ironisch genoeg, de standaard voor Ubuntu geworden.
Maar we gaan hier geen oud zeer naar boven halen, nergens goed voor.

Mijn favoriete extensies, eigenlijk zijn het er maar twee: Dash to Dock  en voor mij super handig, Sound Input & Output Device Chooser  Ik kan met de laatste extensie heel gemakkelijk, op afstand, de juiste geluidsuitvoer kiezen, en het scherm van de laptop dimmen als deze is aangesloten op de tv. Sound Input & Output Device Chooser is voor mij de belangrijkste extensie.
Wat ook heel prettig is, tegenwoordig kan je de extensies installeren in Google Chrome, je bent niet meer afhankelijk van Firefox, voor mij een hele prettige vooruitgang.

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/01, 14:45:36 »
Om mijn desktop een beetje hetzelfde te krijgen als Unity heb ik vooralsnog de volgende extensions geïnstalleerd:

- internet radio
- lock keys
- mailnag
- open weather
- printers
- screen shot tool
- show desktop buttom
- status area horizontal spacing
- trash
en
- dash to dock

Naar aanleiding van de waardevolle bijdrage van vanadium nu nog toegevoegd:
- focus my window (was al een paar keer mijn venster kwijt  ;) )
- dynamic top bar (zeer fraaie toevoeging)
- always zoom workspace
- hide activities button
- remove dropdown arrows (inderdaad overbodige pijltjes)

« Laatst bewerkt op: 2017/10/01, 15:28:20 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/01, 15:24:12 »
Ik kreeg behoorlijk de wind van voren toen ik kenbaar maakte dat Gnome me zo goed beviel, jaren later is het uiteindelijk, ironisch genoeg, de standaard voor Ubuntu geworden.
Yup, niet alleen de gnome ontwikkelaars kregen de wind van voren. Ik heb het ook in een vroeg stadium bekeken. Ik vond dat het toen echter nog zeer weinig afgewerkt was, ook naar toetsenbordondersteuning. Unity was zelfs bij zijn eerste verschijning al heel wat beter afgewerkt.

Citaat
Dash to Dock
Dat is dé gnome extensie. Perfecte kwaliteit ook. Zou eigenlijk officieel ondersteund moeten worden.

Citaat
- dynamic top bar (zeer fraaie toevoeging)
De nieuwe Gnome Shell bouwt dergelijke functie standaard in. Het werkt ook licht anders - Dynamic top bar gaat enkel de bovenbalk verduisteren als er een gemaximaliseerd venster is. In de nieuwe Gnome Shell (en Ubuntu 17.10) verduistert de balk van zodra er een venster tegen komt, hoe klein ook. Dit vind ik niet zinvol. Het kan een storende factor zijn.  Ik vraag mij af hoe configureerbaar dat zal zijn, en of je het eventueel zal kunnen afzetten als je de manier waarop de extensie werkt, beter vindt.

Verder gebruik je heel wat extensies die ik niet kende. Vele zijn er om de functionaliteit op de topbalk te verhogen, maar die verberg ik nou net  ^-^


Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/01, 16:00:08 »
Citaat
De nieuwe Gnome Shell bouwt dergelijke functie standaard in. Het werkt ook licht anders - Dynamic top bar gaat enkel de bovenbalk verduisteren als er een gemaximaliseerd venster is. In de nieuwe Gnome Shell (en Ubuntu 17.10) verduistert de balk van zodra er een venster tegen komt, hoe klein ook. Dit vind ik niet zinvol. Het kan een storende factor zijn.  Ik vraag mij af hoe configureerbaar dat zal zijn, en of je het eventueel zal kunnen afzetten als je de manier waarop de extensie werkt, beter vindt.
Ik dacht dat de dynamic top bar de transparantie regelt en hide the top bar wat je hierboven beschrijft.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/01, 17:56:18 »
Ik dacht dat de dynamic top bar de transparantie regelt en hide the top bar wat je hierboven beschrijft.
Dat is ook zo. In de nieuwe Gnome Shell zal de top bar transparant zijn, behalve als er een venster vlak tegenaan staat. Met dynamic top bar maak je nu al de top bar transparant. Alleen als er een venster gemaximaliseerd is, verdwijnt de transparantie.

Hide top bar verbergt de top bar. Je kan instellen dat de topbar verschijnt als je met de muiscursor tegen de bovenrand drukt (net zoals een zelf-verbergende dock zich gedraagt). Zelf doe ik dit niet omdat ik dat niet graag heb (floept soms op zonder dat je het wilde, maar misschien beef ik teveel  =D).

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/01, 20:36:12 »
Yup, niet alleen de gnome ontwikkelaars kregen de wind van voren. Ik heb het ook in een vroeg stadium bekeken. Ik vond dat het toen echter nog zeer weinig afgewerkt was, ook naar toetsenbordondersteuning. Unity was zelfs bij zijn eerste verschijning al heel wat beter afgewerkt.
Daar waren vroeger de meningen over verdeeld  :) Ik heb persoonlijk Gnome altijd heel prettig ervaren, nooit geen last gehad van de slechte afwerking.. maar laten we geen oude koeien uit de sloot halen, we kijken vooruit, naar de nieuwe  lts releases. Wat je schreef over Dash to Dock, ben ik met je eens, zou eigenlijk standaard moeten worden. En voor wie helemaal niet kan wennen, er is zelfs een extensie die het klassieke menu kan weergeven, bijna dezelfde ervaring als Ubuntu Gutsy Gibbon. Bv Frippery Applications Menu http://www.linuxbsdos.com/wp-content/uploads/2012/08/FripperyMenu.png
« Laatst bewerkt op: 2017/10/01, 20:43:02 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/01, 20:46:24 »
Ik weet niet zeker of het al genoemd is  https://extensions.gnome.org/local/  een klik op het groene icoontje, kan worden gebruikt om een extensie te updaten, werk bijzonder prettig.

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/01, 20:50:36 »
Ik krijg daarvan een melding in de werkbalk.
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/01, 20:52:54 »
Dat klopt, dan is er een update beschikbaar, ga via de link die ik had geplaatst en klik op de groene icoon, er volgt dan een vraag , zal ik de extensie installeren?  :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/01, 20:56:28 »
 dellkubuntu , na het updaten eerst even af en aanmelden, anders kan het zijn dat de extensie niet meer werkt. Wel na een herstart natuurlijk.  Bijvoorbeeld  Dash to Dock, de laatste versie is 61

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/01, 21:02:36 »
Klopt. Dit had ik al in gebruik. Die groene update icoontjes bij extensies die geinstalleerd zijn kende ik nog niet. Ik gebruik gnome 3 sinds kort. De vorige keer was een behoorlijke tijd geleden, toen was dat blijkbaar nog niet zo mogelijk.
Kubuntu 20.04

Offline EvC

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/01, 21:16:35 »
De Nederlandse vertaling van de Gnome extension Open Weather is al sinds jaar en dag niet compleet.
Is er een reden dat het niet opgepakt wordt?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

FrSu

  • Gast
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/01, 21:25:45 »
Ik dacht dat de dynamic top bar de transparantie regelt en hide the top bar wat je hierboven beschrijft.
Dat is ook zo. In de nieuwe Gnome Shell zal de top bar transparant zijn, behalve als er een venster vlak tegenaan staat. Met dynamic top bar maak je nu al de top bar transparant. Alleen als er een venster gemaximaliseerd is, verdwijnt de transparantie.

Hide top bar verbergt de top bar. Je kan instellen dat de topbar verschijnt als je met de muiscursor tegen de bovenrand drukt (net zoals een zelf-verbergende dock zich gedraagt). Zelf doe ik dit niet omdat ik dat niet graag heb (floept soms op zonder dat je het wilde, maar misschien beef ik teveel  =D).

In Budgie is dit ook werkend. Ik heb ook het dock naar onderen verplaatst en op transparant gezet. Precies zoals ik het graag wil. Zeer tevreden mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/01, 21:32:10 »
En voor wie helemaal niet kan wennen, er is zelfs een extensie die het klassieke menu kan weergeven, bijna dezelfde ervaring als Ubuntu Gutsy Gibbon. Bv Frippery Applications Menu http://www.linuxbsdos.com/wp-content/uploads/2012/08/FripperyMenu.png
"Applications menu" is één van een officiële extensie die deel uitmaakt van de "classic mode". Zo is er ook de "Places status indicator". Alleen voor het vroegere "System menu" is er geen extensie. De extensie "Windows list" brengt een balk onderaan met traditionele knoppen om te wisselen tussen programma's.

Er zijn nog meerdere heel boeiende "Klassieke menu's" voor wie daarvan houdt (ik niet, dus  :rolleyes:). met gno-menu kan je ook een toepassing zoeken. Daarnaast is Arc menu een zeer veelbelovende nieuwkomer.

Citaat
klik op het groene icoontje, kan worden gebruikt om een extensie te updaten
Sommige extensies kunnen systeembreed geïnstalleerd zijn met je pakketbeheer. Dat zie je op de extentions website omdat er "System extension" staat onder de naam. In dat geval verkies ik van de extensie niet op die wijze up te daten.

Notificaties voor updates van je extensies krijg je via je browser plugin. Zeker in Firefox kan je daar instellen of je notificaties wil. Je kan ook automatisch de extensies laten bijwerken. Ga hiervoor in Firefox naar menu, Addons, (of: about:addons) en klik naast "GNOME Shell Integration" op "Preferences".

Citaat
De Nederlandse vertaling van de Gnome extension Open Weather is al sinds jaar en dag niet compleet.
Is er een reden dat het niet opgepakt wordt?
Wat je bedoelt met "niet opgepakt wordt" is me niet duidelijk, maar extensies kunnen breken tussen één Gnome Shell versie en de volgende, tot frustratie van de ontwikkelaars. Dit is ondertussen wel al een stuk beter dan bij vroegere versies van Gnome Shell.

Sedert Gnome 3.24 is er standaard een weersapplet in het notificatiescherm (hoewel dat bij mij tegenwoordig aanraadt om on-line weersinfo te gaan halen  :rolleyes:). Misschien is ook daarom de interesse van de ontwikkelaar in de Open Wheater extensie verminderd.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/01, 22:04:50 »
Citaat
klik op het groene icoontje, kan worden gebruikt om een extensie te updaten
Sommige extensies kunnen systeembreed geïnstalleerd zijn met je pakketbeheer. Dat zie je op de extentions website omdat er "System extension" staat onder de naam. In dat geval verkies ik van de extensie niet op die wijze up te daten.
Ik heb nog nooit anders gedaan, soms is een extensie even nog niet compatibel met de nieuw Gnome versie, maar daar krijg je een melding over. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Maar als je gelijk hebt, dan is het inderdaad verstandig om het niet te doen. En ik ben het met je eens over de klassieke menu's , ik heb er ook geen behoefte aan. Sommige mensen vinden een klassieke menu overzichtelijker, maar dat is dan heel prachtig, daar zijn n.l. heel eenvoudig te installeren, extensie voor  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/01, 22:14:29 »
Native Window Placement,  Media Player Indicator   Window Corner Preview  en nog meer zijn prettige extensies Voor het weer heb ik geen extensie nog, ik loop even naar buiten en bekijk de wereld boven m'n hoofd. Soms kijk ik op http://www.weeronline.nl/

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/01, 22:31:58 »
Native Window Placement,  Media Player Indicator   Window Corner Preview  en nog meer zijn prettige extensies Voor het weer heb ik geen extensie nog, ik loop even naar buiten en bekijk de wereld boven m'n hoofd. Soms kijk ik op http://www.weeronline.nl/

Die Media Player Indicator is ook wel een fijne
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/02, 13:35:07 »
Voor een systeemmonitor kan je deze installeren https://extensions.gnome.org/extension/1239/launch-system-monitor/
Zorg er  wel voor dat xdotool package erbij wordt geïnstalleerd.

Er zijn er meerdere alternatieven maar die geven op dit moment bijna allemaal een error.

« Laatst bewerkt op: 2017/10/02, 14:39:41 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/02, 15:23:34 »
Zorg er  wel voor dat xdotool package erbij wordt geïnstalleerd.
xdotool werkt met Xorg. Jammer genoeg werkt dit tooltje, en andere commandolijn tools voor X, niet onder Wayland. De extensie zal daarom ook niet onder Wayland werken.

Citaat
Window Corner Preview
Ziet er een zeer plezante extensie uit, maar voor mij een beetje tegen mijn minimal workspace aanpak in: zeker niet bevorderlijk om op het eigenlijke werk geconcentreerd te blijven  =D

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/27, 19:38:00 »
Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik de extensies updaten?
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/27, 19:46:44 »
Ik kreeg daarvan altijd een melding in de menubalk.
Kubuntu 20.04

Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #23 Gepost op: 2017/10/27, 19:51:27 »
Ik kreeg daarvan altijd een melding in de menubalk.
Als ik daarop klik, dan zie ik niets gebeuren, vandaar mijn vraag.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline vanadium

  • Lid
Re: Het Gnome Shell hoekje
« Reactie #24 Gepost op: 2017/10/27, 20:01:10 »
Ik heb dit vandaag ook gemerkt: melding gekregen, maar doorklikken op de notificatie gaf niets. "Handmatig" updaten kan je steeds door naar de website te gaan en "Installed extensions" te kiezen. Naast extensies die kunnen bijgewerkt worden, staat een groen embleem.
Onder de extensienaam staat "system extension" als je extensie systeembreed geïnstalleerd is, d.w.z., via het pakketbeheer. Die extensies ga je best niet bijwerken op die manier - eventuele updates voor de systeemextensies komen wel binnen via je software updates.