Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows programmas  (gelezen 1099 keer)

Offline cal13

  • Lid
windows programmas
« Gepost op: 2011/06/15, 15:46:47 »
Hallo,

Ik zou een bepaald windowsprogramma willen draaien onder Ubuntu. Ik heb al gehoord van Wine maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Cal

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: windows programmas
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/15, 15:47:29 »
En welk programma want das best handig om te weten daar niet alles draait onder wine.
En welke Ubuntu versie en of wine versie??

Maar je kan ook Crossover proberen
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 15:51:11 door welrob »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: windows programmas
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/15, 16:11:00 »
Je kan ook nog een virtuele machine aanmaken en daar windows in draaien.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: windows programmas
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/15, 19:18:54 »
betaald:
crossover, cedega, bordeaux, win4lin

gratis:
PlayOnLinux, Wine

overigens zit bij ubuntu de stabiele wine 1.2

voor de 1.3 beta moet je naar de website van wine gaan:
http://www.winehq.org/download/ubuntu

deze versie draait meer programma's, maar kan soms iets minder stabiel zijn ("kan zijn" wil niet zeggen dat het zo is! bij mij draait het rotstabiel!)
playonlinux is een grafische front-end voor wine die programma's zo configureert dat ze perfect werken. (wel alleen de programma's die ZIJ ONDERSTEUNEN!)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: windows programmas
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/15, 19:53:28 »
Voor Windowsprogramma's raad ik.... Windows aan. Andere oplossingen zijn technisch razend knap, maar doorgaans niet 100 % betrouwbaar of effectief.

Enfin, daar hebben we een tweevoudige opstart voor uitgevonden.  :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: windows programmas
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/15, 19:55:31 »
Voor Windowsprogramma's raad ik.... Windows aan. Andere oplossingen zijn technisch razend knap, maar doorgaans niet 100 % betrouwbaar of effectief.

Enfin, daar hebben we een tweevoudige opstart voor uitgevonden.  :)

ik weet dat windowsprogramma's het beste draaien op windows, maar voor mij heeft windows het zo afgedaan dat ik weiger dat nog langer te gebruiken.
liever bugs dan windows! (trouwens ik gebruik wine toch alleen maar voor spellen, ik download ze eerst en als ze goed werken dan koop ik ze, dat heb ik met portal 2 ook gedaan)

Offline cal13

  • Lid
Re: windows programmas
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 20:00:59 »
Ik werk met Ubuntu 10.04 LTS.
Blijkbaar werkt het programma met Wine maar heeft het nogal wat bugs.
Iemand zei me om met een windows emulator te werken, maar geen idee hoe daaraan te beginnen.

Bedankt voor de reacties.

Cal

Re: windows programmas
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/15, 20:29:49 »
Wine zal dan wel die emulator zijn die bedoeld werd. Technisch gezien is Wine* geen emulator overigens, het zijn functies uit de Windowsbibliotheken (waar Windowsprogramma's gebruik van maken)  die zijn herschreven voor gebruik Linux. Microsoft geeft geen code vrij dus alles is vanaf de grond opgebouwd. Vandaar dat Windowsprogramma's onder Wine vaak anders draaien dan op Windows zelf. Soms sneller, maar meestal iets minder of met rare fouten (er is bijna altijd wel iets dat niet helemaal goed werkt). Op het gebied van DirectX loopt Wine logischerwijs achter dus met de nieuwste spellen is het altijd link.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 20:31:38 door erik1984 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: windows programmas
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/15, 21:12:20 »
Welke programma wil je laten lopen onder ubuntu.
Je hebt bijna voor elke windows programma een linux versie.

Je kan dus ook werken met virtualbox, (hier zullen windows spellen niet werken).
Virtualbox is een programma die in ubuntu loopt, in een venster.
Hierin kun je linux, bsd, dos, en windows installeren.

Als windows loopt in virtualbox, dan boven in het scherm de "guest additions" installeren, door hier op te drukken, komt er een cd tevoorschijn in windows, deze installeren.
Nu gaat virtualbox vlugger lopen en met meer mogelijkheden.
Virtualbox maakt geen gebruik van je hardware, virtualbox simuleert hardware, dus niet de drivers installeren van je echte hardware.

Zoek reviews op het internet.

Re: windows programmas
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/15, 21:22:41 »
Welke programma wil je laten lopen onder ubuntu.
Je hebt bijna voor elke windows programma een linux versie.


+1
Dat is de oplossing die ik ook in gedachten had.
Het is heel makkelijk om direct een windows-programma te pakken met Wine, maar vaak bestaat er iets soortgelijks voor linux.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline RikRik

  • Lid
Re: windows programmas
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/15, 21:45:19 »
Hallo,

Ik zou een bepaald windowsprogramma willen draaien onder Ubuntu. Ik heb al gehoord van Wine maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Cal

Ik heb diverse windows programma's werkend gekregen onder wine... o.a. Photoshop met diverse plug-ins, dvdshrink, MS word enz....dankzij Wine heb ik toch het gevoel verlost te zijn van Windows.  ;)

Re: windows programmas
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/15, 22:19:12 »
Hallo,

Ik zou een bepaald windowsprogramma willen draaien onder Ubuntu. Ik heb al gehoord van Wine maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Cal

Ik heb diverse windows programma's werkend gekregen onder wine... o.a. Photoshop met diverse plug-ins, dvdshrink, MS word enz....dankzij Wine heb ik toch het gevoel verlost te zijn van Windows.  ;)
Photoshop > GIMP, maar ik kan begrijpen dat Photoshop makkelijker is.
dvdshrinkt... lijkt mij niet echt nodig onder Wine (mijn mening, maar goed).
MS word > breek mijn bek niet open :-# Doe mij maar OpenOffice (of LibreOffice voor sommigen)

Zeker al kijk je naar het prijsje... MS Office pakket 100+ euro, terwijl OpenOffice niet eens moeite kost.
Maar ik kan zeker begrijpen dat sommige dingen toch via Wine gaan. Zo gebruik ik zelf Fruity Loops en games zullen ook wel via Wine moeten al zit je op Ubuntu.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline RikRik

  • Lid
Re: windows programmas
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/16, 00:43:11 »
MS word > breek mijn bek niet open :-# Doe mij maar OpenOffice (of LibreOffice voor sommigen)

Tja, ik heb nu eenmaal bepaalde templates voor word nodig die niet goed of helemaal niet werken met LibreOffice.  M.a.w. ben heel blij met Wine   ^-^