Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RaspBMC SD kaart problemen?  (gelezen 715 keer)

Offline Tod

  • Lid
RaspBMC SD kaart problemen?
« Gepost op: 2015/02/17, 18:37:32 »
Ik heb op een SD kaart geprobeerd RaspBMC te zetten voor mijn Raspberry PI. Heb dit gedaan zowel onder Windows als met Linux door middel van ImageWriter 32.

Heb Raspian er weer opgekregen maar mijn PI wil niet booten vanaf RaspBMC of OpenElec. En nu kan ik het ook niet meer voor elkaar om mijn SD kaart te formatteren en is die write-protected.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer en door de (simpele) handleidingen te volgen krijg ik het niet voor elkaar. Kan iemand mijn helpen met dit probleem, om vervolgens RaspBMC (Kodhi) op mijn PI te krijgen.

Offline atomos

  • Lid
Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/17, 19:26:17 »
Als mijn Raspberry pi het op zijn heupen heeft gebruik ik: gparted en/of 1tje van windows.
ImageWriter 32 gebruik ik ook en dan niet onder Linux maar alleen onder windows... heb Windows onder VMWare draaien.
Ik heb een speciale map aangemaakt voor de IMG files van mijn RPi en heb die geshared met de VMWare zodat deze gelijk van mijn linux partition kan schrijven naar der CD kaart.
p.s. indien je de SD kaart niet (meer) kunt formatteren dan is je SD kaart, waarschijnlijk naar de eeuwigerustvelden heengegaan.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Tod

  • Lid
Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/19, 17:03:39 »
Als mijn Raspberry pi het op zijn heupen heeft gebruik ik: gparted en/of 1tje van windows.
ImageWriter 32 gebruik ik ook en dan niet onder Linux maar alleen onder windows... heb Windows onder VMWare draaien.
Ik heb een speciale map aangemaakt voor de IMG files van mijn RPi en heb die geshared met de VMWare zodat deze gelijk van mijn linux partition kan schrijven naar der CD kaart.
p.s. indien je de SD kaart niet (meer) kunt formatteren dan is je SD kaart, waarschijnlijk naar de eeuwigerustvelden heengegaan.
Heb de SD inmiddels weer kunnen formateren, alleen hoe krijg ik RaspBMC (Kodhi) erop geinstalleerd. Heb verschillende manier geprobeerd, maar hij lijkt niet te willen booten naar RaspBMC.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/19, 17:59:48 »
Heb de SD inmiddels weer kunnen formateren, alleen hoe krijg ik RaspBMC (Kodhi) erop geinstalleerd. Heb verschillende manier geprobeerd, maar hij lijkt niet te willen booten naar RaspBMC.

Hoe en wat?

Je weet dat de kaart op een speciale manier is opgedeeld?
   http://elinux.org/RPi_Resize_Flash_Partitions

Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/19, 19:16:03 »
Heb de SD inmiddels weer kunnen formateren, alleen hoe krijg ik RaspBMC (Kodhi) erop geinstalleerd. Heb verschillende manier geprobeerd, maar hij lijkt niet te willen booten naar RaspBMC.

Hoe en wat?

Je weet dat de kaart op een speciale manier is opgedeeld?
   http://elinux.org/RPi_Resize_Flash_Partitions

Ik heb net voor iemand anders XBMC geinstalleerd via NOOBS.  Duurde wel even, maar ging probleemloos.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Gamer

  • Lid
Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/19, 19:49:10 »
Ik vind dit de makkelijkste mannier om raspbmc te installeren.
http://www.raspbmc.com/wiki/user/os-x-linux-installation/
Alleen moet je pi wel verbinding kunnen maken met internet.

Bij stap twee even goed opletten dat je de juiste schijf neemt.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/19, 19:59:47 door Gamer »

Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/19, 20:09:14 »
Ik ken RaspBMC niet, maar....
Image of HD 's overzetten doe ik met dd.
Enigste wat je rekening moet houden is dat het 'doel' fysiek gelijk of groter is dan de 'bron'.

Vb:
Heb een 256 MB grote image bestand.
Als die mbv dd overzet op een miminale 256 MB SD kaart / USB stick.
Dan gedraag deze bij het opstarten als een DOS floppy disk van 256 MB.

Ben nu bezig om een 60 Gig HD over te zetten naar een 320 Gig,
De volgende stap zijn de partitie's grote aantepassen op de 320 Gig HD.
Immers je zet 60 Gig over, de andere 260 Gig zijn nog niet toegewezen.
Het neem wat tijd in beslag, maar voor mij werkt deze methode prima.

Info:
http://linux.die.net/man/1/dd
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: RaspBMC SD kaart problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/21, 09:30:08 »
Let wel op, Raspbmc wordt per 1 juni 2015 niet meer ondersteund.

Ze stappen op die datum over naar OSMC.