Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CPU en Ubuntu  (gelezen 927 keer)

PieterD

  • Gast
CPU en Ubuntu
« Gepost op: 2008/03/07, 18:10:49 »
Vandaag constateerde ik een vreemd iets in het pas door mij geïnstalleerde Ubuntu. In tegenstelling tot mijn XP installatie is er een constant processor-gebruik van 30% bij de PC 'in ruste'. Althans volgens de systeemmonitor. Bij 'processen' is niet te zien welke eventuele toepassing hiervoor verantwoordelijk is. Bij Windows XP is het gebruik in een dergelijke situatie slechts een paar procent....
En nee, ik heb daarbij géén virtueel XP lopen.
Is dit normaal bij een Linux-systeem?

CPU en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/07, 18:24:57 »
in de terminal:
top

Offline siegi

  • Lid
CPU en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/07, 18:30:37 »
Met het commando uptime zie je de tijd dat de computer opstaat en ook onder welke belasting deze heeft gedraait.
siegie@lapdell:~$ uptime
 18:30:13 up  1:10,  2 users,  load average: 0.02, 0.05, 0.06

De laatste 3 getallen staan voor de belasting gedurende de laatste 1, 5 en 15 minuten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
CPU en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/07, 18:51:29 »
Mogelijk een webstek met een "nieuws-ticker": het javascript van die dingen jaagt Firefox op hol, de laatste tijd. Kijk maar eens op www.kranten.com

Oplossing: schakel tijdelijk even javascript uit in Firefox. Hopelijk wordt het gauw gerepareerd, want het is knap irritant.

PieterD

  • Gast
CPU en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 11:30:01 »
Citaat van: Nunslaughter
in de terminal:
top
Gedaan. Het blijkt een zekere Xorg te zijn die constant zo´n 27-30% van mijn CPU (AMD 3500+) ´opvreet´. Maar dat alleen als die systemmonitor aanstaat....:-(
Erg misleidend dus want na het afsluiten van dat ding gaat de belasting bij niets doen naar zo´n 4-5%.
Die monitor monitort zichzelf dus. Klein schoonheidsvoutje....

Bedankt voor de tip!

CPU en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/08, 12:17:39 »
Citaat van: PieterD
Citaat van: Nunslaughter
in de terminal:
top
Gedaan. Het blijkt een zekere Xorg te zijn die constant zo´n 27-30% van mijn CPU (AMD 3500+) ´opvreet´. Maar dat alleen als die systemmonitor aanstaat....:-(
Erg misleidend dus want na het afsluiten van dat ding gaat de belasting bij niets doen naar zo´n 4-5%.
Die monitor monitort zichzelf dus. Klein schoonheidsvoutje....

Bedankt voor de tip!
Klopt, is bij mij ook. Systeemmonitor gebruikt zelf een behoorlijk deel. Maar met het commando "top" in de terminal is alsnog een goed beeld te krijgen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
CPU en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/08, 14:06:17 »
Ik vind htop ook een handig commando.
(wel eerst installeren via synaptic)