Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Koeling processor uitgezet door Ubuntu?  (gelezen 2419 keer)

markoen

  • Gast
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Gepost op: 2008/08/25, 20:12:59 »
Hallo,

Afgelopen week heb ik Ubuntu geinstalleerd. Werd Windows voor de zoveelste keer zat en besloot nu weer een overstap te maken. Deed dat enkele jaren terug ook met Suse Linux 9.3, maar dat beviel me niet zo goed. Heb dat pakket nog steeds liggen.

Na installatie van Ubuntu sloot de ppc tot tweemaal toe af met de melding dat de processor te heet werd. De eerste keer 104 graden Celcius, de tweede keer 105 graden Celcius. Tijdens opstarten deed de koeler het gewoon, als die echter na enkele minuten afsloeg, ging die niet meer aan.

Koeler nagekeken, functioneert goed. Na tweede emergency shutdown heb ik Windows weer geinstalleerd. Koeler werkt gewoon, geen shutdown meer gehad.

Iemand een idee voordat ik Ubuntu weer installeer?


Marcel

NLsandman

  • Gast
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/25, 22:57:35 »
Vaak duidt dit op een acpi probleem, probeer eens ubuntu te installeren met het volgende commando in de boot optie.

acpi=offOp de volgende link staat hoe je de dat moet doen, het is wel in het engels:

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Boot%20Options

Een bios update kan ook wonderen doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/25, 23:05:16 »
Nondedju, dat is schrikken zeg, met die temperaturen....

Ik vrees dat je pas in oktober, met de nieuwe Ubuntu 8.10, goed af bent. Dit is waarschijnlijk een driverprobleem. En de drivers zitten in de Linuxkernel. Ubuntu 8.04 heeft kernel 2.6.24. Ubuntu 8.10 zal vermoedelijk kernel 2.6.27 krijgen.

Kun je niet zo lang wachten, probeer dan een andere Linux met een nieuwere kernel: bijvoorbeeld openSUSE 11.0, die heeft kernel 2.6.25:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/296647#p296647

markoen

  • Gast
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/27, 22:59:39 »
Bedankt voor de reacties.
Ik wacht nog even de nieuwe(re) kernel af.


Marcel

Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/28, 11:37:48 »
Schakelt je koeling uit na het opstarten van Ubuntu?  Daar lijkt het wel op, met die hoge temperaturen. Kan je visueel checken of de ventilator draait? Je hebt ook je koel blok en ventilator schoongemaakt?
Als je PC te warm is geworden en reboot kijk eens in de BIOS wat de temperatuur is, misschien zijn de waarden niet goed ingesteld in Ubuntu bijv. Fahrenheit in plaats van Celsius, om maar iets te noemen. Als het in Windows wel goed is kan ik me haast niet voorstellen dat het in Ubuntu niet goed is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/28, 12:22:35 »
Wat voor computer is het? Geef eens het merk en type, dan kunnen we zoeken of andere mensen hier ook problemen mee hebben.

markoen

  • Gast
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/31, 19:06:21 »
Het is een Fujitsu Siemens Amilo, waarop Windows XP draait.
Gekocht medio 2005.
1 Mb intern, 120 G harddisk.

Koeler werkt nu gewoon weer constant. Onder Ubuntu sloeg de koeler (fan) na enkele minuten af en sloeg daarna niet meer aan. Heb de koeler (fan) uit de ppc gehaald en nagekeken. Geen zichtbare gebreken. Schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Geheel stofvrij gemaakt.



Ben momenteel gewone gebruiker, heb geen vergaande kennis meer van (p)pc's. Nooit te oud om te leren natuurlijk.

Heb nu de ppc weer geherinstalleerd met Windows XP. Alles draait weer als vanouds.
Wacht even enkele maanden op nieuwe versie zoals door Pjotr123 aangegeven.
Wat Gijsbert oppert probeer ik dan ook.

Sandmans advies kan ik (nog) niet toepassen, simpelweg omdat ik niet weet hoe dat moet. Heb ooit wel eens een autoexec.bat en config.sys aangemaakt, maar doe daar sinds eind jaren 80 niets meer mee. Ooit wel eens geprogrammeerd (Clipper autumn '87). Nog wel steeds veel plezier van opgedane ervaring bij maken van vooronderzoek t/m implementatie.

Oktober /november maak ik weer eens de overstap en weet jullie voor aanvullend advies dan te vinden.

Met dank voor de reacties.


Marcel Koenders

Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/31, 19:14:46 »
Hmm, welke Fujitso Siemens Amilo ?
Want ik heb onder Ubuntu met men A1640 ook hoge temperaturen, over de 45°C is niet normaal als je niets doet.
Overigens is dat ook onder Windows, hoor.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/31, 22:28:06 »
Heb je enig idee welke CPU er in die PC zit? Want als je PC van medio 2005 is wordt die CPU wel al langer ondersteund door de kernel volgens mij.
Heb je hetzelfde probleem als je vanaf de live-cd probeert te werken?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Tom

  • Lid
Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/31, 22:43:03 »
Citaat van: Petervanakelyen
Hmm, welke Fujitso Siemens Amilo ?
Want ik heb onder Ubuntu met men A1640 ook hoge temperaturen, over de 45°C is niet normaal als je niets doet.
Overigens is dat ook onder Windows, hoor.
Als ik normaal surf op internet heb ik ook 40 grad c. (staat bij ok)
Is dus niet te hoog.
45 c  gaat ook nog.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Koeling processor uitgezet door Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/07, 12:42:27 »
Hier ook problemen.. op sommige momenten wordt mijn pc opeens een stuk warmer(normaal gezien rond de52 graden) dan opeens rond de 70 graden.. vaak moet ikdan een programma zoals firefox of amsn uitgooien.. en dan koelt tie weer wat af.. ben positief dat het aanmijn processor ligt want die hou iksteeds in de gaten.. wel heb ikhet idee datmijn pc over het algemeen meer herrie maakt dan eerst.. is hier wat aan tedoen?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)