Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ervaring? ubuntu installeren op afstand via LAN  (gelezen 1517 keer)

Offline evarie

  • Lid
ervaring? ubuntu installeren op afstand via LAN
« Gepost op: 2010/04/16, 18:25:41 »
Graag wil ik een computer die ik heb gekregen, 'n Dell Optiplex GX240 met ubuntu installeren.
Er zit een maar aan, dat er geen video kaart bij zit (smal formaat). En het is interessant om te leren hoe je op afstand ubuntu kan installeren via de netwerk poort (NIC) en Local Area Network.
Ik wil graag deze Dell optiplex GX240 vanuit windows en ook vanuit ubuntu met VNC kunnen benaderen.
Er bestaat ook SSH en Ebox. Dat weet ik. Maar dat is niet mijn wens.

Mijn ervaring is nog niet zo ver gegroeid dat ik dit helemaal kan verwezenlijken.
Inmiddels heb ik wel geleerd hoe je ubuntu desktop op een normale manier hoort te installeren.
En ik weet de basis om VNC mogelijk te maken, maar niet zonder dat je de computer die je wilt gaan bedienen eerst met randapparatuur in moeten stellen.

Eerst wil ik graag weten of dit mogelijk is om deze computer helemaal zonder beeldscherm en randapparatuur te kunnen installeren via het netwerk, en daarna ook nog eens te kunnen bedienen via het netwerk? (Dus alleen een netwerkkabel en 220volt)

Wat wil ik met die computer uiteindelijk gaan doen?
Dit is een computer voor onze groep binnen mijn computerclub. We hebben geen plaats meer om die ergens met beeldscherm en toetsenbord te plaatsen. En het is makkelijker om ook een computer te hebben die je via windows kan benaderen voor het laten zien en voor het oefenen met anderen van de computerclub. Dan hoef je maar een computer te installeren en anders meer dan vijf. En alles is dan centraal op een computer.

Alvast bedankt voor je steun en schrijven.

Offline frank.tok

  • Lid
Re: ervaring? ubuntu installeren op afstand via LAN
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/17, 20:23:16 »
Is het niet gemakkelijker alles te installeren met randapp en dan alles instelen en dan de randapp wegnemen.
Hebt ge ook een gedacht hoeveel Ramgeheugen ge hebt enz.

Groetjes Frank

Offline evarie

  • Lid
Re: ervaring? ubuntu installeren op afstand via LAN
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 21:39:53 »
de hoeveelheid ramgeheugen is niet het probleem.
Dus wat nu?

 Ik wil graag weten
- of dit mogelijk is
- of dat het helemaal NIET kan?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ervaring? ubuntu installeren op afstand via LAN
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 22:10:49 »
Interessant topic!

Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar verwacht wel dat het mogelijk is, tenminste als er een toetsenbord aan de computer bevestigd is.

Hier even een kleine uitleg hoe ik verwacht dat het mogelijk is:
Benodigd, een 2e Ubuntu computer die verbonden is met het netwerk

Stop een LiveCD/LiveUSB in de lade en laat deze booten (dit kan een moeilijk onderdeel zijn als de BIOS niet goed ingesteld is)
Wacht tot Ubuntu helemaal opgestart is (kun je vaak aan één van de lampjes op de computer zien)
Druk op CTRL+F2, type gnome-terminal en druk op enter
Type sudo apt-get install ssh en druk op enter (volgens mij wordt er bij de live sessie niet om een wachtwoord gevraagd)
Wacht tot ssh geïnstalleerd en geconfigureerd is (5 minuten is denk ik voldoende bij een goede internet verbinding)

Ga naar de 2e computer, en ping de 'blinde' Ubuntu pc (zorg dat de router dit niet blokkeert).
Lukt het pingen, voer dan ssh -X <ip-blinde-pc> uit (zorg dat de router dit niet blokkeert)

Vanuit SSH kun je de VNC server configureren met het programma vino-preferences. Hierna kun je (neem ik aan) de live sessie overnemen met de 2e Ubuntu pc en daarmee Ubuntu installeren.

Zodra Ubuntu geïnstalleerd is, volg de voorgaande stappen ook voor de geïnstalleerde Ubuntu, zodat de computer bereikbaar is met SSH en VNC. Zorg ook voor een statisch IP-adres.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal