Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tikkend geluid bij gebruik op batterij  (gelezen 3205 keer)

Offline cal13

  • Lid
tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Gepost op: 2012/02/29, 03:29:33 »
hallo,
Heb een nieuwe harde schijf geinstalleerd in mijn netbookje samsung N150Plus en er windows 7 starter en Ubuntu 11.10 opgezet (dual boot). Nu merk ik dat indien ik op batterij werk er steeds een tikkend geluid, ik denk van de harde schijf, is. Indien ik het electriciteitssnoer aansluit is er geen tikkend geluid meer. Hoe zou dit komen en hoe kan ik dit oplossen.

Cal


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/29, 12:39:22 »
In Xubuntu heb je de mogelijkheid om de HD uit te zetten bij niet gebruik,
Is zoiets niet in Ubuntu ?
Dit afgezien van het feit, dat Johan de goede link geeft.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Swordfish

  • Lid
Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/03, 17:13:22 »
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta
Zie puntje 10 aan de rechterkant.

Ik heb hetzelfde probleem, maar deze oplossing werkt bij mij niet.
Via netstroom geen tikken, als ik op de accu werk begint hij direct met tikken (klikken)
Geluid komt uit de boxen, speel ik geluid af, hoort het op. Speel ik geen geluid af, begint ie weer

Wat kan ik nog doen/proberen?


Offline cal13

  • Lid
Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/12, 13:42:10 »
Heb de link van Johan gevolgd en nu houdt het tikken op wanneer ik Ubuntu gebruik (op batterij). Echter wanneer ik Windows 7 starter gebruikt (dual boot) heb ik nog steeds het tikken, ik hoor zelfs het opspinnen en stilvallen van de harde schijf. Wat kan ik doen om ook dit tikken te doen stoppen bij gebruik mat Windows 7 starter???

Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/12, 15:19:40 »
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta
Zie puntje 10 aan de rechterkant.

Ik heb hetzelfde probleem, maar deze oplossing werkt bij mij niet.
Via netstroom geen tikken, als ik op de accu werk begint hij direct met tikken (klikken)
Geluid komt uit de boxen, speel ik geluid af, hoort het op. Speel ik geen geluid af, begint ie weer

Wat kan ik nog doen/proberen?


Als het geluid uit de boxen komt, dan is het niet de harde schijf. Ik denk dat de boxen van je laptop dan regelmatig aan worden gezet, voor bijvoorbeeld systeemgeluiden en/of chatprogramma's. Dat geeft een soort van "plop", maar die plop hoor je niet als er geen signaal naar de boxen wordt gestuurd of juist een constante stroom (radio, muziek e.d.). Kan dit jou probleem zijn?
Op de chat te vinden als debiantux

Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/12, 16:38:15 »
Heb dit ooit met Ubuntu (8.10 geloof ik) gehad. Het zat toen in het energiebeheer. Bij gebruik op batterij hoorde je dan met enige regelmaat een zgn 'static plop' als de geluidskaart werd in- of uitgeschakeld. Het zou dus in je energiebeheer instellingen kunnen zitten of in de instellingen van je geluid(skaart).

Kan je helaas niet veel verder helpen, heb geen Win7 onder handbereik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: tikkend geluid bij gebruik op batterij
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/12, 16:52:29 »
Heb de link van Johan gevolgd en nu houdt het tikken op wanneer ik Ubuntu gebruik (op batterij). Echter wanneer ik Windows 7 starter gebruikt (dual boot) heb ik nog steeds het tikken, ik hoor zelfs het opspinnen en stilvallen van de harde schijf. Wat kan ik doen om ook dit tikken te doen stoppen bij gebruik mat Windows 7 starter???
Mooi dat het althans in Ubuntu is opgelost.... Windows 7: probeer eens of je daarvoor een Windowsgereedschapje kunt vinden op de webstek van de maker van de harde schijf?