Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?  (gelezen 3545 keer)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Gepost op: 2008/12/13, 13:47:09 »
Binnen een klein half jaar moet ik voor mij avondopleiding een eindwerk in elkaar steken (opleiding is Netwerk- en serverbeheer). In totaal gaat het eindwerk bestaan uit een kleine 14 servers, waarvan een aantal OpenBSD, enkele windows servers (ja...) en een hoop Ubuntu Servers, onder andere voor web (met loadbalancing), maar ook als file- en ftpserver.
De 'gewone users' in het netwerk zullen echter allemaal moeten aanloggen op het domein dat beheerd wordt door een Windows 2003 server met Active Directory. Ik wil er echter voor zorgen dat diezelfde users ook met hun eigen inloggegevens toegang krijgen op de Ubuntu fileserver (met Samba dus) maar ik wil vooral vermijden om op de twee plaatsen de user-accounts te moeten aanmaken (in Active Directory én op de Ubuntu server dus). Heeft iemand enig idee hoe je dus er voor kan zorgen dat Ubuntu de Active Directory kan uitlezen voor user-authenticatie? (Ik kijk hier speciaal naar Gandyman en Scormen  ;)) Kerberos is een term die me wel te binnen valt, maar hoe dit praktisch haalbaar is... ?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/13, 14:03:01 »
Hé DarkStar, ik check het maandag op m'n werk. Heb 20 Kubuntu machines ingericht waarop AD users in kunnen loggen, misschien heb je er wat aan als ik dan de configuratie post. Ik doe het zelf via winbind/ldap. Er zijn ook de nodige tutorials her en der beschikbaar, volgens mij heb ik die hier op het forum ook al wel elders gepost.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/13, 19:28:19 »
Super, klinkt inderdaad als hetgene wat ik nodig ga hebben! Ik ga zelf ook nog op zoek, winbind en ldap had ik nog niet aan gedacht!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/13, 19:36:02 »
ubuntu active directory googlen, heb veel gehad aan de eerste en derde hit, samen met de info die ik al had van collega's. Mijn directe collega gebruikt likewise maar ik ben daar (nog) niet zo'n fan van.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/13, 23:09:14 »
Hiermee kom ik inderdaad een hoop verder! Ik ga dit gedurende het begin van 2009 uitgebreid testen en implementeren in mijn project, dan hou ik je op de hoogte!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Starfish

  • Gast
Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 12:57:30 »
Darkfish,

Ik ben net als u opzoek naar deze info voor net hetzelfde project  ;) :D
Na wat zoeken heb ik likewise-open gevonden. Heel interessant, ga dit eens uitproberen http://www.likewisesoftware.com/products/likewise_open/index.php

greetings

Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/22, 09:50:22 »
Je kan likewise proberen maar zoals ik al zei, ik ben er zelf geen fan van. Je kunt snel AD authenticatie opzetten op die manier maar als je net wat meer wilt dan heb je weinig tot niks aan likewise.
DarkStar, moet ik nog wat info posten of kom je er wel uit?    

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Active Directory users laten authenticeren op Ubuntu server?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/22, 19:20:54 »
DarkStar, moet ik nog wat info posten of kom je er wel uit?    

Ja, het zal wel lukken. Ik ben eens benieuwd of heel deze opzet ook nog lukt met Windows 2008 als DC, want die structuur is blijkbaar veranderd ten opzichte van 2003...

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °