Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [SOLVED]Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan  (gelezen 523 keer)

[SOLVED]Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Gepost op: 2015/11/25, 14:01:20 »
Het installatiemenu van Ubuntu en Mint geeft mij geen mogelijkheid om W10 te behouden op mijn PC. Die mogelijkheid zie ik wél als ik een externe HD aansluit.
Het BIOS is uit 2010 en zegt niets over UEFI.

Gparted (Linux) geeft een foutmelding over GPT-signatures (zie bijlage). Onder W10 worden de partities weergegeven zonder foutmelding.
Wat kan hier aan de hand zijn?
« Laatst bewerkt op: 2015/11/25, 22:05:41 door Roland2 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/25, 14:57:22 »
De waarschuwing over GPT signatures kun je negeren (gewoon wegklikken). Doe de installatie handmatig, en wel als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Re: Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/25, 17:38:24 »
Dank voor je reactie.
Het lukt me niet om een nieuwe partitie aan te maken omdat ik blijkbaar al 4 primaire partities heb.  Het lukt  me niet om een partitie onder te brengen onder een extended.
Toen heb ik geprobeerd (heb een beetje haast) Mint op de externe HD te zetten; die HD zit blijkbaar vol fouten, eindeloos geratel bij het aanmaken van een partitie, en tenslotte niet meer reagerend.
Toen dacht ik: W10 opnieuw installeren, mijn W10 was een upgrade van W7. Heb een installatie-dvd W10 gemaakt met het idee bij de installatie de 4 partities  op de interne HD te verminderen tot één, in ieder geval minder dan 4. Maar dan zegt de installatieprocedure dat ik dan mogelijk de licentie-sleutel verlies.
Grrrr!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/25, 17:58:51 »
Eerst de partities aanmaken, inclusief de de secundaire en dan pas installeren, dat zou moeten werken.
Linux mag best op een secundaire partitie worden gezet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

[SOLVED] Re: Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/25, 22:03:26 »
Ik heb een partitie gewist (er bleek niets belangrijks op te staan), en er een nieuwe extended partitie voor in de plaats gecreëerd. Vervolgens in deze nieuwe extended partitie een logische partitie en een swap-partitie gemaakt.
En nu laat het installatiemenu wél de mogelijkheid zien om Mint naast Windows te installeren.
Gered!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [SOLVED]Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/25, 22:29:09 »
Gered!
Gelukkig, nu installeren en configureren, succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [SOLVED]Ubuntu en Mint bieden geen dual boot aan
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/26, 19:20:37 »
Alleen moet je nog even klikken op 'Markeer dit topic als opgelost' i.p.v. het in de topictitel te zetten ;)