Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)  (gelezen 3880 keer)

Offline mausje75

  • Lid
Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Gepost op: 2015/01/15, 18:39:37 »
Hallo mede Ubuntunaren  ^-^

Eerst ff de pc gegevens, praat makkelijker:
Processor: AMD Athlon(tm) X2 240 Processor x2
Geheugen: 1,9 GiB
Grafisch: Geforce 6150SE nForce 430/integrated/SSE2/3DNOW!
Schijf: 347,3 vrij

Ik had een hele tijd 10.04 op mijn bak staan die lekker draaide... Om ff up te daten de update knop gebruikt...alles geïnstalleerd.. draaide ook goed. Maar ik had zoiets van maar meteen door te gaan met 14.04.1 LTS... Met een schone instal..dus vanaf dvd. (gedownload via Ubuntu.com en zo traag mogelijk gebrand ) 2 versies... 64bit en 32bit

Installatie 64bit: Alles gaat zoals het moet ( complete installatie, dus oude gegevens verwijderen ), na instal ( "instalatie gelukt, om te voltooien herstart....blabla" dvd eruit.. ) Dus hij start opnieuw op...Ubuntu logo komt op en dan......zwart... niks nada noppes, muis en toetsenbord geven ook geen teken van leven.. ( gaan geen lichtjes branden e.d. ) 3x opnieuw geinstalleerd.. blijft hetzelfde...

Installatie 32bit: Alles gaat zoals het moet ( complete installatie, dus oude gegevens verwijderen ), na instal ( "instalatie gelukt, om te voltooien herstart....blabla" dvd eruit.. ) Dus hij start opnieuw op...Ubuntu logo komt op en dan...... komt het inlog scherm... ( 1e 2 instals duurde het 1 minuut voordat de muis en toetsenbord gebruikt konden worden, de laatste 2 instals kan ik ze meteen gebruiken ) Dus ik log in.. met muis en toetsenbord.... Dan komt het bureaublad... die niet helemaal opstart ( taakbalk boven en zijkant verschijnt niet altijd ) muisaanwijzer verdwijnt.. toetsenbord ook niet te gebruiken. Ik zit dus muurvast. Heel soms kan ik de muis gebruiken, maar de aanwijzer reageert 5 minuten later.. en dan springt het scherm op horizontale fijne strepen.... Dus ik kan niks....

Ik denk dat ik inmiddels 6 a 7x opnieuw heb geinstalleerd.... Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...ik weet het namelijk niet meer. Pc is en was van binnen niet stoffig/smerig.

Bedankt alvast,

Maurice



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/15, 18:47:25 »
Dit zal helpen:
- zet in 't BIOS de hoeveelheid gedeeld geheugen voor de videokaart, op 't maximum (256 MB?);
- daarna in de terminal:
sudo apt-get install nvidia-173
Bij blijvende problemen: pak de lichtgewicht 32-bits Xubuntu 14.04:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Of de eveneens lichtgewicht Linux Mint 17.1 Xfce.:
https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/mint-17-xfce
« Laatst bewerkt op: 2015/01/15, 18:50:02 door Pjotr »

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/15, 19:43:38 »
Hallo Pjotr..

Ik heb net mijn bios doorlopen, maar ik kan nergens de videokaart aanpassen. Dus kan ik geen terminal venster oproepen/invullen als ik niks kan gebruiken ( toetsenbord en muis ).

Maar met deze specs moet hij toch met gemak Ubuntu 14.04 kunnen draaien? ( en ja hij heeft pae )

Groetjes,

Maurice


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/15, 20:12:12 »
Hallo Pjotr..

Ik heb net mijn bios doorlopen, maar ik kan nergens de videokaart aanpassen. Dus kan ik geen terminal venster oproepen/invullen als ik niks kan gebruiken ( toetsenbord en muis ).

Maar met deze specs moet hij toch met gemak Ubuntu 14.04 kunnen draaien? ( en ja hij heeft pae )

Groetjes,

Maurice
Zo'n geïntegreerd kaartje heeft wel degelijk een optie in het BIOS voor hoeveelheid geheugen.... Goed zoeken. Rest volgt vanzelf: met goede stuurprogje en evt. Xfce, zal die machine soepel draaien.

Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/15, 20:23:08 »
Hier ook geïntegreerde kaart maar het UEFI-BIOS heeft geen optie om het videogeheugen aan te passen. Dus is niet vanzelfsprekend, Pjotr.

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/15, 22:13:56 »
Ik was het eigenlijk best wel zat, na 3 dagen kl*ten...dus uiteindelijk maar Xubuntu 14.04 64bit geinstalleerd...

Draait wel goed ( tot nu toe  ;) )
Alleen 1 puntje.... als ik op het aanmeld scherm kom... duurt het ruim 30 seconden voordat de muis en toetsenbord in actie komen ( actief wordt)

Morgenavond kijk ik weer verder..... nu naar bed...wekker gaat weer om 04.00 uur....

Bedankt zover voor de antwoorden.

Groetjes,

Maurice

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/15, 22:18:10 »
Probeer beide apart, dus 1 eruit trekken, en kijk of het dan wel snel gaat, dan de andere proberen.
Andere usb apparaten ook even verwijderen zodat deze niet storen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/16, 00:04:42 »
32-bits is een veel betere keuze voor die oude machine:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-32-bits-versie-of-de-64-bits-versie-
(punt 4, rechterkolom)

Zal daarmee waarschijnlijk merkbaar soepeler lopen.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/16, 00:16:02 door Pjotr »

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/16, 19:44:02 »
Zooo...

Nadat Xubuntu 64bit ook steeds onstabieler begon te worden, heb ik deze vervangen door de 32 bits versie... ( installeren Xubuntu,  oude versie vervangen ) ging lekker...maar nadat ik de standaard updates ging installeren en Xubuntu klaar ging maken voor gebruik, merkte ik dat ook deze versie steeds onstabieler ging worden ( vast hangen, niks meer reageren enz.. )
Dus nadat ik weer eens een nieuwe installatie ging doen ( inmiddels met alle perikelen een stuk of 10x, doe het bijna met mijn ogen dicht :| ) Zag ik bij het keuze menu dat Ubuntu 14.04 er nog steeds opstaat, want hij vraagt of ik Xubuntu er naast wil zetten ( goede reden van het onstabiel zijn?? )

Nu kan ik zelf met de partities gaan spelen ( laatste optie in installatie menu ) .. Maar hoe? Ik snap er niks van.
Ik ben bang dat ik nu foute dingen ga doen, omdat ik hier nog nooit mee bezig ben geweest...

Dus... HELP!

Groetjes,

Maurice


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/16, 19:58:51 »
OK.... Probeer Linux Mint 17.1 Xfce eens (32-bits):
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/stable/17.1/linuxmint-17.1-xfce-32bit.iso

In Mint zijn bepaalde riskante updates (niveau 4 en 5) standaard uitgeschakeld; dat zou ik zeker zo laten, want juist dat is in dit geval blijkbaar van belang.

Direct-doen-lijstje voor Mint 17.1 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/8

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/16, 20:48:49 »
Ok dank je...maar dan is het probleem met de partitie niet opgelost...

Hoe verwijder ik deze? Hij zou er eigenlijk niet eens moeten opstaan...

Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/16, 21:14:08 »
Klik op het min-knopje.

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/16, 21:24:08 »
Klik op het min-knopje.

En dan? Installeer nu?

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/16, 22:17:12 »
Klik op het min-knopje.

En dan? Installeer nu?

Gedaan, ik klik dan installeer nu en dan komt de melding:

Geen basisbestand systeem.... Gelieve dit te herstellen vanuit schijfindelingsmenu'

Wat nu?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/16, 22:19:41 door mausje75 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/16, 22:52:50 »
« Laatst bewerkt op: 2015/01/16, 22:57:23 door Pjotr »

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/17, 00:02:29 »
Alles gedaan... zoals aangegeven/beschreven...geïnstalleerd..... loopt lekker....doe de standaard updates... start opnieuw op... inloggen ok.... kom in hoofdscherm... ook goed... klik een icoontje aan..... beeldscherm 1 wazig ding van strepen.... einde oefening= vast gelopen.

Het kan toch niet zo wezen dat een p e r f e k t lopende bak met Ubuntu 10.04 ( nog nooit op windows gedraaid) nu niks meer doet... met die specs zou ie eigenlijk al redelijk goed op Ubuntu 14.04 moeten lopen... dus straaljager praktijken met Xubuntu..... Ik weet het niet meer....

....Ik geef het op....

Als er iemand uit de buurt van Scherpenisse ( Tholen,Zeeland ) woont, en zin heeft om ernaar te kijken en het lopend te krijgen....graag... want ik weet het niet meer... ( vrouwke vind het ook niet leuk dat ik hierdoor al bijna de hele week boven ben na mijn werk... daar staat de pc namelijk )

Btw... de Ubuntu versies waren geinstalleerd met de iso dvd`s ( die ik al had gebrand ) De Xubuntu versies via de usb... omdat ik nu op een laptop werk zonder dvd brander...die zit in mijn pc ingebouwd... die het nu dus niet doet.

Groetjes,

Maurice
« Laatst bewerkt op: 2015/01/17, 00:04:04 door mausje75 »

Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/17, 00:54:06 »
"Als er iemand uit de buurt van Scherpenisse ( Tholen,Zeeland ) woont, "

@waarde collega Ron: dit lijkt me een klusje jou ;) =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/17, 06:22:59 »
Misschien verkeerde video driver?
Heb je de nvidia driver geinstalleerd?
Doe een schone installatie, update alles, installeer dan de 173 driver, indien dit weigert, installeer de 300 driver, misschien is je scherm niet goed door de verkeerde driver, zelf denk ik dat je de 173 driver moet hebben.

Zoek wel eerst uit welke driver je nodig hebt, bij de 1e link zie ik al dat er 2 verschillende opnoemen, terwijl ik denk dat als je de verkeerde pakt, je scherm vast loopt.
http://askubuntu.com/questions/449479/ubuntu-14-04-lts-crashes-after-login

http://www.debugpoint.com/2014/07/ubuntu-14-04-trusty-tahr-is-very-slow-after-install-or-upgrade-from-12-04/
Hier wordt de 300 driver geinstalleerd, vanaf een ppa. Zelf gebruik ik liever geen ppa.

Zoek met google op,
ubuntu 14.04+Geforce 6150SE
Dan vind je meer info wat je kunt gebruiken/proberen.
Lees eerst een tijdje zodat je meer info hebt.

Je hebt een oude pc, pak dus geen ubuntu, maar xubuntu of misschien ubuntu mate.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/17, 09:50:44 door jan11000 »

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/17, 10:05:46 »
Ik heb de site van pjottr ( computer tips)  het stukje van de video drivers doorgelezen en de eerste gedownload... Toen was het helemaal afgelopen... Ik kon qua beeldscherm niks meer en ik was genoodzaakt om een nieuwe instal te doen.

Dus zou het aan de videokaart kunnen liggen? Dat het systeem op zich wel draait, maar de videokaart niet wil meewerken.. En na de standaard updates, er iets gebeurd, dat ie vastloopt?

Woont collega Ron hiet in de buurt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/17, 10:22:19 »
Ron is inderdaad een Zeelander; stuur 'm eens een persoonlijk bericht?

Overigens: heb je al gecontroleerd of je RAM-geheugen wel in orde is? Vanaf de DVD kun je een memtest uitvoeren (ook vanuit het Grubmenu, trouwens). Uurtje laten pompen en dan afbreken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/17, 11:50:03 »
Scherpenisse is vlakbij Sint-Annaland (6km hooguit).
Mausje stuur ik een email met mijn telefoonnummer........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/17, 11:50:30 »
Woont collega Ron hiet in de buurt?

Collega Ron woont in/op Tholen, je kunt hem een mail sturen via http://steunpunt-almere.nl/steunpunten-nl-be/

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/17, 12:39:46 »
Mensen...bedankt voor jullie input. Maar Ron komt volgende week woensdagmorgen langs om een kritische blik op mijn pc te werpen..  Ik hou jullie op de hoogte!!

Offline mausje75

  • Lid
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/21, 12:55:56 »
Zoals beloofd...

Ron is bij ons geweest en heeft een hoop opnieuw geinstalleerd. Diverse partities ingesteld.
Hij bleef hangen door verschillende programma's ( firefox en mail. ) Hij heeft de oude nvida drivers geinstalleerd, en tot nu toe doet alles het nu goed!

Het was ook nog eens gezellig.
Dus nogmaals bedankt Ron!!

Groetjes,
Maurice
« Laatst bewerkt op: 2015/01/21, 12:57:29 door mausje75 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Na instal geen muis, toetsenbord.. (wel bij inloggen)
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/21, 14:32:15 »
Hij bleef hangen door verschillende programma's ( firefox en mail. ) Hij heeft de oude nvida drivers geinstalleerd, en tot nu toe doet alles het nu goed!
Even een uitleg erbij:
Het opstarten van Firefox ging goed, maar dan afsluiten en opnieuw opstarten deed de boel crashen.
Hetzelfde gold ook voor Thunderbird, een 2e keer opstarten hielp de boel op tilt.
Dit zowel met de open-source drivers als met de nieuwste Nvidia drivers.
onverklaarbaar
Hier heb ik al eens eerder problemen mee gehad, een vorige generatie van de drivers had dat probleem niet.
Deze drivers geïnstalleerd en het lijkt goed (geen 100% zekerheid, het gebeurt niet iedere keer).
Deze installatie heb ik naast de oude gezet, zodat ik vrij kon "spelen".
Hierna de "oude" installatie ook voorzien ven deze driver en ook deze lijkt stabiel.
Beide installaties hebben ieder een 20GB partitie en de /home mappen zijn elkaars backup.
Voor de opslag van data is de 3e partitie van >450GB beschikbaar, dus ruimte zat.

Hierna de desktop voorzien van een RDP server, zodat deze te besturen is vanaf de laptop (ook Xubuntu).
Het eiland Tholen komt zo wel vol met Xubuntu installaties :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.