Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gthumb; catalogie  (gelezen 471 keer)

Offline Graads

  • Lid
gthumb; catalogie
« Gepost op: 2018/02/12, 11:56:41 »
Hallo Allemaal,

Graag nog een keer aandacht voor het volgende:

gThumb is mijn favoriet voor afbeeldingsbeheer.

De inhoud van catalogi die ik onder de vorige versie van UBUNTU (12.04) gebruikte wordt door gThumb niet gezien terwijl ik ze netjes heb gered en in de juiste map gekopieerd (dat werkte wel voor Tomboy). Daar door gaat veel werk van de afgelopen jaren in rook op. Jammer!

Het zijn tekst-bestanden. Vergelijken van oude en nieuwe catalogi geeft aan dat de manier waarop het totale pad wordt aangegeven is veranderd. Als ik de oude aanduiding aanpas met LEAFPAD levert dat niets op.

Op zoek naar mogelijkheden om  dit probleem bij de makers van het programma of UBUNTU onder de aandacht te brengen kom ik bij Launchpad terecht en verdwaal ik vervolgens volledig. Vervolgens een e-mailadres van de makers gezocht en ook dat leidt tot niets.
 
Simpel als ik ben denk ik dat er eenvoudige oplossing voor dit probleem is als ik maar de maker zou kunnen bereiken van het programma of degene die zorgt voor de integratie in het UBUNTU-systeem .

Wie weet de oplossing?

Graads.

Offline rico70

  • Lid
Re: gthumb; catalogie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/12, 17:44:24 »
Ik gebruik Gthumb niet maar zat er in de oude versie geen export / backup mogelijkheid? Als dat zo is, istie wss te importeren in de nieuwe versie.
Wat je evt zou kunnen doen als dat niet gaat is Ubuntu 12.04 proberen te installeren, je oude bestand terugzetten (zorg wel voor een backup hiervan) en dan via 14.04 naar 16.04 upgraden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gthumb; catalogie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/12, 18:26:46 »
De plaats van de catalogusbestanden is gewijzigd, maar zo ook het bestandsformaat zelf. In deze post op het Engelstalige Ubuntu forum heeft een gebruiker een script geplaatst dat de oude configuratiebestanden omzet naar het nieuwe formaat op de nieuwe bestemming.

Dit is het vervelende aan veel fotomanagement software. Ze slaan de informatie op in specifieke eigen bestanden, zodat al je werk moeilijk of niet overdraagbaar is. Hier beschrijft iemand waarom en hoe hij foto's bijhoudt en tagt, louter via het bestandssysteem (zelfs niet via de exif-informatie van het bestand), maar dit wordt wel wat geekie en techie als je het mij vraagt.

Re: gthumb; catalogie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/12, 22:10:02 »
Dit is het vervelende aan veel fotomanagement software. Ze slaan de informatie op in specifieke eigen bestanden, zodat al je werk moeilijk of niet overdraagbaar is. Hier beschrijft iemand waarom en hoe hij foto's bijhoudt en tagt, louter via het bestandssysteem (zelfs niet via de exif-informatie van het bestand), maar dit wordt wel wat geekie en techie als je het mij vraagt.
Héél erg freaky en techno als je het mij vraagt. Op mijn fotosites doe ik ook wat trucs uit de doeken om sneller te kunnen werken met digitale foto's (functies maken voor de opdrachtregel, aliassen, raw-verwerking) en dat werd de afgelopen paar jaar, afgerond naar beneden, zo ongeveer NUL keer gelezen. Fotografie en terminaltrucs gaan niet goed samen (behalve voor wat ingewijden).
En dat taggen was heel lang een probleem, qua overdraagbaarheid (en dus bruikbaarheid) naar andere fotosoftware. Ik heb het ooit uitgeprobeerd ergens rond het jaar 2000 maar ben daar vrij snel mee opgehouden vanwege de beperkte scope van die tags (dwz. wel door het ene maar niet door het andere programma begrepen, herkend). Weet niet hoe het er hedentendage voorstaat.