Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijfruimte voorbereiden  (gelezen 843 keer)

elkra

  • Gast
schijfruimte voorbereiden
« Gepost op: 2009/02/19, 15:39:26 »
Hallo,
Ik wil graag Ubuntu installeren naast Windows XP home, maar de installatie loopt vast bij 'voorbereiding schijfindeling'. Ik kies daar voor de eerste optie, maar na enige tijd krijg ik de melding dat de herindeling niet gelukt is. Ik heb op mijn computer 1 harde schijf met 1 partitie, NTSF, ruim 189 GB, waarvan maar 30 GB gebruikt. Ik wil nu proberen om in Windows die partitie te verkleinen, zodat er meer vrije schijfruimte komt. Ik heb de partition manager van Easus gedownload. Verkleinen van de partitie lijkt hiermee mogelijk te zijn, maar in de toelichting wordt alleen gesproken over vergroten van een partitie en dat geeft me te denken. Kan verkleinen van een partitie soms problemen geven? Groeten, Ellen

Offline mrGee

  • Lid
Re: schijfruimte voorbereiden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/19, 16:10:18 »
Hallo

Alvorens te gaan herpartitioneren; backups maken van je windows data
Daarna, vanuit windows nog, defragmenteren.

Daarna proberen ubuntu erop te zetten, die zou zich zelf moeten redden met
auto partitioneren.
Evt. kun je gparted ophalen om hem handmatig te partitioneren, maar dezelfde functionaliteit
zit eigenlijk ook in de ubuntu installer, als je handmatig kiest

En gebruik dat Easus maar even niet, ik ken het niet en vertrouw het dan iets minder nl.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/02/19, 16:24:13 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

elkra

  • Gast
Re: schijfruimte voorbereiden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/19, 16:20:32 »
Ik had de schijf gedefragmenteerd, weet niet waarom partitioneren niet lukte, maar ga het nog eens proberen.
'Handmatig' is de derde optie, ik had de eerste gekozen, je kunt dan wel met een schuifregelaar de grootte van de Windows-partitie veranderen, maar verder gaat de schijfindeling automatisch (dat is althans de bedoeling)

Hallo

Alvorens te gaan herpartitioneren; backups maken van je windows data
Daarna, vanuit windows nog, defragmenteren.

Daarna proberen ubuntu erop te zetten, die zou zich zelf moeten redden met
auto partitioneren.
Evt. kun je gparted ophalen om hem handmatig te partitioneren, maar dezelfde functionaliteit
zit eigenlijk ook in de ubuntu installer, als handmatig kiest

En gebruik dat Easus maar even niet, ik ken het niet en vertrouw het dan iets minder nl.

Groeten Gerrit


Offline mrGee

  • Lid
Re: schijfruimte voorbereiden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/19, 16:23:43 »
Oke gebruik dan de auto optie maar, ik heb die zelf nog nooit gebruikt, omdat ik altijd
handmatig mijn partities aanmaak. Maar als je inderdaad ook kunt schuiven in de auto
mode; waarom niet.

Succes
-- = >  simplify if you can   -- = >