Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vind harde schijf niet  (gelezen 488 keer)

Offline vinum

  • Lid
vind harde schijf niet
« Gepost op: 2016/01/18, 16:39:53 »
ik heb 3 interne harde schijven, waarvan 1 de systeemschijf is.
als ik wil opstarten, moet ik deze zoeken in het uefi-bios.
als ik het bios open, krijg ik als "boot-priority" enkel de dvd-lezer en 1 harde schijf.
daarom ga ik naar het bootmenu om de systeemschijf te selecteren
nogal omslachtig, niet?
als ik een dvd met het gedownloade iso-bestand in de lezer leg om te herinstalleren, slaat hij deze over, ook als ik de cd-lezer heb geselecteerd in het bios.

Offline vinum

  • Lid
Re: vind harde schijf niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/18, 17:27:22 »
nu wil ik een opstart-usb-stick maken en op het einde zegt-ie dat het installeren van de opstartlader is mislukt

Offline vinum

  • Lid
Re: vind harde schijf niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/19, 11:18:33 »
het zijn idd 3 aparte fysieke schijven.
ondertussen is het mij gelukt versie 15.04 te installeren en daarna upgraden naar 15.10.
welke software moet ik echter gebruiken om mijn harde schijven te checken?

Offline avl

  • Lid
Re: vind harde schijf niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/19, 12:32:36 »
het zijn idd 3 aparte fysieke schijven.
ondertussen is het mij gelukt versie 15.04 te installeren en daarna upgraden naar 15.10.
welke software moet ik echter gebruiken om mijn harde schijven te checken?

Op mijn bureaublad staat links een rijtje knoppen om programma's te starten. Helemaal bovenaan een knop met het ubuntu symbool. Daarop drukken geeft een aantal toepassingen weer. Typ in het zoekveld "schijf" en je krijgt een scherm met de verschillende schijven zoals ubuntu dat ziet.
Als dat klopt met de werkelijke situatie ben je eruit.

Je kan ook GParted intypen, en als dat niet aanwezig is installeren via het Ubuntu software centrum (knop met het koffertje). Gparted  moet zeker toegang geven tot de schijven. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze zijn aangesloten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vind harde schijf niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/19, 14:35:58 »
welke software moet ik echter gebruiken om mijn harde schijven te checken?
Hoe je systeem je harde schijven herkent, leer je met de terminalopdracht
sudo fdisk -l
Checken van de schijven (t.t.z., de bestandssystemen op de partities aanwezig op de harde schijven) gebeurt met fsck (filesystem check). Hiervoor moet de partitie eerst ontkoppeld zijn. De verwijzingen naar de partities zijn te zien in de uitvoer van fdisk -l. Vb voor een partitie sdx1 (x = a voor de "eerste" harde schijf, en de letter loopt op voor volgende schijven; het cijfer 1 geldt voor de éérste partitie op die schijf.). Als je ook je systeemschijf will checken, moet je dit vanaf een recovery prompt doen.
sudo umount /dev/sdx1
sudo fsck /dev/sdx1


Offline Nero

  • Lid
Re: vind harde schijf niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/21, 11:44:01 »
sudo lsblk -fgeeft een mooi overzicht van de aangesloten schijven & partities.