Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluidsprobleem  (gelezen 968 keer)

bobbertrands

  • Gast
geluidsprobleem
« Gepost op: 2009/01/27, 17:24:47 »
Hey,

Ik ben een beginnend Ubuntu gebruiker en heb Ubuntu nog maar een paar maanden geleden leren kennen.

Een paar maanden geleden installeerde ik wubi op mijn laptop en later (door een fabricagefout) is mijn pc gecrasht.
Ik heb nu een ander exemplaar gekregen en wou er onmiddelijk ubuntu (8.10) opzetten. Ik had geen cd's en daardoor heb ik ubuntu geboot vanaf usb. Ook ditmaal leek alles perfect te werken tot dat ik geluid wou afspelen.   Er komt wel geluid uit mijn boksen en computer maar bij gelijk welke aplicatie die ik gebruik wordt dit vervormd tot een chaos van gepiep en gekraak.

Ik heb al geprobeert om met andere boksen ed af te spelen maar dit maakt geen verschil en de ingebouwde boksen van mijn pc geven al helemaal geen geluid.
verder heb ik alles geprobeert wat hier (https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundProblems) te vinden valt maar niets helpt.

Help mij !!!

Offline Hanssun

  • Lid
Re: geluidsprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 20:30:35 »
Hallo , bij mij doet het geluid/multimedia het goed en ik heb ook Ubuntu 8.10 , op de site van Pjotr http://sites.google.com/site/computertip/multimedia staat precies wat je moet doen.

Gr Hans,

Offline mrGee

  • Lid
Re: geluidsprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 10:11:26 »
Hallo

Misschien dat nog er wat toegevoegd dient te worden, ik bedoel, op de site van Pjotr staan
2 mogelijkheden mbt. ingebouwde sound; onder 6. Sommige laptops met Intel HDA geluids-chipset
optie model=auto en optie enable_msi=1
In een draadje over een vrij onbekend merk laptop struikelde ik over tal van andere opties, uit de engelstalige fora, kijk ook even hier;

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,36379.msg354361.html#msg354361   , ergens in die draad.

Volgens de TS is het daarmee gelukt, jammer genoeg poste ze niet terug met welke optie het
nou precies gelukt is.
En aangezien ik tot op heden nog geen laptops met geluidsproblemen thuis heb voorbij zien komen,
kan ik dus niet uit ervaring spreken.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: geluidsprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/28, 10:21:22 »
Ja Hans, dan ben je een van de weinige waar dat wel werkt, er zijn al tig topics gestart over geluid in 8.10
Als men eerst eens gaat zoeken voordat men een topic opent waarvan er al genoeg zijn, dan kan men ook eerst eens lezen dat er meerdere mensen zijn met dit probleem.
Mijn geluid bijv. werkt dus absoluut niet in 8.10 wat ik ook doe. Het laatste redmiddel (zie dus een andere topic) werkte ook niet.
Vandaar dat ik dat even zei in mijn eerste post hier.
Sorry femke98, Hans is echt niet een van de weinigen. Bij mij heb ik onder 8.10 op diverse machines prima geluid. Het is alleen even wat gerommel om het aan de praat te krijgen.
Maar bobbertrands, wat is de uitkomst van lspci | grep -i audio en van cat /proc/asound/* 2>/dev/null in een terminal? Kopieren en plakken gaat in een terminal respectievelijk met ctrl+shift+c en ctrl+shift+v. Alvast bedankt!

Offline Tom

  • Lid
Re: geluidsprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/28, 10:35:35 »
Ja Hans, dan ben je een van de weinige waar dat wel werkt, er zijn al tig topics gestart over geluid in 8.10
Als men eerst eens gaat zoeken voordat men een topic opent waarvan er al genoeg zijn, dan kan men ook eerst eens lezen dat er meerdere mensen zijn met dit probleem.
Mijn geluid bijv. werkt dus absoluut niet in 8.10 wat ik ook doe. Het laatste redmiddel (zie dus een andere topic) werkte ook niet.
Vandaar dat ik dat even zei in mijn eerste post hier.
Sorry femke98, Hans is echt niet een van de weinigen. Bij mij heb ik onder 8.10 op diverse machines prima geluid. Het is alleen even wat gerommel om het aan de praat te krijgen.
Maar bobbertrands, wat is de uitkomst van lspci | grep -i audio en van cat /proc/asound/* 2>/dev/null in een terminal? Kopieren en plakken gaat in een terminal respectievelijk met ctrl+shift+c en ctrl+shift+v. Alvast bedankt!

Of te wel drie keer snel klikken op de regel - kopieren - en in de terminal  plakken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.