Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HTML5 aplication  (gelezen 2097 keer)

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
HTML5 aplication
« Gepost op: 2013/09/07, 16:51:28 »
er zijn een hoop frameworks die het mogelijk maken om van html naar meerdere platfromen om te zetten zoals android, Iphone of windows.
is er ook zo iets voor linux?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: HTML5 aplication
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/07, 21:12:35 »
Voor desktop apps bedoel je?
Je zou eventueel een HTML 5 / CSS / JS based app kunnen schrijven
en deze wrappen in een webview container.

Met Qt zou je dit bijvoorbeeld eenvoudig kunnen realiseren voor meerdere platformen,
waaronder Linux, Windows, OS X.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: HTML5 aplication
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/08, 09:51:49 »
Qt werkt idd prima, maar dan ben je wel zelf bezig met de wrapper schrijven. Je kan ook Apache Cordova (vroeger PhoneGap genoemd) gebruiken, dan is dat werk al voor je gedaan. Cordova werkt cross platform, en biedt ook toegang tot bepaalde api's die je als pure html5 app niet hebt mocht het nodig zijn (denk aan dingen als de menuknop van een telefoon, of laten trillen voor zover daar nog geen html standaard voor is). Er zijn overigens nog een aantal Cordova-achtige frameworks, maar daar heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik weinig over vertellen.

UPDATE: Vraag is me duidelijker nu ik profoX's reactie nog een keer doorless. Cordova werkt (nog) niet op de desktop, dus dan zou ik inderdaad ook Qt pakken. (Of een andere manier om een webview te wrappen.)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/08, 09:55:35 door commandoline »

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
Re: HTML5 aplication
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/08, 13:18:13 »
Qt werkt idd prima, maar dan ben je wel zelf bezig met de wrapper schrijven. Je kan ook Apache Cordova (vroeger PhoneGap genoemd) gebruiken, dan is dat werk al voor je gedaan. Cordova werkt cross platform, en biedt ook toegang tot bepaalde api's die je als pure html5 app niet hebt mocht het nodig zijn (denk aan dingen als de menuknop van een telefoon, of laten trillen voor zover daar nog geen html standaard voor is). Er zijn overigens nog een aantal Cordova-achtige frameworks, maar daar heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik weinig over vertellen.

UPDATE: Vraag is me duidelijker nu ik profoX's reactie nog een keer doorless. Cordova werkt (nog) niet op de desktop, dus dan zou ik inderdaad ook Qt pakken. (Of een andere manier om een webview te wrappen.)

dat wou ik net zeggen. volgens de website wordt windows en mac wel ondersteund maar ik zie geen linux.
ik ga dit wel gebruiken voor andere platformen denk ik, dus bedankt!

dan wordt het maar voor de linux versie een eigen schijven met Qt.
is apart dat nog nooit iemand zo iets gedaan heeft.

Bedankt!

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: HTML5 aplication
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/11, 19:58:50 »
dan wordt het maar voor de linux versie een eigen schijven met Qt.
is apart dat nog nooit iemand zo iets gedaan heeft.
Vermoedelijk is dat omdat de code vrij triviaal is. PyQt4 (maar met C++ is het niet veel meer):
from PyQt4 import QtCore, QtGui, QtWebKit
import sys

if __name__ == "__main__":
    app = QtGui.QApplication(sys.argv)
    view = QtWebKit.QWebView()
    view.load(QtCore.QUrl("path/to/index.html"))
    view.show()
    sys.exit(app.exec_())
« Laatst bewerkt op: 2013/09/11, 20:00:40 door commandoline »

Re: HTML5 aplication
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/11, 21:23:33 »
Je kunt daarvoor Enyo gebruiken en dan met PhoneGap (ja, PhoneGap bestaat nog wel) gebruiken om te "deployen". Alleen voor de desktop zit je dan wel met de browser (tenzij je zelf even met bijv. PyQt een venstertje erom heen bouwt), voor mobiele platformen kun je met PhoneGap makkelijk Enyo-apps deployen (heb er zelf ervaring mee).
Enyo is alleen wel JavaScript-gebaseerd.

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
Re: HTML5 aplication
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/12, 19:29:01 »
ik ga anders eens kijken naar webkit. daar zijn ook mogelijkheden in denk ik

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: HTML5 aplication
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/13, 00:03:50 »
er zijn een hoop frameworks die het mogelijk maken om van html naar meerdere platfromen om te zetten zoals android, Iphone of windows.
is er ook zo iets voor linux?

ik ga anders eens kijken naar webkit. daar zijn ook mogelijkheden in denk ik
Ik snap nog steeds je originele vraag niet helemaal.
Wil je iets waarmee je eenmalig HTML bouwt, en dat er dan native apps worden gegenereerd voor Android, Iphone, Windows. En dan zoek jij zo'n soort programma dat draait op Linux?
Als dat het geval is, drijf je met webkit steeds verder van je doel af. Webkit is een 'engine' dat onderwater wordt gebruikt door browsers zoals Google Chrome.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ssdw

  • Lid
    • Dreamfox games
Re: HTML5 aplication
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/15, 20:22:26 »
nee, dat lukt allemaal wel. ik wil een aplication maken die op linux draait.
op windows kan je een html5 app maken, daar vervolgens een soort framework bij doen waardoor de gebruiker het kan gebruiken zonder webbrouwser. gewoon net als elk ander programma. Dit kan ook voor mobiele apparaten. ik zie alleen geen mogelijkheid om dit bij linux te doen.


Re: HTML5 aplication
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/15, 20:42:57 »
nee, dat lukt allemaal wel. ik wil een aplication maken die op linux draait.
op windows kan je een html5 app maken, daar vervolgens een soort framework bij doen waardoor de gebruiker het kan gebruiken zonder webbrouwser. gewoon net als elk ander programma. Dit kan ook voor mobiele apparaten. ik zie alleen geen mogelijkheid om dit bij linux te doen.



Nogmaals: je kunt met PyQt op Linux heel simpel een venstertje eromheen maken. En als je dat niet simpel genoeg is dan kun je Glade installeren uit het Softwarecentrum, dan hoef je nauwelijks wat te doen; beetje tekenen lol.

Re: HTML5 aplication
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/16, 00:31:00 »
nee, dat lukt allemaal wel. ik wil een aplication maken die op linux draait.
op windows kan je een html5 app maken, daar vervolgens een soort framework bij doen waardoor de gebruiker het kan gebruiken zonder webbrouwser. gewoon net als elk ander programma. Dit kan ook voor mobiele apparaten. ik zie alleen geen mogelijkheid om dit bij linux te doen.



En als je dat niet simpel genoeg is dan kun je Glade installeren uit het Softwarecentrum, dan hoef je nauwelijks wat te doen; beetje tekenen lol.

Dan moet er nog het een en ander geprogrammeerd worden, aangezien Glade geen catalog heeft voor WebKit (of andere renderer). Glade is dus erg overkill omdat de regels code om het Glade-bestand te laden of om het venster manueel te schrijven zo goed als hetzelfde is.

Re: HTML5 aplication
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/16, 09:48:43 »
Ik bedoelde dat hij de app kan schrijven in HTML5 en testen in de browser en bij tevredenheid zijn app middels Glade in een venster laden. Dat werkt prima.

Re: HTML5 aplication
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/16, 12:20:51 »
Ik bedoelde dat hij de app kan schrijven in HTML5 en testen in de browser en bij tevredenheid zijn app middels Glade in een venster laden. Dat werkt prima.

Ja, zo had ik het ook begrepen. Ik wil gewoon zeggen dat Glade hiervoor gebruiken totaal overbodig is. Er zijn maar 3 widgets in totaal nodig (GtkWindow, GtkScrolledWindow, WebKitWebView), waarvan 2 in Glade te maken. Het is sneller en vergt minder of evenveel code (hangt van aantal properties af) om het handmatig te doen, dat was mijn punt.