Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CentOS installatie out of range  (gelezen 459 keer)

Offline goliath

  • Lid
CentOS installatie out of range
« Gepost op: 2015/01/28, 00:23:21 »
Hallo leden.

Ik heb een oude computer met centOS 5 er op en gebruikte deze als server.
Nu werkt de pc niet al te best meer en heb nog een laptop waar ik verder niks mee doe en nu wil ik deze gebruiken
als server en wil ik hier centOS op installeren.
Ook wil ik dan meteen de overstap maken naar centOS 7.
Nu werkt het beeldscherm van de laptop niet meer dus gebruik ik het scherm wat ik ook op de pc aangesloten had.
Nu loop ik tegen een probleem aan.

De videokaart werkt niet goed samen met Linux dus ik gebruik al de optie 'nomodeset'.
Ik krijg eerst gewoon de tekst regelens te zien maar wanneer het menu tevoorschijn komt gaat het mis.

Ik zie voor een paar seconden de taal opties staan en vervolgens gaat het scherm op zwart en zie ik alleen nog maar de muis staan.
Verder geeft het scherm 'Out of range' aan. Ik heb al veel gezocht maar ik ken geen duidelijkheid vinden over wat ik nu moet doen.

Ik installeer centOS 7 met een usb stick, deze maak ik met linux live usb creator (lili usb creator).

Offline goliath

  • Lid
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/28, 00:33:57 »
het is btw een acer travelmate 5335

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/28, 04:24:50 »
In het eerste tekst-menu wat je ziet kan je op tab drukken om de opstartopties te bewerken.
Als je dan het volgende toevoegt kan je de resolutie wijzigen:
inst.resolution=1024x768

https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterprise_Linux/7/html/Installation_Guide/chap-anaconda-boot-options.html#sect-boot-options-installer

Offline goliath

  • Lid
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/28, 09:20:42 »
Hallo Johan.

Super bedankt voor je reactie.
Ik heb je advies opgevolgd maar dit heeft helaas niet mogen baten.
De eerste keer kreeg ik nog een error in het scherm samen met out of range.
Daarna weer alleen out of range. Toen heb ik 800x600 geprobeerd en nu is de out
of range even weg maar kan ik niks aanklikken want dan reageerd het systeem nergens op, samen met
out of range. weer geprobeerd op 800x600 out of range weg maar dan weer error en kan ik niks aanklikken.

Offline goliath

  • Lid
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/28, 09:23:17 »
toch weer een keer 80x600 geprobeerd nu heb ik wel weer t menu en ook nog zonder out of range maar ik kan nu dus niks aanklikken of aanpassen met het toetsenbord.. loopt dus weer een beetje vast.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/28, 09:47:58 »
Installeren via VNC is ook nog een optie: https://access.redhat.com/documentation/en-US/Red_Hat_Enterprise_Linux/7/html/Installation_Guide/chap-vnc-installations.html

Werkt dat ook niet, dan zou ik kijken naar Ubuntu Server of Debian ;)

Offline goliath

  • Lid
Re: CentOS installatie out of range
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/28, 09:50:19 »
vreemd, ik heb de oude pc maar opgestart en daar een opstart schijf gemaakt ipv op windows 8 (waar ik nu weer op zit) en opeens doet ie t gewoon... nu loop ik vast op het selecteren van een schijf. normaal was het formateren en een nieuwe installatie (wat ik weet bij centos5) nu heb ik allemaal opties waar ik geen zak van snap O.o Word dus even op internet kijken al weer.