Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06  (gelezen 1832 keer)

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Gepost op: 2008/01/23, 14:04:17 »
Beste forumleden,

Ik ben geheel een newbie op het gebied van Linux, dat als eerste...
Ik ben een kleine ondernemer, en wil graag mijn eigen mailserver - webserver - fileserver gaan runnen.
De kosten spelen ook mee, zodoende ben ik mij een beetje aan het proberen te gaan verdiepen in het maken van een Linux server. Mijn keuze is gevallen op de Ubuntu 6.06, ik ben deze aan het installeren op een test pctje en mij uiteraard aan het vollezen met gebruikershandleidingen, forumberichten etc.

Wat ik nog niet ben tegengekomen, en waar ik weinig info over vind is een verantwoorde keuze voor de netwerkindeling. Zoals gezegd, wil ik een server waarin harde schijven komen die met een soort van Active Directory (uhh roaming oid in Linux termen??) moeten gaan werken met Windows accounts op de clientcomputers via verplicht programma Samba (vanwege de Windows pc's).

Ik zou mijn netwerktopologie willen indelen als volgt:

I-net modem/router (static IP, 8 fixed ip adressen mogelijk)> netwerkkaart Linux server
Linux server netwerkkaart 2 > router (wifi)/ switches etc. > clients, printers, extra NAS opslag etc.

Dus de server maakt verbinding met I-net en geeft vervolgens (static) ip adressen uit aan de clients.
Dit lijkt me de meest voor de hand liggende netwerk topologie die ook bij Windows wordt toegepast.
Doch zie ik dit niet terug in de handleidingen voor Linux.

Kan iemand mij daar meer helderheid over geven, en hoe ik dit in Linux kan instellen voor de 2 netwerkkaarten die in het systeem komen?

Ik zal misschien wat gemist hebben, maar ik ben ook echt nog nooit in aanraking geweest met Linux...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 14:13:23 »
Kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/netwerken/lamp/

Zoek verder eens in dit forum op de zoekterm "samba".

Overigens: 6.06 is een goede keuze, want die is Long Term Supported. Maar in april komt er een nieuwe Long Term Supported versie uit, dus misschien wil je daarop wachten. Die zal namelijk geavanceerder en gebruikersvriendelijker zijn.

Groet, Pjotr.

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 14:42:07 »
Hallo Pjotr,

Bedankt voor je snelle reactie! Nog wat vragen:
Als ik het goed begrijp, is de Kubuntu eigenlijk niet geschikt als server? De grafische interface komt weer wat "handiger" overeen met mijn vertrouwde Windows....

Heb je mbt tot de netwerkvraag die ik stelde wellicht een suggestie, in verband met de twee netwerkkaarten waar ik het over had?

Jah, ik test nu alles uit, en ik verwacht daar best nog wel even mee bezig te zijn.... Dus april is een mooie tijd om dan geheel over te gaan en de server daadwerkelijk te gaan draaien, websites en DNS over te gooien etc.



Mvg Wouter


Citaat van: pjotr123
Kijk hier eens:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/netwerken/lamp/

Zoek verder eens in dit forum op de zoekterm "samba".

Overigens: 6.06 is een goede keuze, want die is Long Term Supported. Maar in april komt er een nieuwe Long Term Supported versie uit, dus misschien wil je daarop wachten. Die zal namelijk geavanceerder en gebruikersvriendelijker zijn.

Groet, Pjotr.

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 14:55:30 »
Hmm, weet je zeker dat je het zelf wilt samenstellen? Er zijn wel alternatieven die in een kant en klaar pakket alles bieden wat je zoekt, zoals clarkconnect en sme-server en ook gratis zijn. Je zult als ondernemer toch een beetje rekening moeten houden met de uren die je erin steekt, om nog maar te zwijgen over personeel dat duimen zit te draaien als je een foutje maakt.

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 16:43:16 »
Hallo Ruujan,

Ik weet het zeker :) en ik ben lekker eigenwijs... Ik heb ook inderdaad gehoord en gezocht naar clarkconnect waar ook veel internet zelf-ontwerp jongens mee werken, wat zeer prettig blijkt te zijn.
Doch denk ik dat met een compleet Linux pakket de keuze voor mij makkelijk is gemaakt. Het lijkt mij net even makkelijker voornamelijk op de toekomst gericht, om met Linux Ubuntu te werken, dan met bv. clarkconnect. Correct me if i'm wrong...

De tijd wil ik er graag insteken, want het is een stukje lering wat ik eruit trek, zeker mbt servers etc. Deze lering kan zeker van pas komen bij klanten en evt latere opdrachten op het gebied van netwerken en servers. Dus het heeft niet alleen de eigen kant, maar zeker ook de lerende weg die voor mij belangrijk is.
Duimdraaiende collega's gelukkig nog niet mee te maken, hahaha. Ben ZZP en ben van plan dat ook nog wel heel even zo te houden:)

Ik ben inmiddels al een beetje verder met de basis beginselen mbt installatie pakketten. Firestarter is ideaal met de wizard om de netwerk topologie op te zetten zoals ik het beoogde. Twee netwerkkaarten in de servercomputer, en de Firestarter doet de rest voor me als ik het zo zag in de grafische interface.

Ik denk daarom ook dat buiten de Ubuntu Server 6.06 de Kubuntu 6.06 ook een mooie optie is op een server mee op te zetten. Het oogt een stuk makkelijker en volgens mij zijn ook daar alle installatiepakketten te downloaden voor de benodigdheden voor de webserver, fileserver, ftp etc. Klopt het wat ik zeg, en wat zijn jullie / is jouw advies hierover???

Thx again!


Citaat van: ruujan
Hmm, weet je zeker dat je het zelf wilt samenstellen? Er zijn wel alternatieven die in een kant en klaar pakket alles bieden wat je zoekt, zoals clarkconnect en sme-server en ook gratis zijn. Je zult als ondernemer toch een beetje rekening moeten houden met de uren die je erin steekt, om nog maar te zwijgen over personeel dat duimen zit te draaien als je een foutje maakt.

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 17:06:39 »
ZZP? Ik ook. Wat doe je precies?

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 21:32:17 »
http://www.parentcomputers.nl

Nu nog mijn eigen netwerk aan de praat LOL
Wat denk jij mbt de server? Kan dat ook met de grafische interface (Kubuntu) of alleen met de Ubuntu Server versie?

Volgens mij kan je alle pakketten toch ook installeren op de grafische interface?
Of heb ik het mis?

Citaat van: ruujan
ZZP? Ik ook. Wat doe je precies?

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/24, 09:39:07 »
Citaat van: Wparent
http://www.parentcomputers.nl

Nu nog mijn eigen netwerk aan de praat LOL
Wat denk jij mbt de server? Kan dat ook met de grafische interface (Kubuntu) of alleen met de Ubuntu Server versie?

Volgens mij kan je alle pakketten toch ook installeren op de grafische interface?
Of heb ik het mis?

Citaat van: ruujan
ZZP? Ik ook. Wat doe je precies?
Nee, alles kan ook vanuit de grafische omgeving. Eigenlijk wordt dat altijd afgeraden vanwege eventueel performanceverlies en kans op veiligheidslekken, maar ik moet zeggen dat ik daar nog nooit een voorbeeld van heb gezien.

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/24, 10:38:00 »
En nu natuurlijk ook aan jou de vraag: Wat doe jij?
Wat zijn jouw ervaringen met het knutselen met Linux?

Wat ik precies wil:
De server: Zelfbouw, Intel Core2Duo E2160 oid (hoge prestaties, laag energieverbruik), 80GB opstartschijf, 2*500GB raid1 voor dataopslag, externe opslag 2*500GB raid1 voor nog meer data in de vorm van een NAS, Windows clients dus Samba configuratie en dit in de vorm van een "Active Directory". Dit moet dan in de vorm van NIS / NIS+ LDAP heb ik al gelezen, doch zijn er wat mensen die er niet in geslaagd zijn dat op te lossen...

Verder moet de server dus worden een fileserver / mailserver / webserver voor eigen website / en interne muziekstreamserver voor Slimservice (Logitech Squeezebox).




Citaat van: ruujan
Citaat van: Wparent
http://www.parentcomputers.nl

Nu nog mijn eigen netwerk aan de praat LOL
Wat denk jij mbt de server? Kan dat ook met de grafische interface (Kubuntu) of alleen met de Ubuntu Server versie?

Volgens mij kan je alle pakketten toch ook installeren op de grafische interface?
Of heb ik het mis?

Citaat van: ruujan
ZZP? Ik ook. Wat doe je precies?
Nee, alles kan ook vanuit de grafische omgeving. Eigenlijk wordt dat altijd afgeraden vanwege eventueel performanceverlies en kans op veiligheidslekken, maar ik moet zeggen dat ik daar nog nooit een voorbeeld van heb gezien.

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/24, 23:26:55 »
Ik beheer netwerken en systemen van een aantal MKB-bedrijven (1 tot 25 pc's). De meeste daarvan zijn natuurlijk MS-gebaseerd, voornamelijk Small Business.

Een jaar geleden ben ik weer eens met Linux gaan stoeien omdat ik het Vista-spook zag aankomen. Dat heb ik sinds 1995 al een aantal maal geprobeerd, maar nu was het voor mij bruikbaar. Ik heb er eigenlijk geen moment spijt van gehad en ik beheer nu alles vanaf mijn Ubuntu-werkstations.

Ik heb al eens geprobeerd om op basis van SuSE versie 6 een server te bouwen die bruikbaar was als server voor mijn klanten, maar daar zaten toen nog teveel beperkingen aan. Afgelopen jaar ben ik weer op zoek gegaan naar een werkend alternatief, dat de voordelen van Linux biedt en toch eenvoudig te installeren is. Omdat ik het bij klanten wil neerzetten is het voor mij wel belangrijk dat ik niet al te veel zelf bij elkaar moet harken en daarom heb ik gekozen voor ClarkConnect.

Ik heb dit nu bij mezelf draaien en ook bij twee klanten. Voor mij is het precies het pakket wat ik zocht. De klanten kunnen gewoon met Outlook blijven werken, hoewel ik zelf kmail en ook thunderbird met synckolab gebruik.

Ik ben er van overtuigd dat ik met CC een bruikbaar alternatief kan bieden voor de peperdure Windows-servers, zolang er maar geen specifieke serverapplicaties als Exact Globe e.d. moeten draaien.

Wparent

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/24, 23:35:18 »
Hallo Ruujan,

Een duidelijk verhaal...
Biedt CC ook dezelfde soort services als een MS 2003 pakket? Hiermee bedoel ik dan, dat ik een webserver kan gaan draaien, mailserver met Outlook kan gaan draaien, Fileserver (ftp) en alle mail en file op basis van " Active Directory"?

Als i khet goed begrijp uit jouw verhaal moet dat kunnen... Dan denk ik dat ik dat toch eens ga uitproberen...
Is het makkelijk te configureren, althans, beter dan een Linux systeem opzetten voor een newbie als mij?

Mvg Wouter



Citaat van: ruujan
Ik beheer netwerken en systemen van een aantal MKB-bedrijven (1 tot 25 pc's). De meeste daarvan zijn natuurlijk MS-gebaseerd, voornamelijk Small Business.

Een jaar geleden ben ik weer eens met Linux gaan stoeien omdat ik het Vista-spook zag aankomen. Dat heb ik sinds 1995 al een aantal maal geprobeerd, maar nu was het voor mij bruikbaar. Ik heb er eigenlijk geen moment spijt van gehad en ik beheer nu alles vanaf mijn Ubuntu-werkstations.

Ik heb al eens geprobeerd om op basis van SuSE versie 6 een server te bouwen die bruikbaar was als server voor mijn klanten, maar daar zaten toen nog teveel beperkingen aan. Afgelopen jaar ben ik weer op zoek gegaan naar een werkend alternatief, dat de voordelen van Linux biedt en toch eenvoudig te installeren is. Omdat ik het bij klanten wil neerzetten is het voor mij wel belangrijk dat ik niet al te veel zelf bij elkaar moet harken en daarom heb ik gekozen voor ClarkConnect.

Ik heb dit nu bij mezelf draaien en ook bij twee klanten. Voor mij is het precies het pakket wat ik zocht. De klanten kunnen gewoon met Outlook blijven werken, hoewel ik zelf kmail en ook thunderbird met synckolab gebruik.

Ik ben er van overtuigd dat ik met CC een bruikbaar alternatief kan bieden voor de peperdure Windows-servers, zolang er maar geen specifieke serverapplicaties als Exact Globe e.d. moeten draaien.

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/25, 11:41:25 »
Afgezien van de active directory is het allemaal mogelijk. CC heeft een LDAP-server en met Samba zou je een domein kunnen beheren. Ik heb dat nog niet gedaan, eerlijk gezegd. Ik heb nu weer twee machines hier (waren verhuurd) waar ik windows op ga zetten om dat te testen.

Ik heb het tot nu toe voornamelijk ingezet als mailserver. Met behulp van de Toltec connector kun je Outlook agenda's en adresboeken synchroniseren met de server, zodat iedereen dat van elkaar kan zien en zelfs ook wijzigen als je wilt.

Installatie is echt een fluitje van een cent.

Martunbutu

  • Gast
Netwerkindeling met server en Ubuntu 6.06
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/04, 13:13:07 »
Heren...... en dames.....
Ik ben helemaal nieuw met Linux.
Ben van plan om als eerste een fileserver in de lucht te trekken.
Ik heb LAMP server geinstalleerd.
Daarna Samba. (ging allemaal goed).

Ik kan allleen als root geen samba Users aanmaken. Krijg de melding dat het niet bekende usres zijn in de LINUX database

Heb ook de rechten geregeld ( smb.conf) dacht ik.
global]
     workgroup = MSHOME
     printable = no
     read only = no


[lib]
     path = media/store
     writable = yes
     browseable = yes
     create mask = 0777
     directory mask = 0777

Ik zie mijn server wel maar kom er niet op.
Wie o wie kan mij helpen