Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??  (gelezen 4917 keer)

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Gepost op: 2008/03/26, 10:42:53 »
Hallo,

Ik heb een modem (Zyxel 2602) van Tiscali en een goed werkend bedraad internet.
Nu dacht ik draadloos is ook wel fijn, dus heb ik een router gekocht. Linksys wrt54gl.
Dat ding op windows aan de praat krijgen was al een kunst, maar gelukkig bood de helpdesk van Linksys uitkomst. Het standaard ip-adres van de router moest ik wijzigen in 10.0.0.1 (helaas mag de helpdesk van Linksys geen linuxsupport geven)

Nu e.e.a. in Ubuntu 7.10 voor elkaar zien te krijgen. Na het forum uitgebreid te hebben geraadpleegd kom ik er nog steeds niet uit.

Ik probeer het volgende:

netwerkmanager opstarten,
de eigenschappen van de draadloze verbinding selecteren,
het vinkje bij zwervend profiel weghalen,
netwerknaam invullen (= naam wat ik in de router heb opgegeven),
wachtwoortype staat al op wpa personal (ook in router het geval),
netwerkwachtwoord invullen (hetzelfde als in router opgegeven),

Bij configuratie leek mij aut. conf. (DHCP) voor de hand liggend, maar na is niet zo!
Toen de keuze voor "statisch ip-adres"
ip-adres; 10.0.0.1 denk ik (of moet dit 192.168.1.35 zijn)
subnetmasker: volgens router zou dit 255.255.255.0 moeten zijn
gateway adres: volgens router zou dit 192.168.1.254 moeten zijn

Alle verrichtingen lijden tot niets.

Wat doe ik verkeerd?
Moet ik de ndiswrapper installeren? (op het forum zegt de een van wel en de ander weer van niet)

Graag jullie reactie(s)

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 11:32:33 »
Nog even een aanvulling: mijn router is aangesloten op mijn desktop (zonder wifi) en het draadloze wil ik op mijn laptop.

Rob

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 11:57:29 »
Aan Rob3823
Je router heeft een IP-adres (door jouw zelf toegewezen) waarmee je het met firefox kan benaderen. Meestal wordt dan om een naam+passwoord gevraagd.
Als je in die router bent, zijn vier dingen belangrijk. 1) Wireless Networking ON.
2) De naam van je draadloze station, het SSID. Kies een leuke naam bijv: UBUNTU=LEUKER.  :D
3) DHCP ON
4) De encryptie. Kies voor WPA-PSK en vul in normale asci-tekens een passwoord in: Minimaal 8 tekens, max 63. Schrijf het even op en niet te moeilijk, want niets zo erg als een vergeten passwoord.
Als de mogelijkheid in die router zit, SAVE en anders gewoon afbreken.
Zet nu de Zwervende Modus aan. Ben je van een hoop gezeur af.
Restart je modem, router, computer, en laptap. Klik op het netwerkicoontje rechtsboven, en als het goed is zie nu in de rij: UBUNTU=LEUKER met een sterkte indicatiebalkje.
Sterkte en succes, vragen zijn welkom.
Vr.groet, peter

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 13:44:28 »
Peter,

Dank voor je reactie.

Ik heb niet kunnen beantwoorden aan je punt 4, simpelweg omdat mijn router deze optie niet heeft. Heb wpa personal geselecteerd. (TKIP)
De zwervende modus van het draadloze netwerk aangezet en hierna alles opnieuw opgestart.

Na het klikken op de netwerkmanager heb ik de keuzes:
1. verbinden met ander draadloos netwerk
2. nieuw draadloos netwerk aanmaken
3. handmatige configuratie

Als ik de opties 1 en 2 doe dan zie ik, in tegenstelling tot eerder keren, nu wel een verschijning circuleren om twee puntjes i.p.v. de 2 beeldschermpjes. Maar dit houdt na verloop van tijd weer op met de mededeling: "geen netwerkverbinding".

Rob

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/26, 13:50:37 »
Ik heb zelf ook een Linksys WRT54GL draadloze router. De encryptie staat op WPA2 Personal met AES. Let op: voor draadloos verbinden moet je router wel een SSID (netwerknaam, ESSID) uitzenden! Onderdruk dat dus niet in de configuratie van je router.

Ik ondervind geen enkel verbindingsprobleem. Verbinden gaat vanzelf. Zowel bedraad als draadloos. Beide staan op Roaming Mode (zwervende modus).

Voor draadloos klik ik op het netwerksymbooltje rechtsboven in de werkbalk. Dan worden de namen van de beschikbare draadloze netwerken zichtbaar. Ik klik op de juiste netwerknaam en enkele seconden later heb ik verbinding.

Groet, Pjotr.

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/26, 14:14:15 »
Aan rob3823
Ja, wat je al zei, die namen verschillen nogal eens. WPA-PSK heet bij een ander WPA persoonlijk en nog meer varianten. Pjotr heeft goede ervaringen met WPA2, een moderner encryptievorm, samen met die router. Dus ....... probeer het.
Bij het inschakelen van draadloos even geduld, 10 tot 30 seconden kan het best duren. Behalve als ooit de verbinding tot stand is gekomen, dan past alles beter, denk ik, en gaat het in enkele seconden. Paar keer proberen helpt ook.
Vr.groet, peter

Als je zover bent, dat je die draaimolen ziet, dan is een oplossing nabij  :D
BTW: zie je nog andere netwerken van de buren enzo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/26, 15:47:26 »
WPA lukt ook prima op de WRT54GL, overigens. Maar WPA2 is weer een tandje veiliger, vandaar. Overigens hoef je een router niet te installeren. In geen enkel besturingssysteem, dus ook niet in Linux.

Een netwerkkaart echter wel. De meeste netwerkkaarten werken uit-de-doos in Ubuntu, zowel bedrade als draadloze. Wat voor draadloze kaart heb jij in je computer zitten?

De beveiligingsgraad die je in de router instelt, moet overeenkomen met de beveiligingsgraad die de draadloze netwerkkaart in je computer aankan.

Offline siegi

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/26, 16:17:53 »
dell 6400 heeft een intel wireless kaartje. Dus ndiswrapper heb je niet nodig.
Ik vrees dat je het jezelf moeilijker aan het maken bent dan het is. Statisch ip is bv niet nodig.
Ook is het me een raadsel waarom linksys het ip adres van de router laat veranderen in 10.0.0.1 waarschijnlijk gewoon om het voor hun gemakkelijk te maken om je te helpen.

Doe eens alt-f2 "uitvoeren" > gedit /etc/network/interfaces > en post de inhoud eens op het forum.

Als je namelijk de netwerkkaart handmatig geconfigureerd hebt kan networkmanager je niet helpen.

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/26, 16:24:39 »
Aan Pjotr123
Ja, over router/modem/switch/hub kun je boeken schrijven. Ik heb een modem speedtoch 608, met routerfunctie ingebouwd. Gebruik ik niet, gaat één kabel naar een switch boven, waar alles op aansluit, computers, NAS schijf, laptap enz. Zo gegroeid, werkt buitengewoon goed. Ik doe niks draadloos, maar om te juinen heb ik wel een accesspoint aanstaan: UBUNTU=SUPER Heb ik van jou gepikt, maar mijn buren willen altijd discussie op verjaardagen. Omdat er ook nogal wat spulletjes op de plank liggen van mislukte projecten, betonvloeren, afdankertjes, waar ik mee experimenteer, ben ik aardig thuis in draadloos. En ik ben direct met je eens, een router of modem installeer je niet, je programmeert. Maar het spraakgebruik, nou ja. OK
Vr.groet, peter

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/26, 16:37:53 »
@Petervdw: Haha, een SSID om te jennen....

Overigens denk ik, dat de draadstarter, Rob3823, het beste dit kan doen:
- router resetten met behulp van het resetknopje (schone lei)
- wpa of wpa2 instellen
- draadloze kaart in Systeem - Beheer - Netwerk op zwervende modus zetten
- proberen verbinding te maken via Network Manager (klikken op netwerksymbooltje rechtsboven in de werkbalk).

Siegi heeft trouwens ook de Linksys WRT54GL. Een prima router, draait op een eigen Linux. Met GPL en al.

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/26, 18:56:40 »
Hallo,

Bedankt allen voor jullie reacties. Hieronder zal ik wat antwoorden geven op jullie vragen.

Doe eens alt-f2 "uitvoeren" > gedit /etc/network/interfaces > en post de inhoud eens op het forum.

auto lo
iface lo inet loopback


Ook is het me een raadsel waarom linksys het ip adres van de router laat veranderen in 10.0.0.1

Ik heb een modem (Zyxel 2602) van Tiscali (Volgens Linksys moet daarom het ip-adres gewijzigd worden. Dat klopt ook wel want na deze wijziging werkt het in windows wel)


Wat voor draadloze kaart heb jij in je computer zitten?

INTEGRATED INTEL MEDIA ACCELERATOR 950
DUTCH - MODEM CABLE AND ADAPTER
DELL WIRELESS 1390 802.11B/G 54MBPS MINI


BTW: zie je nog andere netwerken van de buren enzo?

Nee, geen enkele en er moeten er toch heel wat zijn!


Let op: voor draadloos verbinden moet je router wel een SSID (netwerknaam, ESSID) uitzenden! Onderdruk dat dus niet in de configuratie van je router.

Wireless Network Name  (SSID): robbedoes
Hoe zou ik dat per abuis kunnen onderdrukken dan?

Volgens mij heb ik hierboven al jullie vragen beantwoord en jullie weer wat stof tot nadenken gegeven.

Dit heb ik ook nog geprobeerd maar dat werkt ook niet:
(zie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig)
Tips en trucs
    * Ik heb soms alleen internetverbinding onder Windows en niet onder Linux (op mijn tweevoudig opstartbare computer)

ipconfig /release

Rob

Offline siegi

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/26, 19:20:01 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297092
Dit gaat het probleem bij jouw zijn.
Blijkbaar toch ndiswrapper, ik had gehoopt dat je een intel kaartje had.

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/27, 00:00:24 »
Aan Pjotr123
N.a.v. post 10. Beetje groot woord, ik bedoel juinen zoals Koot en Bie. Beetje plagen.
Geeft wel veel gebabbel. Lachen hoor. Ga juist heel goed met mijn buren om.
Vr.groet, peter

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/27, 19:28:45 »
Bedankt voor je reactie Siegie.

Helaas ben ik vanavond niet in de gelegenheid om e.e.a. uit te proberen maar ga dit een dezer dagen uitproberen.
Ik laat nog even horen of het gelukt is.

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/28, 10:06:33 »
Volgens mij is m.b.v. de vermelde link alles goed gegaan. Ik zie omliggende netwerken maar ook mijn eigen, kan daar ook op inloggen, echter geen internetpagina wil laden. Na het commando sudo iwlist scanning krijg ik het volgende resultaat:
eth1      Scan completed :
          Cell 01 - Address: 00:1C:10:BF:5C:B6
                    ESSID:"robbedoes"
                    Protocol:IEEE 802.11g
                    Mode:Managed
                    Frequency:2.412 GHz (Channel 1)
                    Quality:76/100  Signal level:-47 dBm  Noise level:-96 dBm
                    Encryption key:on
                    Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s
                              24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s
                              12 Mb/s; 48 Mb/s
                    Extra:bcn_int=100
                    Extra:atim=0
                    IE: WPA Version 1
                        Group Cipher : WEP-40
                        Pairwise Ciphers (1) : WEP-40
                        Authentication Suites (1) : PSK

Heeft iemand nog een idee hoe ik dan nu nog gewoon draadloos kan internetten?
Er is volgens de indicator een goed bereik en ik heb ook nog een keer de laptop gereset.

Rob

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/28, 14:05:02 »
Aan Rob3823
Het lijkt erop dat er toch iets misgaat met je encryptie. Opnieuw invoeren van de gegevens of een andere WPA code kan helpen. WPA-persoonlijk moet je vaak een passphrase invoeren. WPA-persoonlijk kan ook aangeduid worden met WPA-PSK.
Het blijft een beetje zoeken. Het gaat om spraakverwarring.
Vr.groet, peter

Met gegevens invoeren bedoel ik de kant van het modem uit, bij het aanklikken van je SSID volgt de computer vanzelf met vragen.

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/28, 17:44:11 »
Peter,

Je verhaal is me niet helemaal duidelijk. Ik zal die suggestie van Pjotr over wpa2 met aes eens proberen, maar je verhaal over die passphrase is me niet duidelijk. Zoals gezegd ga ik nog even wat opties uitproberen.

Rob

Offline Rob3823

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/28, 19:24:20 »
Peter e.a.,

Heb nu wpa personal 2 met aes en wat denk je, ik kan internetten. Blijkbaar zat het in de versleuteling zoals je al veronderstelde.
Weer een tevreden klant, dank voor al jullie respons.
Nu maar hopen dat bij de volgende release ook weer alles werkt.
Prettig weekend,

Rob

Offline Petervdw

  • Lid
wrt54gl installeren op dell inspiron 6400??
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/28, 21:50:51 »
Aan Rob3823
Gefeliciteerd. Pjotr geeft vaak de voorkeur aan WPA2. En al eerder beschreef iemand dat dat prima werkte. Het blijft toch een beetje proberen.
Passphrase is gewoon een asci wachtwoord, ik bedoelde dat sommige fabrikanten de dingen anders noemen en hoe meer van die termen, hoe lastiger het wordt om een eenduidige beschrijving te geven.
Vr.groet, peter


Wil je het topic als opgelost markeren? Eerste post onderaan. Scheelt veel leeswerk.