Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden  (gelezen 2042 keer)

Offline ruujan

  • Lid
TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Gepost op: 2010/03/22, 09:36:18 »
Ik liep bij mijn overgang van KDE naar Gnome tegen een lastig probleem aan. Standaard kent Gnome een aantal bestandstypes en per bestandstype kun je op basis van de inhoud of extensie daar een programma aan koppelen. Dat werkt prima, maar...

Als je een onbekend bestandstype hebt, dan wordt daar een standaardtype aan gekoppeld. Bij mij waren dat RDP-bestanden die gezien werden als text. RDP-bestanden zijn echter geen tekst, maar bestanden voor de terminal server applicatie tsclient. Als ik dan in nautilus aangeef dat RDP-bestanden in het vervolg geopend moeten worden met tsclient, dan gaat dat goed, maar ook alle andere tekst-bestanden worden dan geopend met tsclient en dat is natuurlijk niet de bedoeling. :( :(

De truc is om een nieuw bestandstype aan te maken op basis van de extensie. Dat kan, maar dat is niet makkelijk. Je moet in verschillende bestanden gaan zitten roeren om dit voor elkaar te krijgen.

Gelukkig heb ik nu de oplossing. Na lang zoeken kwam ik het programma assogiate tegen. Dat zit standaard in de repos en daarmee kun je heel eenvoudig een nieuw bestandstype definiƫren op basis van een extensie. Nu openen bestanden met de extensie rdp dus met tsclient, terwijl gewone tekstbestanden nog steeds met gedit openen, zoals het hoort. :)


Offline vanadium

  • Lid
Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/22, 18:25:20 »
Voor mij volstaat het rechts te klikken op een rdp bestand. Dan "Open with" tab, "Add", programma kiezen. Tenslotte een bolletje zetten bij het programma waarmee het programma standaard moet geopend worden.

Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/22, 18:25:57 »
Voor mij volstaat het rechts te klikken op een rdp bestand. Dan "Open with" tab, "Add", programma kiezen. Tenslotte een bolletje zetten bij het programma waarmee het programma standaard moet geopend worden.
Dat kan pas sinds 10.04.

Offline vanadium

  • Lid
Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/22, 18:36:00 »
Ik werk met 9.10, hoor! En ik had de indruk dat dit al langer kon.

Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/22, 18:49:04 »
Ik werk met 9.10, hoor! En ik had de indruk dat dit al langer kon.
Vreemd, ik probeer het laatst nog op 9.10 en toen lukte het me niet ???

Offline ruujan

  • Lid
Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/22, 20:24:21 »
Nee, dat werkte bij mij niet zoals ik wil, want dan worden alle tekst-bestanden geassocieerd met met tsclient.

Offline vanadium

  • Lid
Re: TIP: Bestandsassociaties, "Open met" uitbreiden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/22, 21:35:34 »
Nu heb ik hem. Inderdaad, dit werkt niet met de extensies, maar met het bestandstype (wellicht volgens het "magic number"), en zoals je zegt, het veranderen van de associatie van een *.rdp bestand heeft effect op eender welk text bestand.

Eigenaardig dat in dit geval gnome niet met de extensie werkt. Maak daarentegen een *.odt bestand aan, verander de extensie in zip en het bestand wordt als een archief behandeld...