Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer  (gelezen 8352 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Gepost op: 2012/06/12, 16:44:37 »
Nu heb ik ineens een zwart kruis in beeld waar anders het aanwijspijltje stond.
Afsluiten kan ik dus ook niet meer van de losse progjes, maar wel Xuby 12.04 afsluiten.
Gelukkig heb ik een dualboot, want in Windows XP kan het dus wel net als ooit.
Enig idee waar dit zwarte kruis nu ineens vandaan komt, en waarom het pijltje nu ineens een zwart kruis is?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/27, 17:42:54 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/12, 16:57:55 »
Menu > Instellingen > Instellingenbeheerder > Muis en Aanraakveld > Thema
Kom je daar niet veder mee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/12, 17:29:59 »
Menu > Instellingen > Instellingenbeheerder > Muis en Aanraakveld > Thema
Kom je daar niet veder mee ?

Daar kom je dus inderdaad helemaal niets verder mee. Ook Firefox blijft een heel klein scherm hebben nu en ook dat is ook niet te vergoten. In het veld van firefox en anderen  is het wel een witte pijl, maar in het Xubuntu scherm gelijk weer een zwart, wit omrand kruis.
Nooit een foutmelding gehad daarover.
Nu heb ik al twee progjes open en niet meer af te sluiten behalve dan Xubuntu dan maar te beëindigen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/12, 17:51:36 »
Nee, dat ligt niet aan het thema. Zo'n zwart kruis betekend dat je in X.org fallback zit (als ik het goed heb). Er is dus iets fout in je drivers of je X.org instellingen. Sinds wanneer heb je er last van (na update, na installatie van iets etc.)?
Waarom in FireFox de muis het wel doet: FireFox en Thunderbird zijn ook de enige muizen waar muisthema's het doen als Compiz aan staat. Mozilla heeft dus een soort muis-uitzonderingen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/12, 18:44:54 »
Nee, dat ligt niet aan het thema. Zo'n zwart kruis betekend dat je in X.org fallback zit (als ik het goed heb). Er is dus iets fout in je drivers of je X.org instellingen. Sinds wanneer heb je er last van (na update, na installatie van iets etc.)?
Waarom in FireFox de muis het wel doet: FireFox en Thunderbird zijn ook de enige muizen waar muisthema's het doen als Compiz aan staat. Mozilla heeft dus een soort muis-uitzonderingen.

Ja, daar heb je gelijk aan. Het is gebeurt na de laatste update vanmorgen, maar waarom blijft Mozilla dan toch wel klein want ook het kruis x om af te sluiten, en het  - en vierkantje staan er ook niet meer nu.
Wel dat wit omrande kruis hoor.
Enig idee hoe ik dat weer goed kan krijgen?
-
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/12, 19:16:23 »
Ik zou niet zomaar weten hoe dit opgelost zou moeten worden. Heb het nog nooit mee gemaakt.
Probeer anders (zo nodig in herstelmodus) de updates te laten lopen. Misschien dat dit gemakkelijker via de terminal gaat, aangezien je muis niet lekker wilt werken.
Open een terminal en tik in:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgradeHij zal daarna om je wachtwoord vragen. Vul deze blind in, je krijgt niets te zien, ook geen sterretjes.
Lukt dit wel foutloos?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/13, 11:13:17 »
Ik zou niet zomaar weten hoe dit opgelost zou moeten worden. Heb het nog nooit mee gemaakt.
Probeer anders (zo nodig in herstelmodus) de updates te laten lopen. Misschien dat dit gemakkelijker via de terminal gaat, aangezien je muis niet lekker wilt werken.
Open een terminal en tik in:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgradeHij zal daarna om je wachtwoord vragen. Vul deze blind in, je krijgt niets te zien, ook geen sterretjes.
Lukt dit wel foutloos?

In terminal werkt helemaal niets meer, dus dat zwarte kruis blijft in het hele Xubuntu scherm staan.
Alleen met e-mail heb je daar totaal geen last van. Firefox heb ik verwijderd want die kon ik niet meer sluiten. Maar ook dat heeft geen invloed op dat zwarte kruis. (nu vind ik een kruis meestal wel goed wanneer het een maltezer kruis zou zijn ;), maar hier wordt ik nu een beetje moedeloos van)
Misschien is het beter om om Xubuntu helemaal te verwijderen en dan van 0 weer helemaal opnieuw installeren...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/13, 11:57:37 »
Als U wilt afmelden  en dan weer inloggen wilt staat hij dan op xfce of xubuntu sessie ?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/13, 12:13:29 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/14, 00:11:30 »
Als U wilt afmelden  en dan weer inloggen wilt staat hij dan op xfce of xubuntu sessie ?

Ik vind dat een beetje lastig te begrijpen, maar, mogelijk staat het kruis in de xfce sessie.
Als je opstart dan krijg ik een scherm waarin ik de vorige sessie kan kiezen of een nieuwe sessie opstarten, dan staat daar onder een geel venstertje met zwarte tekst erin, alleen kan ik dat dus maar voor een heel klein stukje lezen. Mogelijk staat daarin wat er werkelijk aan de hand is.
Dit heb ik nu gedaan in de Konqueror browser, want firefox heft nog steeds dezelfde fouten van een heel klein venstertje die niet te vergroten is, hoe dan ook. Verre van  8-) hoor!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/14, 00:16:00 »
Konqueror installeren in Xubuntu is een slecht idee. Dat sleept de halve KDE-omgeving mee aan ondersteunende bestanden, en dat kan rare storingen geven:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-of-Ubuntu-Gnome-of-Kubuntu-KDE-

Als het kwaad al is geschied, dan zou ik in jouw plaats eens denken aan een schone herinstallatie van Xubuntu. Bouw de boel vervolgens schoon op en je hebt doorgaans een oerstabiel, betrouwbaar en degelijk systeem: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Een degelijk systeem opzetten in Linux is niet moeilijk. Vermijd deze fatale vergissingen: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Maak er geen soep van met allerlei slecht verenigbare ingrediënten, want dan krijg je... een soepzooi. Hou het helder en simpel.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/14, 00:20:58 door Pjotr »

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/14, 00:20:49 »
Konqueror installeren in Xubuntu is een slecht idee. Dat sleept de halve KDE-omgeving mee aan ondersteunende bestanden, en dat kan rare storingen geven:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-of-Ubuntu-Gnome-of-Kubuntu-KDE-

Die stond er gelijk al in hoor, die KDE, maar nu is deze storing blijkbaar opgelost. Het zwarte kruis is nu weg nadat ik een oude sessie opnieuw opstarte. Nu draait firefox ook weer als vanouds.
Wat nu deze storing gaf is mij nog steeds een groot raadsel. trusten en tot later.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/14, 00:23:09 »
Die stond er gelijk al in hoor, die KDE
Dat kan niet. Die zit niet standaard in Xubuntu.

Lees mijn eerdere bericht nog eens; ik heb het uitgebreid.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/14, 10:15:08 »
Om de websites die ik maak te beoordelen, gebruik ik: midori, chromium-browser, dillo, dooble, netsurf, rekonq, epiphany-browser en opera, naast firefox.
Op mijn systeem heeft dit nog nooit problemen gegeven, maar dat zegt niets over de toekomst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/14, 10:29:45 »
Die stond er gelijk al in hoor, die KDE
Dat kan niet. Die zit niet standaard in Xubuntu.

Lees mijn eerdere bericht nog eens; ik heb het uitgebreid.

Nou sorry hoor, maar het stond in de oude Xubuntu en bij de update naar 12.04, heeft Xubuntu KDE ook meegenomen dus. Verder heb ik alleen maar geupdate zoals steeds aagegeven werd, maar wel heb ik een paar media programma's geinstalleerd via het softwarecentrum. Mogelijk heeft dat het veroorzaakt.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/14, 10:34:20 »
Nou sorry hoor, maar het stond in de oude Xubuntu en bij de update naar 12.04, heeft Xubuntu KDE ook meegenomen dus.
Konqueror heeft nimmer in enige Xubuntuversie gezeten.... Die heb je er dan ooit zelf in gestopt.

Begin eens opnieuw, met een schone lei? Ik raad een schone herinstallatie van Xubuntu 12.04 aan: https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/15, 23:17:15 »
Om de websites die ik maak te beoordelen, gebruik ik: midori, chromium-browser, dillo, dooble, netsurf, rekonq, epiphany-browser en opera, naast firefox.
Op mijn systeem heeft dit nog nooit problemen gegeven, maar dat zegt niets over de toekomst.

Maar KDE heb je nooit gebruikt?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/23, 16:53:35 »
Begin eens opnieuw, met een schone lei? Ik raad een schone herinstallatie van Xubuntu 12.04 aan: https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Wel drie lege RW-CD's geprobeerd en alle 3 mislukten met het plaatsen van Xubuntu 12.04 erop.
Nu durf ik even niet verder.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/23, 17:08:38 »
Wat lukte er niet bij het branden?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/23, 17:40:52 »
Brand die CD eens met Nero voor Linux?
http://www.nero.com/enu/downloads-linux4-update.php

Kies het DEB-pakket. Dubbelklikken om te installeren, net als bij een .exe-bestand in Windows.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #19 Gepost op: 2012/06/24, 19:16:02 »
Brand die CD eens met Nero voor Linux?
http://www.nero.com/enu/downloads-linux4-update.php

Kies het DEB-pakket. Dubbelklikken om te installeren, net als bij een .exe-bestand in Windows.

Dank je Pjotr, nu is het wel gelukt en draai nu vanaf de schijf, straks ga ik het helemaal opnieuw installeren.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #20 Gepost op: 2012/06/25, 09:24:02 »
Brand die CD eens met Nero voor Linux?
http://www.nero.com/enu/downloads-linux4-update.php

Kies het DEB-pakket. Dubbelklikken om te installeren, net als bij een .exe-bestand in Windows.

Dank je Pjotr, nu is het wel gelukt en draai nu vanaf de schijf, straks ga ik het helemaal opnieuw installeren.

Nu blijkt dat mijn harde schijf fouten heeft, waardoor ik  Xubuntu12.04 niet kan installeren. Kan ik dat veranderen met Gparted of met Testdisk/photorec zonder dat de Windows partitie er af gaat?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #21 Gepost op: 2012/06/25, 10:53:48 »
Is volgens mij niet verstandig.  Zo een harde schijf dit soort grote fouten gaat vertonen:
  • Back-up maken van je data - SPOED-
  • Image maken van het geheel
  • nieuwe HD kopen en plaatsen
  • image/data terugzetten
Daarna kun je doorgaan met je oude plannen.
Succes.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #22 Gepost op: 2012/06/25, 11:02:18 »
Eens met koos4401. Een stervende harde schijf heeft maar één zinvolle bestemming: de kliko. Het risico van gegevensverlies is immers onaanvaardbaar groot.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #23 Gepost op: 2012/06/25, 11:50:25 »
Eens met koos4401. Een stervende harde schijf heeft maar één zinvolle bestemming: de kliko. Het risico van gegevensverlies is immers onaanvaardbaar groot.

Ben het wel eens met Koos en Pjotr, maar kan dan pas een backup maken van alle XP gegevens nadat ik een nieuwe schijf heb geplaatst en XP en Xubuntu weer heb geinstalleerd, toch?
Hoe groot kan zo'n schijf dan zijn in een joybook van BenQ 2006, een Joybook R31E met 1.5 Ghz celeron processor en 1 gigabyte geheugen (Ram)

Is een Western Digital Scorpio Blue, 2,5inch, 5400RPM, 8 MB, SATA dan een goede vervanger?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/25, 12:06:19 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ayuda

  • Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #24 Gepost op: 2012/06/25, 13:26:13 »
Eens met koos4401. Een stervende harde schijf heeft maar één zinvolle bestemming: de kliko. Het risico van gegevensverlies is immers onaanvaardbaar groot.

Ben het wel eens met Koos en Pjotr, maar kan dan pas een backup maken van alle XP gegevens nadat ik een nieuwe schijf heb geplaatst en XP en Xubuntu weer heb geinstalleerd, toch?
.... . . .

Kun je nog wel een live-CD sessie opstarten? Zoja, dan kun je de data wellicht naar een usb-stick of externe HDD wegschrijven.