Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandsrechtenprobleem in prullenbak  (gelezen 3014 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Gepost op: 2008/05/16, 09:45:40 »
Hallo,

Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb een stel vreemde bestanden in mijn prullenbak. De rechten voor alle gebruikers, inclusief root staan op alleen lezen.

Verder weet ik ook niet hoe ik via een "cd" commando in de prullenbak kan komen, want als ik "cd trash:///" doe dan zegt ie dat de map niet bestaat.

Als ik via "sudo nautilus" naar "trash:///" ga, dan lijkt de prullenbak leeg.....

Allemaal erg raar... Ik zou graag toch die prullenbak toch leeg krijgen. Ik hoop dat iemand iets weet!

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/16, 09:48:30 »
De trash folder zit nu (Hardy) in ~/.local/share/Trash

Je zou er eens een kijkje kunnen nemen via de terminal.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/16, 11:37:58 »
Ik weet nu in ieder geval hoe ik via de terminal kan in de prullenbak kan geraken.

Toen ik ging kijken bleef ik zitten met het gekke probleem: als ik "cd ~/.local/share/Trash/files && ls" doe, dan staat het bestand er niet in (zelfde verhaal via nautilus), maar als ik gewoon op de prullebak klik als normale gebruiker dan staat het er wel. Ik kan het dan alleen niet wissen.

De enige mogelijke oorzaak die ik kan bedenken is dat ik gisteren mijn prullenbak op mijn bureaublad heb laten weergeven. Toen zat dat bestand in de prullenbak....

Bedankt voor de hulp tot nu toe,

Hendrik

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/16, 12:02:26 »
En als je dat nog eens doet? (prullenbak op bureablad laten zien) Kun je die dan op je bureaublad misschien wel ledigen?

'T is maar een gedachte...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/16, 12:10:39 »
Hehehe,

Ik gebruikte te VVT, maar ik bedoelde daarmee dat ik gisteren de instelling had gewijzigd ZODAT de prullenbak wordt weergegeven op het bureau: hij staat er dus nog steeds!

Ik zal de prullenbak-iconen op het bureaublad en in mijn werkbalk eens verwijderen, opnieuw opstarten, ze weer toevoegen, en kijken wat gebeurt.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/16, 12:16:37 »
OK, hier zit dus OOK een fout: als ik het vinkje voor "trash_icon_visible" weghaal dan blijft de prullenbak op het bureaublad... Zeer vreemd!

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/16, 12:47:45 »
Hmmook na een herstart?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/16, 13:07:17 »
JA (gek heh?)

Offline Nick1890

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/16, 13:26:47 »
Ik heb hetzelfde probleem als Hendrikdegraaf.
En tot mijn grote spijt moet ik jullie meedelen dat er op dit forum reeds aanverwante problemen gemeld werden m.b.t. (het ledigen van) de prullenbak.
Ik zal eens op het engelstalig forum kijken en het probleem voorleggen aan mijn franstalige collega.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/16, 13:32:01 »
Vreemd ja, heb ff bij mij gecheckt maar de prullenbak zou moeten verdwijnen als je het vinkje weer weghaalt

Zou het bij het bestand in je prullenbak om een verwijzing kunnen gaan? Ik weet bijv. dat Gnome raar kan doen als je verwijzingen weggooit en het 'doel' van de verwijzing bestaat niet meer.

oplossing hiervoor is zolang een 'fop-doel' aanmaken, dan de verwijzing verwijderen en dan het 'fop-doel' weer verwijderen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/16, 18:04:16 »
Dat zou inderdaad best kunnen. hoe kan ik zien of het daadwerkelijk een verwijzing is en deze aanpassen?

Via eigenschappen lukt het niet.

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/16, 20:13:32 »
Hmm da's een uitdaging ;-) zie je een icoontje? (een verwijzing heeft meestal een pijltje erbij staan)
Weet je niet meer waarnaar de verwijzing was? kun je een gokje wagen?
Als je de naam en de plaats nog weet dan kun je gewoon een tekst-bestandje met die naam en op die plaats neerzetten zodat de verwijzing een bestaand doel heeft. (ook al is het een ander bestand, als de naam en de plaats maar klopt).
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/17, 13:10:34 »
Het lijkt erop dat mijn grafische kaart de geest heeft gegeven. Gelukkig zit m'n laptop nog in de garantie, maar ik kan voorlopig niet meer "ubuntu-en" tot de monteur is geweest. Ik zet de vraag voorlopig wel even op afgehandeld.

Offline lizardman

  • Lid
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/17, 13:18:27 »
Oww, da's vervelend... sterkte ermee.

Groet,
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/20, 10:30:04 »
OK, er is net iemand van DELL langsgeweest: ze hebben er gelijk een heel nieuw moederboard in gezet: NETTE SERVICE hoor! Ik kan nu dus weer verder gaan met mijn prullenbak probleem....

Ik denk dat Lizardman in ieder geval op het juiste spoor zit met zijn gedachte over een verwijzing. Ik denk dat ongeveer het volgende gebeurd is:
- Ik had een iso bestand.
- Uitpakken gaf een foutmelding.
- Mounten ging wel

Ik heb toen de iso gemount op een map op mijn bureaublad. Vervolgens heb ik de inhoud van deze map gekopieerd naar een andere map op mijn bureaublad. Ik weet niet zeker welke van deze twee mappen de prullenbak niet uit wilt, maar ik denk dat het de laatstgenoemde is.

Zou het wissen lukken als ik het iso bestand weer terug zet op mijn bureaublad en deze weer te mount in dezelfde map als eerder?

Ik snap overigens nog steeds niet waarom het bestand alleen wordt weergegeven als ik de prullenbak open als gebruiker. Als root zie ik niks....

Alvast bedankt voor de hulp!

Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/20, 10:49:05 »
Ik heb een ideetje, maar ik zou niet weten of het werkt daar ik niet precies weet wat ik dan verwijder. Maar je zou eens in de Trash-folder kunnen gaan kijken. Daar staan twee mappen, files en info. Als je info nu eens leeghaalt, zou dan de verwijzing naar dat bestand in de prullenbak ook verdwijnen?

Als je dit doet is het overigens geheel voor eigen risico ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Hendrikdegraaf

  • Gast
Bestandsrechtenprobleem in prullenbak
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/22, 19:35:36 »
Ik heb de oplossing gevonden. Elke gebruiker heeft blijkbaar een prullenbak, inclusief root.

Lizardman zei dat de prullenbak in ~/.local/share/Trash (oftewel /root/.local/share/Trash) zat. Dit klopt ook wel, maar dit is de root prullenbak. De gebruikersprullenbak is in mijn geval /home/hendrik/.local/share/Trash.

In ieder geval heb nu via sudo nautilus de bewuste map geleegd. Dit lukt prima.

Ik denk overigens dat het probleem is ontstaan omdat ik als root iets naar de gebruikersprullenbak heb verplaatst.