Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop  (gelezen 7670 keer)

Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #25 Gepost op: 2006/02/12, 02:09:38 »
Ugh ja expert...

Maaruh, ik heb hier ook een ATI radeon mobility 9600 en die werkt prima onder Ubuntu :)

veraberg

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #26 Gepost op: 2006/02/12, 12:07:51 »
In mijn laptop zit een Intel Graphics Media Accelerator Card, dus geen Ati card.
En wat het installeren betreft van Ubuntu was een fluitje van een cent.
Geen problemen, ging in een keer door.
Ubuntu had ook de graphics card van intel meteen goed gevonden.
Tuxracer draaide er goed op alleen geen geluid bij het spel.
Maar dat wist ik.
Terwijl het prog. Celestia weer in draadframe wordt weergegeven.
Het geluid is Ubuntu perfect met deze laptop vooral als je een koptelefoon
ingepkugd heb.
Ik heb een koptelefoon van Sennheiser HD 477 met kleine jackplug.
Internet met de glasvezel gaat goed.
Ik moet zeggen alles draaid perfekt op de laptop.

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #27 Gepost op: 2006/02/21, 14:25:45 »
:)  :)  :)  Hier zit een hele blije Ubuntuer naar Xpenguins te kijken. :)  :)  :)
Ik heb nu eindelijk een goed werkende laptop met Breezy Badger erop. Het is een Dell Inspiron 630m geworden. Na 25 (zenuwslopende) minuten was de installatie afgerond! Geen problemen tegengekomen. Of het moet zijn dat er geen Windows-CD meegeleverd was en XP nu foetsie is. :)

Vera, nogmaals bedankt voor de Breezy-CD's. Ik heb de live-CD nog op de Amilo geprobeerd, maar op een gegeven moment kwam er toch weer een foutmelding m.b.t. de grafische interface en daardoor kon de installatie weer niet verder. Mijn dochter zit nu te glunderen achter een Amilo met Windows. Voorlopig is het computerbudget nog voor lange tijd opgebruikt.

Voor ge

Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #28 Gepost op: 2006/05/01, 12:48:26 »
Aangezien HP ook intensief bezig is om UNIX/LINUX voor hun producten te ontwikkelen, zou ik ook bij hen informatie inwinnen betreft geschikte hardware en labtops.

Gegroet!

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #29 Gepost op: 2006/05/01, 13:04:32 »
Ik had mijn informatie van de Wiki en hier vandaan: http://linux-laptop.net/

Ook aan de HP laptops die ik tegenkwam moest nog wat achteraf gesleuteld worden en dat wilde ik niet. Deze Dell herkende feilloos alle hardware. Nu met Dapper Drake werkt het helemaal perfect, want ik heb nu ook geluid via de koptelefoon, terwijl het geluid eerst uit koptelefoon EN speakers tegelijk kwam. Fijne laptop!

Offline bwog

  • Lid
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #30 Gepost op: 2006/05/01, 19:02:49 »
"Geld terug daar kon geen sprake van zijn. Mij is verteld dat de gang van zaken bij Expert als volgt is: Wanneer er met o.a. pc's of laptops problemen of defecten zijn, moet de klant dat zelf oplossen met de helpdesk van de fabrikant. Expert is als het ware een wederverkoper en doet na de aankoop niets meer."

In Nederland mag een winkel niet zo reageren. Zelfs al is de garantietermijn verlopen (wat hier niet het geval is) moet de winkel het probleem oplossen. Van belang voor een rechter is de termijn waarvan de consument redelijkerwijs mag verwachten dat een apparaat het goed doet.

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #31 Gepost op: 2006/05/01, 22:29:36 »
Ik heb zojuist mijn beklag gedaan bij de Nederlandse Expert Groep B.V. en ze naar mijn ervaringen hier verwezen. Zal mij benieuwen of ik er iets op hoor.

veraberg

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #32 Gepost op: 2006/05/01, 23:15:57 »
@Saamelainen

Ik ben erg blij voor je dat je een laptop naar je gading hebt gevonden.
Heb nog even op de site van Dell gekeken , was gelukkig niet z'n dure laptop.
Mag ik ooit nog eens laptop nodig hebben, koop ik em wel bij Dell.
De prijzen vallen reuze mee.
En ook nog meteen geschikt voor Ubuntu. =)

Ik heb sinds vanavond ook weer Ubuntu op laptop staan.
Bij Xandros is de ondersteuning voor mijn laptop slecht, geen 3d, geen sluimerstand.
En bij Ubuntu 6.06 zit het er wel bij.
Ik heb nu Ubuntu 6.06 Beta 2 er op staan. weer beter als de vorige.
Maar ik zie nog steeds bij geluid & video geen cd-speler staan.
Maar bij add/Remove staat hij wel aangevinkt.
Nou het moet maar zo =) =)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #33 Gepost op: 2006/05/01, 23:20:18 »
Citaat van: veraberg
@Saamelainen

Ik ben erg blij voor je dat je een laptop naar je gading hebt gevonden.
Heb nog even op de site van Dell gekeken , was gelukkig niet z'n dure laptop.
Mag ik ooit nog eens laptop nodig hebben, koop ik em wel bij Dell.
De prijzen vallen reuze mee.
En ook nog meteen geschikt voor Ubuntu. =)
Bij Dell kunt ge ze ook krijgen zonder Windows erop. Ge moet wel eerst contact met ze opnemen want via hun site kunt ge niet zonder Windows bestellen. Zo bespaart ge u ook weer wat geld uit.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

veraberg

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #34 Gepost op: 2006/05/01, 23:32:33 »
@ bartek

Bedankt voor de tip =)

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #35 Gepost op: 2006/05/01, 23:35:11 »
Ja, een Dell zonder Windows dat kan. Ze zijn alleen niet kwistig met informatie. De afwikkeling was prima. Een week na de bestelling was hij er al, vanuit Ierland en op internet kun je volgen welke weg je bestelling aflegt. Bij problemen wordt hij gratis weer opgehaald.

Vera, Ubuntu leuk h

veraberg

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #36 Gepost op: 2006/05/01, 23:37:41 »
@ Saamelainen

Zeker, ik kom toch iedere keer weer terug =)

Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #37 Gepost op: 2006/05/02, 00:25:36 »
Ideetje voor een sticky post misschien? Ubuntu-vriendelijk hardware leveranciers?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #38 Gepost op: 2006/05/02, 08:14:33 »
Ik heb een HP Pavilion 5080.be. Hierop heb ik alle hardware (die ik nodig heb) aan de praat gekregen. Er zit ook nog een TV kaart en wireless netwerkkaart in die ik momenteel niet gebruik. Ik heb immers in het ganse huis UTP en geen TV aansluiting in mijn bureau ... vandaar.

Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #39 Gepost op: 2006/05/03, 00:26:41 »
Citaat van: Dennis
Ideetje voor een sticky post misschien? Ubuntu-vriendelijk hardware leveranciers?
Het lijkt me een erg goed initiatief
Dit lijkt me voor de meesten geen probleem toch?
Na een tijd heb je een database aan hardware wat sowiezo compatible is voor Ubuntu-Linux!
Heel handig voor mensen die over willen schakelen naar een nieuwe pc, dan kunnen ze op basis daarvan een pc laten samenstellen.

Over +- 2 a 3 jaar wil ik een koffiehuis-internetcafe beginnen in Enschede, met tap. ;D
Vanzelfsprekend wil ik een LINUX-netwerk, alleen al vanwege security-redenenen.

Wanneer klanten dit "nieuwe" OS interresant vinden...
...mischien ook op verzoek systemen samenstellen met Ubuntu voorgeinstalleerd!?
Ben benieuwd of er op die manier mensen meer open gaan staan voor "alien"sofware!

Ciao!

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #40 Gepost op: 2006/05/03, 00:32:20 »
Het begin is al gemaakt... :)

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1326

Gast

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #41 Gepost op: 2006/05/04, 17:04:54 »
Citaat van: Saamelainen
En dan nog een bug erbij, het klinkt niet hoopvol. Na gisteren nog zo'n 20 pogingen te hebben gedaan, denk ik het probleem ontdekt te hebben. De eerste Amilo L blijkt een 1300 te zijn met Intel 852 GM Grafic controller. Mijn laptop is een L 1310 met een Ati Radeon Xpress 200. Ik voel me aardig bedonderd door een ondeskundige verkoper, die beweerde dat de laptops hetzelfde waren.

Het probleem zal de Ati Radeon Xpress 200 zijn en wat ik er zo hier en daar over lees, belooft dat niet veel goeds voor een beginner.
Ik zit te lezen, maar moet nu weg. Maargoed, hier gestopt kom ik tot het volgende opmerkingen:

ik heb een Radeo Xpress200 in mijn gewone pc, geen probleem. Als je niet in gdm/gnome komt maar met een foutmelding op de console komt dan klopt je x configuratie niet. Om dit aan te passen zonder te veel gedoe type je sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgin. Je krijgt dan een aantal vragen over je grafische systeem die je moet beantwoorden.

Kies niet voor ATI als driver, deze werkt voor de betreffende kaart pas vanaf X.org7 & 6.9 maar voor VESA.
Als je niet te ingewikkelde vragen wilt over je beeldscherm kies dan simple, je toetsenbord is waarschijnlijk pc104. Alles doorlopen kom je op de console terug en type je startx en enter, dan werkt het als het goed is.

Als je daan eenmaal grafisch bent ingelogd: open synaptic en zoek naar fglrx en instaleer (zorg dat je ook restricted e.d. aan hebt in de bronnelijst). Doe nog een keer sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgen kies fglrx als driver, laat de rest wat het is.

Saamelainen

  • Gast
Geen enkel besturingssysteem te installeren op mijn laptop
« Reactie #42 Gepost op: 2006/05/04, 18:42:27 »
@Allartk

De bedoeling was dat ik een zelfde laptop zou kopen als waarop we eerder Breezy probleemloos hadden ge