Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <Opgelost> nieuwe pc  (gelezen 2469 keer)

Offline ibextom

  • Lid
<Opgelost> nieuwe pc
« Gepost op: 2011/09/11, 17:40:45 »
ik overweeg een nieuwe pc aan te schaffen. Op mijn huidige pc heb ik 10.04 met een aantal partities (op aparta partities staat "mijn documenten" en "mijn afbeeldingen" en een 47 mb partitie met grub2). Hoe kan ik alles , dus ook de software ;), makkelijk overzetten naar een nieuwe pc? aparte partitie met grub2 is niet meer nodig; leek makkelijk met dual boot.

Tom.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/13, 01:30:27 door ibextom »
ubuntu 10.04

Re: nieuwe pc
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 18:19:59 »
Je kunt gewoon de hardeschijf van de ene in de andere zetten. makkelijker gaat niet.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline ibextom

  • Lid
Re: nieuwe pc
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 18:38:04 »
Je kunt gewoon de hardeschijf van de ene in de andere zetten. makkelijker gaat niet.
De harde schijf is een oud beestje en nog maar klein: Kan ik de oude schijf erbij hangen en dan het geheel met gparted op cd naar een nieuwe schijf overzetten?
ubuntu 10.04

Re: nieuwe pc
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 19:23:36 »
Clonezilla gebruiken en je schijf klonen. appeltje eitje en heel simpel om te doen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline ibextom

  • Lid
Re: nieuwe pc
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 20:13:17 »
Clonezilla gebruiken en je schijf klonen. appeltje eitje en heel simpel om te doen.

Geldt dat voor alleen een nieuwe harde schijf, of ook voor compleet nieuwe hardware?

Tom
ubuntu 10.04

Re: nieuwe pc
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 20:16:08 »
Normaal als je het cloned zal dit evengoed werken als op je vorige. misschien moet je wat extra stuurprogramma's installeren maar dat is dan ook alles.
(je hebt natuurlijk uitzonderlijke gevallen)
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: nieuwe pc
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 20:33:14 »
Normaal als je het cloned zal dit evengoed werken als op je vorige. misschien moet je wat extra stuurprogramma's installeren maar dat is dan ook alles.
(je hebt natuurlijk uitzonderlijke gevallen)

+1000  :D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwe pc
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 20:38:17 »
Voor Documenten, films, foto's ... zorg je ervoor dat je backup up to date is. Dan kan je de data op de nieuwe PC plaatsen vanaf de backup. Voor wat het besturingssysteem betreft, zou ik zonder twijfel vers installeren. Het plaatsen van een image op andere hardware lijkt me vragen om problemen, en vraagt, als het al lukt, technische kennis om ook grub enz in orde te brengen.

Re: nieuwe pc
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/11, 21:02:03 »
@vanadium ik clone vaak harde schijven, nog nooit problemen mee gehad en grub kopieerd hij ook.
@ibextom hebben de twee computers dezelfde architectuur?
zo niet raad ik je ook aan om een nieuwe installatie te doen.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/11, 21:08:24 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe pc
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 00:38:24 »
Je kunt gewoon de hardeschijf van de ene in de andere zetten. makkelijker gaat niet.


Dus als ik het goed begrijp kun je een harde schijf met daarop je besturingssysteem ubuntu gewoon in een willekeurige pc zetten en dan gaat alles goed?
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: nieuwe pc
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 00:40:42 »
Je kunt gewoon de hardeschijf van de ene in de andere zetten. makkelijker gaat niet.


Dus als ik het goed begrijp kun je een harde schijf met daarop je besturingssysteem ubuntu gewoon in een willekeurige pc zetten en dan gaat alles goed?

Meestal wel, behalve als je een fabrieksstuurprogramma hebt geïnstalleerd voor de videokaart, wat niet overeenkomt met de nieuwe videokaart.  :)

Maar het blijft een beetje behelpen, want je kunt dan ook met een zooi geactiveerde kernelmodules zitten waar je in de nieuwe pc niks aan hebt.... En dat kost onnodig systeemkracht. Een schone installatie is beter.

Re: nieuwe pc
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/12, 01:02:29 »
Je kunt backuppen met het programma Deja Dup en dan op je nieuwe installatie de backup terugzetten.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: nieuwe pc
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/12, 01:11:03 »
Je kunt gewoon de hardeschijf van de ene in de andere zetten. makkelijker gaat niet.


Dus als ik het goed begrijp kun je een harde schijf met daarop je besturingssysteem ubuntu gewoon in een willekeurige pc zetten en dan gaat alles goed?

Meestal wel, behalve als je een fabrieksstuurprogramma hebt geïnstalleerd voor de videokaart, wat niet overeenkomt met de nieuwe videokaart.  :)

Maar het blijft een beetje behelpen, want je kunt dan ook met een zooi geactiveerde kernelmodules zitten waar je in de nieuwe pc niks aan hebt.... En dat kost onnodig systeemkracht. Een schone installatie is beter.

Dat is wel bijzonder. Dus linux registreert geen gegevens van je pc .Dus op de ene pc een atikaart en de andere een nvidia geen probleem. Bij een windows installatie lukt dit niet of je moet dezelfde pc hebben. Ben benieuwd naar je antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 01:13:33 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: nieuwe pc
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/12, 02:28:13 »
Overzetten kan gewoon.
Mijn desktop start gewoon op van de harde schijf van de laptop.
Wat kleine aanpassingen zijn wel nodig (netwerkinstellingen en resolutie e.d.) maar verder werkt het gewoon.

Offline vanadium

  • Lid
Re: nieuwe pc
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/12, 12:25:08 »
Dat is wel bijzonder. Dus linux registreert geen gegevens van je pc .Dus op de ene pc een atikaart en de andere een nvidia geen probleem. Bij een windows installatie lukt dit niet of je moet dezelfde pc hebben. Ben benieuwd naar je antwoord.
De linux kernel herkent grotendeels de hardware waar hij op loopt. Toch blijft dit "mirorren" van een installatie op een andere PC een slecht idee. Wil je het zelf doen, geen probleem, maar ik vind het niet verstandig deze aanpak aan te raden.

Offline ibextom

  • Lid
Re: nieuwe pc
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/13, 01:27:07 »
Oké, Dank allemaal voor je reactie's. Het is duidelijk: het kan gewoon met dezelfde HDD of Image, zonodig. Ik zal nog even kijken wat ik doe, want uiteindelijk ging er vanalles mis door verkeerd gebruik van MountManager ( wat mij betreft een creepy progje ). En doe ik misschien toch wel een clean install.

Tom
ubuntu 10.04

Offline jolo

  • Lid
Re: <Opgelost> nieuwe pc
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/13, 21:20:17 »
En doe ik misschien toch wel een clean install.
Dat lijkt ook mij het beste. Als het verder om een splinternieuwe PC gaat, bestaat ook de kans dat Ubuntu 10.04 nog niet alle hardware daarin ondersteund. En dan doel ik voornamelijk op de onboard hardware.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM