Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overbelichte foto corrigeren met GIMP  (gelezen 5734 keer)

Offline Hugo

  • Lid
Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Gepost op: 2015/07/08, 15:34:11 »
Beste lezer,
Ik ben nieuw op dit Forum.
Wil GIMP (nieuwe gebruiker sinds vandaag) gebruiken.
Weet niet aan wie ik deze vraag moet stellen, dus ben ik toevallig bij jullie uitgekomen...

Heb dit weekend vergeten mijn +/- instelling op mijn reflexfototoestel terug op 0 te resetten...
Mijn foto is nu 2,3 stoppen overbelicht!
Ik bezit de foto zowel in jpg als in raw.
Kan ik dit bevredigend corrigeren in GIMP?  En zo ja, hoe moet ik het aanpakken?  Graag advies bij te ondernemen stappen.
Dank bij voorbaat voor hulp.


Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/08, 15:51:50 »
Ik zou beginnen met onder Kleuren bij Automatisch te kijken of daar een standaard functie werkt.
Allereerst zou ik Normaliseren proberen.
Witbalans wil ook nogal eens helpen.

Daarnaast kun je onder Kleuren met Helderheid/Contrast nog wat spelen. Dat wil ook al vaak helpen.
En als dat niet werkt zou je eens met de andere functies onder Kleuren kunnen gaan experimenteren.

Misschien is het makkelijker om een kleine versie foto hier te plaatsen om te kunnen zien in hoeverre hij overbelicht is?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/08, 15:53:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/08, 16:35:28 »
2,3 stoppen overbelicht  is in veel gevallen te veel, de kans is n.l. heel groot op uitgebeten delen waar geen detail meer te vinden is 

Open de foto in Gimp en ga naar laag en klik op Nieuw van zichtbaar.
Ga naar Kleuren en kies daar Niveaus, bewerk de Nieuw van zichtbaar en richt je op de lichte delen.
Ga dan met het Gummetje de te donkere delen wissen, let op de dekking van het gummetje.

Als de foto natuurlijk overkomt, kan je de lagen samenvoegen en de foto exporteren als .jpg

Offline RikRik

  • Lid
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/08, 16:46:20 »
Lightzone is een geweldig mooie prog voor jou, met name de optie High Dynamic range werkt heel goed bij overbelichting..

64bit versie
http://download.opensuse.org/repositories/home:/ktgw0316:/LightZone:/lightzone-testing/xUbuntu_14.10/amd64/
32bit
http://download.opensuse.org/repositories/home:/ktgw0316:/LightZone:/lightzone-testing/xUbuntu_14.10/i386/

Edit: als je Lightzone wil gebruiken, ga dan naar voorkeuren en ga naar aanpassen , kies daar: Niet begrenzen
Zie: http://i.imgur.com/cPZ7Ke1.png
« Laatst bewerkt op: 2015/07/08, 16:59:05 door RikRik »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/08, 17:09:19 »
Hoi Hugo,

Met RAW bestanden kan je probleemloos tot zo'n twee stoppen corrigeren, maar het houdt wel een keer op.

Voor GIMP heb je de Ufraw plugin en je hebt Ufraw daarnaast als zelfstandig programma. Er zijn ook andere programma's.

Voor het werken met RAW bestanden heb ik laatst een video gemaakt. Kijk hier: https://youtu.be/213itmlt2UI

Daarin zie je ook een voorbeeld hoe je een plaatselijk stuk overbelichting kan wegwerken.

Tot zover nu, ik heb wat dringends te doen :D

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/08, 17:15:09 »
Open de foto in Gimp en ga naar laag en klik op Nieuw van zichtbaar.

Die stap kende ik nog niet. Bedankt. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/09, 16:41:28 »
Ik raad ook aan om een programma te gebruiken dat RAW-gegevens kan verwerken. Lightzone ken ik niet, maar zelf gebruik ik Darktable, een bijzonder goed fotobewerkingsprogramma voor RAW-beelden. Het werkt enigszins anders dan de klassieke programma's, dus vergt enig "inwerken". Zo wordt bijvoorbeeld elke stap die je neemt zonder meer opgeslagen (evenwel met altijd de mogelijkheid om terug te gaan in je historiek); er is dus geen echte "bewaar"-knop.
Om een bestand inderdaad 2 stops naar beneden te belichten heb je al goede software nodig.

GIMP gebruiken raad ik eigenlijk alleen maar aan als je zeer specifiek zeer bepaalde gebieden wil behandelen, niet als je "slechts" een aantal belichtingsfouten wil rechtzetten. Bovendien leest GIMP inderdaad bestanden in, die eerst zijn omgezet vanuit een RAW-converter (zoals UFRAW); er wordt dus een extra stap ondernomen.

Wat je in Darktable wél kan doen (en NIET in GIMP): een reeks aanpassingen opslaan als een soort scenario. Als je bijvoorbeeld van je overbelichte vakantiefoto-album een bepaalde RAW-foto naar tevredenheid hebt omgezet naar een goed beeld, kan je beslissen om die stappen op te slaan (en dat een naam geven zoals "fotoos_australie_goed_maken"). Je kan dan vervolgens een reeks beelden aan dat proces onderwerpen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/09, 19:51:01 »

Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/21, 11:53:54 »
Als je wat meer wilt leren over Gimp, kijk dan eens op youtube en zoek naar Meet the Gimp, van Rolf Steinort, die met een Duits accent in het Engels uitlegt. Aflevering 94 gaat over jouw probleem, vanaf pakweg 6 minuten in de video. Uiterst leerzaam vind ik meestal.

Toevoeging. In de documentatie is ook nogal wat te vinden over legen en vooral laagmaskers. Met puur wit is weinig aan te vangen, maar om dat te bekijken raad ik je toch die video nr. 94 aan. (En de rest van zijn lesjes)

M.v.g.

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 12:23:23 door blokkendoos »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/21, 19:48:29 »
Mijn  video genoemd in reactie #4 is geheel Nederland gesproken en biedt daarnaast voor het probleem van plaatselijke overbelichting een hoogst praktische en erg overzichtelijke methode via het Kloon gereedschap. Het is in wezen hetzelfde wat de professional in Photoshop doet, maar dan zonder de moeizame tussenkomst van laagmaskers.

Dan verder heeft elk programma zo zijn voordelen en een ieder zijn voorkeuren, maar om GIMP zo hard en op onjuistheden aan te vallen doet mij onprettig aan. Dat soort discussies hebben ook weinig zin. Niks mis met GIMP, Darktable, Rawtherapee, zeg ik. Kwestie van voorkeuren. Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de eenvoud van Ufraw en  GIMP in combinatie.

Die online editors zijn goed te weten. Daar ga ik mee aan de gang. De eerste ervaringen met Befunky waren puik. Pixlr kende ik al en viel me toen tegen, maar via de website en met de webapp ging heel goed.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Overbelichte foto corrigeren met GIMP
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/21, 21:46:00 »
Tja, gimp is een uitstekend programma, al denk ik dat UFraw een groot deel van het werk zal moeten doen (zie het uitstekende filmpje van jvecht). De combinatie UFraw en gimp kan ongetwijfeld doen wat je wilt.

Zelf ben ik net als Jenske een Darktable gebruiker en kan bevestigen dat dit programma bij uitstek geschikt is om details terug te halen uit een overbelichte Raw. Ikzelf vind het niet zo ingewikkeld als de meesten lijken te denken. Maar aangezien de meeste mensen niet gewend zijn te denken in workflows kan ik me het ook wel weer voorstellen. Als je de filesofie van Dartable eenmaal doorhebt is het eigelijk zeer eenvoudig en vooral handing om dingen eerst uit te proberen voor je ze daadwerkelijk toepast. Ikzelf vind in tegenstelling tot jvecht Darktable dus simpeler dan de combinatie Gimp met Ufraw. Maa jvecht heeft absoluut gelijk dat het een kwestie van voorkeur is.
Darktable is de tegenhanger van Adobe lightroom, het programma dat zeer populair is bij professionele fotografen voor het 'ontwikkelen' van foto's. Vaak gebruiken fotografen in werkelijkheid een combinatie van Lightroom en Photoshop, elk van de programma's heeft zijn eigen sterke punten, bij Linux zou dat dus kunnen zijn Darktable en Gimp.

Lightzone heb ik ook veel goede verhalen over gehoord, maar het feit dat ik me moet registreren om het te kunnen downloaden schrikt mij altijd af om het te proberen. En het hoeft ook niet, ik ben tevreden met Darktable.

edit:
Ik ontdekte dat Lightzone in AUR zit zonder te hoeven registreren, dus ik heb het maar eens geinstalleerd op mijn Arch laptop. Eerste indruk: Veel dependencies. Ik heb o.a. nu een java runtime moeten installeren. Verder ziet het er erg simpel uit, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het ten eerste is bedoeld voor simpel editing. Links staan een hoop effecten zoals sharpning, zwart-wit e.d. Deze werken overigens uitstekend. De echte 'foto ontwikkel' tools, als witbalans e.d. zitten wat verder weg en lijken wat spartaans en erg beperkt. Ik mis een optie om de de-mosaic te kunnen regelen en ik zie o.a. ook geen lens-correctie. De witbalans is zeer beperkt vergeleken met DarkTable.  Al met al ziet het eruit als een lightweight versie van Darktable, en heeft het meer een wizard benadering. Je hebt minder mogelijkheden, maar komt wel sneller tot een resultaat. Misschien zie ik het verkeerd hoor, ik heb nog maar een uurtje met het programma gespeeld. Maar voorlopig zie ik dit nog niet Darktable vervangen.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/22, 08:53:31 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/