Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op compaq presario c750ed  (gelezen 998 keer)

bishop2007

  • Gast
ubuntu op compaq presario c750ed
« Gepost op: 2008/04/09, 23:23:56 »
Ik heb 2 weken geleden een laptop aangeschaft, compaq presario 750ed.
(zie http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/22797-186289-179547-179547-179547-80247616-81530960.html)

Ubuntu 7.10, Desktop edition, x86 configuratie (dus geen 64-bit) heb ik hierna geinstalleerd in een dual boot configuratie. Helaas krijg ik vlak na het opstarten vaak te maken met freezes: de computer lijkt gecrasht, reageert niet meer op input en je bent gedwongen opnieuw op te starten. Onder Vista heb ik dit nog niet meegemaakt, dus ik vermoed ergens een probleem betreffende de driver-ondersteuning. Als ik na een crash via een live-cd naar de systeemlogging in /var/log/messages kijk, vind ik niet zo gauw een oorzaak.

Ik heb geen default ondersteuning voor wireless, maar krijg het wel aan de praat na het volgen van de procedure in deze forumpost:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=512828

Hier een lijstje met hardware van dit ding:
-  Intel Pentium dual-core Processor T2330
-  Atheros AR5007 WiFi Adapter
-  Intel Graphics Media Accelerator X3100

Heeft iemand vergelijkbare problemen? Waar kan ik in ubuntu nog meer systeemlogging vinden?

Ik zag dat binnenkort een nieuwe Ubuntu-versie verschijnt. Misschien moet ik hier op wachten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op compaq presario c750ed
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/09, 23:29:04 »
Met die splinternieuwe flaptop, kun je inderdaad beter twee weken wachten (tot 24 april) op de nieuwe Ubuntu 8.04. Die zal de nieuwste stuurprogramma's aan boord hebben voor je harde waren.

Tip: als je heel ongeduldig bent: wacht in elk geval tot de Release Candidate, die komt een week eerder (17 april). De bèta die we nu hebben, heeft nogal wat ruige kantjes.

Groet, Pjotr.

bishop2007

  • Gast
ubuntu op compaq presario c750ed
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/10, 09:07:00 »
Even vooruitlopend op de zaak: Kan ik er van tevoren achter komen welke hardware gegarandeerd ondersteund wordt in die nieuwe versie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu op compaq presario c750ed
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/10, 10:16:16 »
Citaat van: bishop2007
Even vooruitlopend op de zaak: Kan ik er van tevoren achter komen welke hardware gegarandeerd ondersteund wordt in die nieuwe versie?
Nee, dat zal nooit 100 % lukken. Je kunt gewoon de LiveCD gebruiken voor een "proefritje", om te zien of 8.04 goed werkt op jouw klaptop (ik verwacht het wel).

Ik neem zelf trouwens altijd een Ubuntu LiveCD mee naar de computerwinkel, als ik nieuwe harde waren wil aanschaffen. Het spul moet meteen werken in de LiveCD-sessie, anders koop ik het niet.

Offline lizardman

  • Lid
ubuntu op compaq presario c750ed
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/10, 10:37:22 »
Citaat van: pjotr123
(...)
Ik neem zelf trouwens altijd een Ubuntu LiveCD mee naar de computerwinkel, als ik nieuwe harde waren wil aanschaffen. Het spul moet meteen werken in de LiveCD-sessie, anders koop ik het niet.
Amen.  ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

bishop2007

  • Gast
ubuntu op compaq presario c750ed
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/10, 21:43:42 »
Citaat van: pjotr123
Met die splinternieuwe flaptop, kun je inderdaad beter twee weken wachten (tot 24 april) op de nieuwe Ubuntu 8.04. Die zal de nieuwste stuurprogramma's aan boord hebben voor je harde waren.

Tip: als je heel ongeduldig bent: wacht in elk geval tot de Release Candidate, die komt een week eerder (17 april). De bèta die we nu hebben, heeft nogal wat ruige kantjes.

Groet, Pjotr.
Nee ik kan daar inderdaad niet een week op wachten, ik wil checken of hij bij die nieuwe versie wel stabiel draait. Heb nu die beta-release geinstalleerd en ben hem nu aan het draaien, so far so good.