Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?  (gelezen 2287 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Gepost op: 2007/01/01, 17:39:51 »
Beste mensen,

Op het mozilla.nl forum wordt er op oudere posts regelmatig gevloekt op Thunderbird 1.8, omdat deze er kennelijk niet in slaagt om foutloos te werken als je binnen een adreslijst van meer dan 100 adressen groepjes wil maken. In mijn geval was het onmogelijk om meer dan 30 adressen in een lijst met als naam "nieuwjaar" te plaatsen, zonder dat TB namen begon te wijzigen.

Nu heb ik via ditzelfde forum vernomen dat dit probleem zou verholpen zijn in de recentste TB-versie (2.1).

Als dat zo is, vraag ik me af waarom er voor Dapper niet automatisch wordt geupdate naar een recentere TB-versie.

Ik vond in elk geval de problemen die ik ondervond met TB zodanig groot, dat ik op het punt sta om heel die TB er gewoon af te gooien. Ik weet evenwel niet of Evolution wel beter is, want ik heb die er een paar maanden geleden ook al eens moeten af gooien wegens niet voldoend.

Voorlopig --- ik herhaal: voorlopig --- moet ik zeggen dat Outlook wel degelijk veel beter voldoet aan mijn behoeften dan Thunderbird of Evolution. Maar ik spreek dan enkel over de TB in Dapper Drake. Alleen is het natuurlijk vervelend dat een Ubuntero NIET op outlook gaat werken.

Zijn er nog mensen met slechte ervaringen met het adresboek in Thunderbird 1.8?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/01, 17:42:17 »
Citaat van: Jenske
(...) slechte ervaringen met het adresboek in Thunderbird 1.8?
Het moet natuurlijk zijn "versie 1.5.0.8".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Aline

  • Gast
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/01, 18:06:49 »
Citaat van: Jenske
Op het mozilla.nl forum wordt er op oudere posts regelmatig gevloekt op Thunderbird 1.8, omdat deze er kennelijk niet in slaagt om foutloos te werken als je binnen een adreslijst van meer dan 100 adressen groepjes wil maken. In mijn geval was het onmogelijk om meer dan 30 adressen in een lijst met als naam "nieuwjaar" te plaatsen, zonder dat TB namen begon te wijzigen.
Ik heb net even een test-distributielijst gemaakt in 1.5.0.8, 60 personen geen probleem (ik neem even aan dat je met 'groepjes' distributielijstjes bedoelt). Ik vraag me dus af hoe je het aanpakt. Ik gebruik ThB al jaren en heb in het begin ook met het adresboek zitten knoeien. Ik weet nu dat ik eerst alle mensen moet aanmaken buiten de distributielijsten om, vervolgens de distributielijst  pas moet maken en die moet vullen door de eerder gemaakte adressen vanuit de algemene lijst in die distributielijsten te slepen / kopiĆ«ren. Zo doe ik dat nu en ik heb dan niet jouw probleem. Althans zo lijkt het.

Doe jij het ook zo?

Offline eendje

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/01, 18:10:30 »
Die versie 2.1 waar jij het over hebt bestaat niet. Jij bedoeld denk ik versie 2 Beta 1

Misschien komt als versie 2 uit deze wel een de backports terecht en kun je deze dan installeren. In Dapper zal die waarschijnlijk niet komen, want krijgt alleen security updates.

Ik heb geen ervaring met grote distributielijsten in Evolution dus daar kan ik je niet bij helpen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Dave

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/01, 19:12:13 »
Ik denk dat Aline het juiste antwoord al geeft.

Ook in OE krijg je vreemde dingen als je een adres enkel in een groep wilt hebben.
Perfect is niets want steeds wordt er wel wat nieuws ontdekt.

Offline Jenske

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/05, 19:12:47 »
Citaat van: Aline
Ik heb net even een test-distributielijst gemaakt in 1.5.0.8, 60 personen geen probleem (ik neem even aan dat je met 'groepjes' distributielijstjes bedoelt). Ik vraag me dus af hoe je het aanpakt. Ik gebruik ThB al jaren en heb in het begin ook met het adresboek zitten knoeien. Ik weet nu dat ik eerst alle mensen moet aanmaken buiten de distributielijsten om, vervolgens de distributielijst  pas moet maken en die moet vullen door de eerder gemaakte adressen vanuit de algemene lijst in die distributielijsten te slepen / kopiĆ«ren. Zo doe ik dat nu en ik heb dan niet jouw probleem. Althans zo lijkt het.
Doe jij het ook zo?
Niet helemaal.
Het zit zo:
-- ik heb een lijst van 243 contacten (lijkt me nu echt niet overdreven)
-- ik wilde dan binnen mijn adresboek een "nieuwe lijst" maken (die ik de naam nieuwjaarskaartjes gaf)
-- ik sleepte naar die lijst verschillende (meer dan 30) mensen die ik een kaartje wou sturen

Tijdens het slepen en "verwerken" naar die lijsten van mijn adressenlijst viel me soms op dat iemand nog geen adresgegevens had of dat z'n email was vervallen. En daar liep het mis. Als ik nl. wijzigingen aanbracht in de adresgegevens begon TB er maar zelf allerlei vreemde gegevens van te maken. De weergegeven naam, bv., bleek soms totaal verkeerd en afkomstig van een ander adresgegeven!
Ik heb inmiddels mijn nieuwjaarskaartjes naar +/- 40 mensen met de hand geschreven, wegens grote angst dat TB het boeltje helemaal om zeep zou helpen.

Voorlopig vertrouw ik dus WEL het 'gewone' adresboek van TB maar zit ik met grote angsten en onzekerheid over het toewijzen van adressen aan lijsten. En da's natuurlijk een stevige domper op de vreugde.

Misschien stap ik toch wel weer over naar Evolution, maar ook die had nadelen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Aline

  • Gast
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/05, 19:49:06 »
Citaat van: Jenske
Tijdens het slepen en "verwerken" naar die lijsten van mijn adressenlijst viel me soms op dat iemand nog geen adresgegevens had of dat z'n email was vervallen. En daar liep het mis. Als ik nl. wijzigingen aanbracht in de adresgegevens begon TB er maar zelf allerlei vreemde gegevens van te maken. De weergegeven naam, bv., bleek soms totaal verkeerd en afkomstig van een ander adresgegeven!
Je sleept het adres op de naam van de distributielijst, ok, maar wat bedoel je dan met 'verwerken'? En ga je dan veranderen in kaartjes van de distributielijst of in kaartjes in de algemene lijst? Ik ken dit probleem niet, gewoon nieuwsgierig.

Offline Jenske

  • Lid
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/08, 23:46:05 »
Met "verwerken" bedoel ik gewoon: het in orde houden van mijn gegevens.

Concreet.

Op 1 december had ik een lijst van 250 personen, waarvan sommige met email-adres, sommige niet, sommige met thuisadres, sommige niet. Een typische adreslijst, dus, met meestal wel de naam, maar vaak nog niet volledige andere gegevens.

Op 3 december beslis ik van dit adresboek gebruik te maken om mijn nieuwjaarskaartjes te versturen. Ik maak daarvoor een lijst "nieuwjaarskaartjes" aan en begin daar enkele adressen naar te slepen vanuit mijn algemene adresenlijst.

Op 4 december merk ik dat een aantal van die "versleepte" adressen NIET in de nieuwjaarskaartjes-lijst zijn terecht gekomen en het valt me op dat dit allemaal mensen zijn, waarvoor het email-adres niet is ingevoerd. Hoewel ik dat een nogal vreemde redenering van thunderbird vind, heb ik al vlug een truuk gevonden. Gewoon "x" invullen in het emailveld van de betrokkene en je kan ze aan de lijst toevoegen. Per slot van rekening gaat het mij in dit adressenbestand om de postadressen en niet om de email-adressen.

Op 5 december merk ik dat er sommige "weergeven als" namen totaal verschillen van de voor- en familienaam van het betrokken adres. Meer nog: TB heeft kennelijk de "weergeven als" naam van ANDERE adressen uit mijn bestand geplakt.

Op 6 december merk ik dat dit probleem optreedt van zodra ik aan een lijst meer dan 30 personen wil toevoegen. Meer nog: ik kan niet meer dan 30 adressen aan een lijst toevoegen. Doe ik dit toch, begint TB "weergeven als" namen te vervangen door willekeurige andere adresgegevens ... en weigert om meer dan 30 mensen in mijn lijst toe te staan.

Op 7 december sta ik voor de keuze: zelfmoord, handgeschreven kaartjes of TB eruit flikkeren.

Op 8 december kies ik voor de gulden middenweg: handgeschreven kaartjes maken en een negatief bericht op het Mozilla-forum posten. Aan zelfmoord denk ik niet langer.

Voor alle duidelijkheid: ik gebruik nog steeds TB, maar ik gebruik niet langer die rottige adreslijsten. Ik wacht op een upgrade naar TB 2 of mijn overgang naar Edgy Eft (maar ook daarmee heb ik een tweetal maanden geleden al slechte ervaring gehad).

Hoop doet in elk geval leven.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Aline

  • Gast
Slechte ervaring met Thunderbird 1.8 in Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/09, 06:31:28 »
Citaat van: Jenske
Op 1 december had ik een lijst van 250 personen, waarvan sommige met email-adres, sommige niet, sommige met thuisadres, sommige niet. Een typische adreslijst, dus, met meestal wel de naam, maar vaak nog niet volledige andere gegevens.
Ben net - heel vroeg - even aan het rondkijken geweest over de eisen die TB aan het adresboek stelt. Lastig om de informatie te vinden. Maar las toch ergens wat ik al verwachtte:

"Enter as much or as little information as you like; the minimum is a display name (which is whatever you want to call this entry) and an e-mail address."

M.a.w.: Het probleem ontstond omdat je bij sommige geen emailadres had. En dat is ook meteen het verschil met de test die ik voor je deed: ik had wel overal een emailadres in. Daarom werkte het bij mij dus zonder problemen.

Tenminste: daar lijkt het nu sterk op. De omvang van de lijst was in ieder geval geen probleem, zo lees ik zo links en rechts.

Fijne dag.