Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart installeren in Kubuntu  (gelezen 4310 keer)

Videokaart installeren in Kubuntu
« Gepost op: 2007/06/26, 14:59:18 »
Hallo mensen, ik ben een beginner met het OS Kubuntu.

Ik heb 170 GB aan kubuntu en 128 GB aan Windows, Ik kan ze booten wanneer ik wil en het gaat heel simpel.

Maar nu wil ik dus de videokaart drivers downloaden op mijn Kubuntu OS want hij draait een lage resolutie met een lage Hz (60) en om dit te installeren lukt het me niet.

Eerst had ik een probleem met dat de X server uit moest, na 2 dagen zoeken en googlen kwam ik op het resultaat dat ik  Ctrl + Alt + F1 moest doen en dan inloggen en dan sudo /etc/init.d/kdm stop en dan sudo sh NVIDIA-Linux-x86-100.14.11-pkg1.run te doen.

Ik kon nu eindelijk 1 keer op accept drukken en daarna kwam er weer een error met dat er geen Kernel Interface was, hij vroeg meteen of ik het wilde downloaden via de FTP van nvidia, ik heb het gedaan maar hij kon het niet vinden. en toen kwam ik niet meer verder.

Zou iemand me misschien kunnen helpen hiermee alstublieft, ik ben een beginner ermee dus maak het me niet te moeilijk alstublieft :)

Bij voorbaat dank,
Hayri







Dit is de fout:

No precompiled kernel interface was found to match you kernel.
Download? (geen match, geen download)

Daarna:

You do not appear to have libc header files installed on you rsystem.
Please install your distro's libc development package.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/20, 20:44:17 door Johan van Dijk »

Offline Math.

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/26, 15:19:36 »
Hi Hayrl, in eerste plaats welkom en leuk dat je (k)Ubuntu wilt uitproberen!

Toen ik voor het eerst met Linux begon maakte ik precies dezelfde 'fout' die jij nu maakt. Maar het is een hele logisch fout die je maakt, want je bent Windows gewend. :) In Ubuntu werken dingen heel anders, je hoeft namelijk niet te surfen voor drivers voor je videokaart. Alles is namelijk terug te vinden in Synaptic.

Om welk type videokaart gaat het?

edit:
p.s. Ik adviseer mensen vaak te beginnen met Ubuntu. Ubuntu gebruikt als grafische schil Gnome en is over het algemeen wat gebruikersvriendelijker dan kUbuntu (KDE).

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/26, 15:24:23 »
Ok, het spijt me zeer dat ik dit er niet bij heb vermeld.

VGA: Asus Nvidia GeForce 8800 GTS 640 MB DDR3

Offline Math.

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/26, 15:41:54 »
Als je nog niet grafisch in kunt loggen voer dan even de volgende commando's uit.

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Dan zoek je even het gedeelte op dat begint met: Section "screen" ( om automatisch te zoeken)
Vervolgens verander je Device in "nv", voorbeeld:
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
        Monitor         "Philips 170S"
Veranderen naar:
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "nv"
        Monitor         "Philips 170S"
Gebruik om af te sluiten en druk op om op te slaan.
Type daarna: startx in. Als het goed is moet je nu wel grafisch in kunnen loggen.

Nu installeer ik mijn videokaart altijd vanuit de terminal, maar is kijken hoe we dit grafisch kunnen doen. Ik zie op deze pagina staan dat je via Systeem->Beheer->Beperkt ondersteunde stuurprogramma's als het goed is de hardware moet kunnen aanvinken. Ik heb dit zelf nog niet eerder zo gedaan. Probeer dit eens?

edit:
p.s. ik ga er vanuit dat je kUbuntu Feisty Fawn (versie 7.04) geïnstalleerd hebt staan?

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/26, 16:23:52 »
Uhm, ik kan al grafisch inloggen, daarmee bedoel je dat je gewoon met dat mooie desktop ding mooi kunt inloggen :)
Wat moet ik nu doen?
Hoe installeer ik mijn videokaart?

edit: ik heb Kubuntu Feisty Fawn 7.04

edit 2: ik heb de engelstalige versie

Offline Math.

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/26, 16:35:35 »
Citaat van: Hayri
Uhm, ik kan al grafisch inloggen, daarmee bedoel je dat je gewoon met dat mooie desktop ding mooi kunt inloggen :)
Wat moet ik nu doen?
Hoe installeer ik mijn videokaart?

edit: ik heb Kubuntu Feisty Fawn 7.04
Ok, mooi dat je gewoon grafisch in kunt loggen, anders was je in een "dos"-achtig venster terecht gekomen (de terminal).
Heb je al geprobeerd via het menu System → Administration → Restricted Devices Manager je hardware te installeren? Volgens de how-to moet je daarzo zijn als je Feisty Fawn hebt.
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia?highlight=%28nvidia%29

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/26, 16:40:46 »
Ok, bedankt voor de help alvast en bedankt voor de moeite maar hoe kom ik daar? want via K menu (leuke taal dit, eerst zei je altijd via start :D) kan ik er niet komen :D

edit: houdt er alstublieft rekening mee dat ik Kubuntu heb

Mvg, Hayri

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/26, 17:14:56 »
Er staat wel System in K-Menu maar niet System > Administration.

Offline Math.

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/26, 17:17:43 »
Kun je de Restricted Devices Manager niet vinden? Hmm, ik gebruik zelf geen KDE en heb het ook nog niet eerder zo geïnstalleerd. Goed, we doen het wel anders... :P

Open een terminal venster.
Aangezien je een nVidia 8800GTS hebt valt hij onder de nvidia-glx-new.
Open een terminalvenster, kopieer de tekst hieronder en plak deze in je terminal venster.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup && sudo apt-get install nvidia-glx-new linux-restricted-modules-`uname -r`Als het goed is krijg je dan de vraag om je wachtwoord in te typen. Type deze gewoon in. Je ziet bij het invoeren van je wachtwoord je cursor niet van plaats veranderen.
Vervolgens vraagt hij of je de software wilt installeren, type dan gewoon de in. Wanneer hij klaar is kun je via CTRL+ALT+BACKSPACE opnieuw inloggen, maar je kunt denk het beste even je pc opnieuw opstarten. Als het niet gelukt is zet je je oude config bestand terug op deze manier: sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf

Offline Ivan1986

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/26, 17:44:37 »
ik weet niet hoe het zit in Kubuntu. maar in ubuntu staat er zeker en vast een icoontje rechts boven in de balk. zo precies een netwerkkaartje en als je daar op klikt dan kom je in de restricted drivers.....

ik raad je eigenlijk ook wel aan om naar ubuntu over te schakelen je kaart kabn die met gemak aan.

en aan Math. altijd opnieuw opstarten bij een driver die je instaleerd via restricted drivers. anders lukt het niet.

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/26, 18:25:13 »
of probeer Alt-F2 en dan Restricted Devices Manager misschien dat dat werkt :)

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/26, 20:48:44 »
Mensen weet er iemand hoe ik naar Restricted Devices Manager ga in Kubuntu KDE alstublieft? dan kom ik er wel uit

edit: Q als ik dat van jou doe doet hij het niet dan gebeurd er niets

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/26, 21:19:59 »
Mensen, ondertussen heb ik al de driver geinstalleerd via Restricted Driver Manager, maar als ik nu Kubuntu start komt eerst dat laad balke (blauw) en dan komt er nog eens dunner laadbalke :S en net wanneer dat dunner laadbalke wilt beginnen komt er zwart scherm met helemaal links boven een wit knippertend laagliggend streepje: "_" en ik heb minimaal een kwartier gewacht, en er is niets gebeurd.

ik zit nu in windows

kan iemand misschien helpen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/26, 21:41:51 »
Ik zou eerst proberen terug in je grafische omgeving te komen op de manier die Math aangeeft.
Lukt dit: http://forum.ubuntu-nl.org/message/118720#p118720
Citaat van: Math.
Als je nog niet grafisch in kunt loggen voer dan even de volgende commando's uit.

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Dan zoek je even het gedeelte op dat begint met: Section "screen" ( om automatisch te zoeken)
Vervolgens verander je Device in "nv", voorbeeld:
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6600 GT]"
        Monitor         "Philips 170S"
Veranderen naar:
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "nv"
        Monitor         "Philips 170S"
Gebruik om af te sluiten en druk op om op te slaan.
Type daarna: startx in. Als het goed is moet je nu wel grafisch in kunnen loggen.
Daarna zou ik de ubuntu-desktop installeren:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

je kan dan uitloggen en bij het inloggen kun je kiezen bij sessies welke grafische omgeving je wil hebben: GNOME of KDE
GNOME is voor Ubuntu
KDE voor Kubuntu
De meeste hier gebruiken GNOME dus zo kunnen we je beter helpen. Tenzij hier nog een KDE gebruiker snel een antwoord post.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/26, 23:51:07 »
beste mensen, ik ben nu Ubuntu 7.04 Feisty Fawn aan het downloaden, zou iemand me misschien met de installatie ervan kunnen helpen? ik heb 2 partities: C en E , op C zit windows en nu zit op E linux. ik wil graag die E format en dan wil ik op E die nieuwe ubuntu :) (geen nl versie)

Zou iemand mee kunen helpen?

edit: mag ook over msn, ik heb ook een laptop dus. en ik wil graag windows er ook nog op hebben.
en dan kijken we wel verder of het dan nog lukt ofniet.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/27, 16:13:01 »
Mensen, ik heb nu Ubuntu Feisty Fawn 7.04 - NL.
ik heb de guide gevolgd en alles deed het perfect, toen heeft ubuntu nog een grote update gedaan.
nou.. alles dus goed ingesteld, en ik ga naar System > Beheer > Beperkte Drivers ofzo en dan die Nvidia ding aanvinken(activeren) want die was nog niet geactiveerd, en toen ging hij pakketen downloaden, toen vroeg hij om een boot, nou ik boot dus en ja hoor wat gebeurd er.......... ik kom bij bootmenu en ik kies voor die Ubuntu dus en dan kom ik niet meer bij het Login menu, net of die dan vastloopt ofzo.... hier raak je toch een beetje gestresst van.

Wat moet ik nu doen?

Mvg, Hayri :(

Offline Math.

  • Lid
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/27, 16:31:35 »
Loopt ie vast? Je kunt helemaal niks meer doen, of krijg je een foutmelding? Kom je in een terminal venster terecht?

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/27, 17:06:59 »
ik kom helemaal nergens terecht, en dan pakt mijn beeldscherm pakt geen signaal... en ik heb ook al proberen "blind" in te loggen en ook al geprobeerd om met ctrl + alt + F1 in terminal te komen en van alles en nog wat maar ik krijg gewoon geen beeld :P ook op enter gedrukt enzo werkt ook niet..

Robert100

  • Gast
Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/27, 17:25:31 »

Videokaart installeren in Kubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/27, 19:27:59 »
lol, ik heb nu opnieuw geinstalleerd maar die guide die je me hebt gegeven robbert klopt niet helemaal, want ik heb die nvidia-glx-new geinstalleerd en dan moesten er nog een paar commands achteraan want je moest nog enablen met: sudo gedit /usr/share/applications/NVIDIA-Settings.desktop <-werkt niet.

en toen heb ik maar sudo reboot gedaan en toen