Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.  (gelezen 2206 keer)

Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Gepost op: 2016/01/10, 08:39:30 »
Ondanks de 10 things to do van Pjotr duurt het steeds langer, voordat Mint 17.1 on line is. De 20 seconden van vroeger zijn het al lang niet meer.
Wat kan ik doen om te versnellen?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

drum

  • Gast
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/10, 09:21:36 »
bleachbit zou een oplossing kunnen zijn

FrSu

  • Gast
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/10, 10:51:13 »
Ubuntu Tweak kun je ook gebruiken om de zaak veilig op te schonen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/10, 12:19:39 »
Zowel BleachBit (kan je systeem onherstelbaar beschadigen) als Ubuntu Tweak (minder riskant dan BleachBit, maar in elk geval niet bedoeld voor Mint) raad ik af.

Probeer eens om de boel als volgt sneller te krijgen:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/7
« Laatst bewerkt op: 2016/01/10, 12:24:26 door Pjotr »

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/10, 15:54:04 »
De 20 seconden van vroeger zijn het al lang niet meer.
Wat kan ik doen om te versnellen?
Hoe lang is vroeger geleden? Hoeveel seconden duurt het nu? Heb je veel autostartende programma's in gebruik (bv. LibreOffice + mail + Firefox + ...)? Zitten je schijven bijna vol?

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/11, 06:27:14 »
Zowel BleachBit (kan je systeem onherstelbaar beschadigen) als Ubuntu Tweak (minder riskant dan BleachBit, maar in elk geval niet bedoeld voor Mint) raad ik af.

Probeer eens om de boel als volgt sneller te krijgen:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-5

Veilig schoonmaken doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/7
Ok,
Ik heb de miniaturen cache schoongemaakt, was nodig, zag ik. Max. age teruggezet van 180 (dagen?) naar 90 en de cache size verkleind van 512 naar 64.
Waarde kan veranderd worden door dubbelklikken op het getal, ontdekte ik.
Flash in Libre Office Writer uitgezet.
1 opstarttoepassing uitgevinkt.

Ik krijg nu weer een Grub bij het opstarten. Hij start door met de bovenste regel. Het lijkt wel of de processor daarna na 60 sec. even stopt voor 65 sec. Er is dan na het even verschijnen van het Mint logo een zwart scherm met alleen een linksboven een knipperende cursor te zien. Het processor lampje knippert helemaal niet in die 65 sec.
Verder heb ik steeds na meerdere her- installaties van Firefox het verschijnsel, dat FF niet doorstart en met een herstelmelding komt en dat er iets met een tabblad is. Dat is al maanden zo. Ik heb vermoedelijk de nieuwste versie van FF uit de pakketbronnen.
Piet
« Laatst bewerkt op: 2016/01/11, 19:57:48 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/11, 16:05:27 »
Door tijdens het starten op een andere terminal in te loggen, zie je mogelijk wat er (niet) gaande is. Doe Ctrl+Alt+F1 nadat grub gepasseerd is.

Je zei er niet bij of je ingrepen het starten hebben doen versnellen, ik vermoed van niet.

Firefox lijkt me een andere kwestie.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/11, 17:10:54 »
Op e.o.a. manier niet meer aanwezige hard/USBdisken in /etc/fstab terecht gekomen ?
Dan moet je telkens wachten op time out.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/11, 20:07:44 »
Ik heb in de recovery mode het lijstje op het scherm afgewerkt. Het spul is nu versneld tot 80 seconden opstarten.
er was iets met de grub-common grb-pc grub-pc-bin en grub2-common.
en var-run/utmp bestaat niet volgens een melding.

Ik zal de truc van Paul nog proberen :) :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/11, 22:50:31 »
Hallo, 80 seconden is nog steeds erg langzaam hoor. Ik heb een 7 jaar oude pc een jaar of 2 geleden voorzien van een nieuw moederbord, een nieuwe 4-core AMD cpu (de goedkoopste die er was) en nieuw geheugen (8 GB). Dat kostte me €170 (er zat al een 60GB SSD-schijf in). Mijn pc met Xubuntu start sindsdien op in tussen de 10 en 15 seconden. Dit wordt niet merkbaar langzamer in de loop der tijd. Dus er zit bij jou iets mis denk ik. Is het een probleem om Ubuntu opnieuw te installeren? Misschien is ook je /home en je / vervuild geraakt door allerlei oude programma's, soms is het een goed idee om even al je relevante bestanden te backuppen naar elders en dan al je harde schijven opnieuw te formatteren, maw. helemaal opnieuw bij 0 beginnen. Vanuit zo gezien heeft een vette schijfcrash met 100% dataverlies ook z'n voordelen! ;-) Maar fijner is dus om even een backup van het bestaande te maken.

En voor de rest vanavond: Let's Dance!
RIV Mister Bowie, dank voor al uw moois!

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/12, 06:11:14 »
Hallo, 80 seconden is nog steeds erg langzaam hoor. Ik heb een 7 jaar oude pc een jaar of 2 geleden voorzien van een nieuw moederbord, een nieuwe 4-core AMD cpu (de goedkoopste die er was) en nieuw geheugen (8 GB). Dat kostte me €170 (er zat al een 60GB SSD-schijf in). Mijn pc met Xubuntu start sindsdien op in tussen de 10 en 15 seconden. Dit wordt niet merkbaar langzamer in de loop der tijd. Dus er zit bij jou iets mis denk ik. Is het een probleem om Ubuntu opnieuw te installeren? Misschien is ook je /home en je / vervuild geraakt door allerlei oude programma's, soms is het een goed idee om even al je relevante bestanden te backuppen naar elders en dan al je harde schijven opnieuw te formatteren, maw. helemaal opnieuw bij 0 beginnen. Vanuit zo gezien heeft een vette schijfcrash met 100% dataverlies ook z'n voordelen! ;-) Maar fijner is dus om even een backup van het bestaande te maken.

Nieuwe HDD.
Er ligt hier al een tijdje een nieuwe HDD voor mijn leiptop, twee keer zo groot en sneller door SATA 600.
Ligt weer aan de kant, want bij het opnieuw installeren van Vista ontbrak de busdriver en kon ik niet op internet, daardoor.

Bij de 2e installatiepoging zei dhr. Microsoft, dat ik ineens een ongeldig Vista nummer had, terwijl dat toch ECHT op de originele Windows sticker staat op de leiptop.

Verder met de  van 500 GB en Sata 600, gekocht voor € 49,-
De HDD, waar dit topic over gaat is nu uit de laptop en de 500 GB zit erin.
Was ik in december al mee bezig, maar ben vastgelopen op de Vista installatie. Heb er al diverse partities op gezet voor Windows en Linux.
Ik krijg een validatiefout met de DVD, die ik hier heb liggen.
Ik gebruik de product code van de sticker op de leiptop.
In de winkel zeiden ze gisteren, dat er dan iets met de ISO op de DVD is. Ik moest maar gaan googelen.

Dus bij Toshiba mijn serienummer ingevuld voor een replacement disk, daar de melding:
Perhaps not from the region or too old.
(Laptop is van 2009). Dit gedoe heb je bij Linux gelukkig niet.

« Laatst bewerkt op: 2016/01/23, 05:46:30 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 12:30:31 »
Je Windows registratie is gekoppeld aan een (OEM?) checksum op je hardware.
Een ander merk of grotere harddisk is een flinke wijziging op de checksum.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/12, 13:58:13 »
Ik krijg nu weer een Grub bij het opstarten. Hij start door met de bovenste regel. Het lijkt wel of de processor daarna na 60 sec. even stopt voor 65 sec. Er is dan na het even verschijnen van het Mint logo een zwart scherm met alleen een linksboven een knipperende cursor te zien. Het processor lampje knippert helemaal niet in die 65 sec.
Kan het geen probleem met jouw swapppartitie zijn? Krijg je daar geen foutmelding voor?
Ik heb ook zoiets gehad en in /etc/fstab de UUID regel van de swap gekopieerd en de kopieregel op
Citaat
/dev/sda3 none            swap    sw              0       0
gezet.
DIE /dev/sda3 is MIJN situatie, kan bij jou dus verschillen.
Als je dan voor de originele swap regel een #  zet dan kun je het uitproberen.

Dus, twee keer de regel met de swappartitie, 1x met de UUID regel en 1x zonder de UUID regel. De regel met de UUID vermelding vooraf laten gaan met een # (is dan onklaar gemaakt), opslaan en rebooten. Werkt dit niet, dan de regel ZONDER de UUID vermelding verwijderen (of onbruikbaar maken door het # teken ervoor) de # voor de UUID vermelding weghalen.

PS. muteren in /etc/fstab kan alleen met root of via sudo.....!!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/23, 05:48:06 »
Je Windows registratie is gekoppeld aan een (OEM?) checksum op je hardware.
Een ander merk of grotere harddisk is een flinke wijziging op de checksum.
Hoe kom ik dan aan een nieuwe checksum.??  Heb er toch voor betaald bij aanschaf PC?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/23, 05:51:01 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/23, 05:49:57 »
Ik krijg nu weer een Grub bij het opstarten. Hij start door met de bovenste regel. Het lijkt wel of de processor daarna na 60 sec. even stopt voor 65 sec. Er is dan na het even verschijnen van het Mint logo een zwart scherm met alleen een linksboven een knipperende cursor te zien. Het processor lampje knippert helemaal niet in die 65 sec.
Kan het geen probleem met jouw swapppartitie zijn? Krijg je daar geen foutmelding voor?
Ik heb ook zoiets gehad en in /etc/fstab de UUID regel van de swap gekopieerd en de kopieregel op
Citaat
/dev/sda3 none            swap    sw              0       0
gezet.
DIE /dev/sda3 is MIJN situatie, kan bij jou dus verschillen.
Als je dan voor de originele swap regel een #  zet dan kun je het uitproberen.

Dus, twee keer de regel met de swappartitie, 1x met de UUID regel en 1x zonder de UUID regel. De regel met de UUID vermelding vooraf laten gaan met een # (is dan onklaar gemaakt), opslaan en rebooten. Werkt dit niet, dan de regel ZONDER de UUID vermelding verwijderen (of onbruikbaar maken door het # teken ervoor) de # voor de UUID vermelding weghalen.

PS. muteren in /etc/fstab kan alleen met root of via sudo.....!!!

Dit wordt me te ingewikkeld. Ik ga mijn nieuwe HDD er in zetten.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/23, 16:08:35 »
@bmwpiet
Zit er een Vista sticker op je PC?
Heb je een originele installatieschijf?
Is het nog steeds hetzelfde moederbord?
dan zou je opnieuw moeten kunnen installeren/activeren.
Is het een fabrieks PC dan heb je een OEM installatie en dien je vragen neer te leggen bij de leverancier.
De/Een verse installatie kan dan met het nummer van de sticker maximaal 3x geschieden bij wijzigen van hardware delen.
Is het een Retail installatie dan kun je eventueel de activatie laten deactiveren en voortzetten op een gewijzigde PC.
Vragen dien je dan neer te leggen bij Microsoft.

Dan nog een, Windows is geen eigendom, je hebt, bij OEM, de toestemming gekocht Windows te installeren/gebruiken op een fabrieks apparraat. Windows wordt nooit je eigendom.
Bij de activatie, zowel OEM als retail, wordt het nummer gekoppeld aan de eigenschappen van dat apparaat. als daar teveel aan wijzigt is de activatie niet meer geldig en wordt ook niet meer, op dat nummer, geactiveerd en heb je de telefoon en goede argumenten nodig om dat op te lossen.

En natuurlijk zijn er methodes om daar omheen te komen.
Daar kan/mag ik je niet bij helpen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/23, 21:28:51 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/23, 16:26:06 »
Het traag opstarten probleem,
graag de uitkomst van terminal:
sudo fdisk -l
sudo blkid
graag de inhoud van:
/etc/fstab
en ook nog:
/etc/default/grub

Ik vermoed dat er discrepantie is onstaan tussen UUID nummers en/of de plaats van swap, dan kom je in de wachtrij voor een time-out.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline h2o

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/23, 21:26:55 »
Ik vermoed dat er discrepantie is onstaan tussen UUID nummers en/of de plaats van swap, dan kom je in de wachtrij voor een time-out.
Vandaar dat ik de UUID van de swap eruit haal en er het 'normale' /dev/sdaxxx gebruik is /etc/fstab.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/23, 21:33:07 »
Citaat
Vandaar dat ik de UUID van de swap eruit haal en er het 'normale' /dev/sdaxxx gebruik is /etc/fstab.
Natuurlijk, maar we proberen zonder de juiste info, metaforisch, in het donker, de lichtschakelaar te vinden in de fabriekshal, vandaar mijn vraag om meer info.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/23, 22:35:25 »
@bmwpiet
Zit er een Vista sticker op je PC?  : Ja
Heb je een originele installatieschijf?  Nee, Vista stond op PC bij aankoop PC
Is het nog steeds hetzelfde moederbord? Ja
dan zou je opnieuw moeten kunnen installeren/activeren.

Is het een fabrieks PC dan heb je een OEM installatie en dien je vragen neer te leggen bij de leverancier. Dat doe ik dan maar
De/Een verse installatie kan dan met het nummer van de sticker maximaal 3x geschieden bij wijzigen van hardware delen. Daar ben ik wel overheen na 6 jaar. PC is van 2009. Door onervarenheid met Linux, moest ik wel eens wat overdoen. Nu zet ik EERST Vista er op, dan Linux

Is het een Retail installatie Wat is Retail? dan kun je eventueel de activatie laten deactiveren en voortzetten op een gewijzigde PC.
Vragen dien je dan neer te leggen bij Microsoft.  Ben ik mee bezig. Waarom niet bij Toshiba? Die is misschien beter bereikbaar.

Dan nog een, Windows is geen eigendom, je hebt, bij OEM, de toestemming gekocht Windows te installeren/gebruiken op een fabrieks apparraat. Windows wordt nooit je eigendom. Nooit geweten

Bij de activatie, zowel OEM als retail, wordt het nummer gekoppeld aan de eigenschappen van dat apparaat. als daar teveel aan wijzigt is de activatie niet meer geldig en wordt ook niet meer, op dat nummer, geactiveerd en heb je de telefoon en goede argumenten nodig om dat op te lossen.  Microsoft is steeds telefonisch bezet door uitrol Windows 10

En natuurlijk zijn er methodes om daar omheen te komen.
Daar kan/mag ik je niet bij helpen. OK
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/24, 01:18:51 »
Wat voor Vista installeer je dan? Is dat dezelfde als er op stond? Gemaakt vanuit Vista die er op stond?
Hier heb ik een Vista Bussines OEM die zich (tot nu) op machines met deze Vista Bussines OEM sticker en het daarop vermelde nummer netjes vooraf geactiveert laat installeren. Doet het niet op Home en Ultimate nummers.
Als je een versie gemaakt hebt vanaf je PC zou je deze moeiteloos moeten kunnen installeren, het nummer van de sticker invullen en klaar.
Als je een andere versie gebruikt komen de gegevens niet overeen en wordt je met illegaal meldingen geconfronteerd.
Check in de omgeving of er iemand een zelfde versie Vista op zijn/haar PC heeft staan en vraag daar de installatie disk van te leen, of maak daar een verse installatie disk aan. Zou dan met jouw sticker nummer moeten werken.
Verder verwijs ik je naar de diverse Windows fora voor verdere Windows vragen.
Als Vista (weer) werkt op je PC vanuit het Windows configuratiescherm eerst je Windows partitie verkleinen,
Dan heb je ruimte om Linux op de vrije ruimte te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/24, 01:24:10 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/24, 05:36:11 »
Wat voor Vista installeer je dan? Is dat dezelfde als er op stond? Gemaakt vanuit Vista die er op stond?
Hier heb ik een Vista Bussines OEM die zich (tot nu) op machines met deze Vista Bussines OEM sticker en het daarop vermelde nummer netjes vooraf geactiveert laat installeren. Doet het niet op Home en Ultimate nummers.
Als je een versie gemaakt hebt vanaf je PC zou je deze moeiteloos moeten kunnen installeren, het nummer van de sticker invullen en klaar.
Als je een andere versie gebruikt komen de gegevens niet overeen en wordt je met illegaal meldingen geconfronteerd.
Check in de omgeving of er iemand een zelfde versie Vista op zijn/haar PC heeft staan en vraag daar de installatie disk van te leen, of maak daar een verse installatie disk aan. Zou dan met jouw sticker nummer moeten werken.
Verder verwijs ik je naar de diverse Windows fora voor verdere Windows vragen.
Als Vista (weer) werkt op je PC vanuit het Windows configuratiescherm eerst je Windows partitie verkleinen,
Dan heb je ruimte om Linux op de vrije ruimte te installeren.
Er stond bij de koop in 2009 er Vista home basic of premium op de laptop. Er zat geen installatiedisk bij. Ik denk, dat het een 64 bits versie was.
Ben al naar de winkel geweest, daar zeiden ze: laat maar hier, dat kost je twee werkdagen. Dus ik weer: ik doe het zelf wel.
Heb inmiddels de aankoopbon gevonden. Zal ze maandag bellen.

Partities
Er staan nu 3 partities op, Vista (63 GB) , WinRE (280 MB) en data (18 GB).
Zelf gemaakt op die Win RE na. Zal wel eens vragen, of ik die nog nodig heb. en maar 216 GB vrij. Dat is een beetje vreemd voor een schijf van 500 GB.
Ik werk nu tijdelijk met Ubuntu om dit te schrijven.
Ik weet uit ervaring, dat Vista er het eerst op moet en dan de rest pas. Voor partities gebruik ik liever GParted, of bij de installatie, van Vista als dat mogelijk is.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Mint 17.1 steeds tragerbij opstarten.
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/28, 06:39:49 »
Ik heb een nieuwe harde schijf geinstalleerd en MInt 17 staat er nu schoon op, net als Windows 7. dualboot  :) :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop