Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: woordenboek  (gelezen 1860 keer)

coomast

  • Gast
woordenboek
« Gepost op: 2007/12/08, 17:59:31 »
Weet iemand een goed woordenboek? Dus niet een link naar een online dictionary, maar een echt programma. Bedoeling is om een klassieke viertalen woordenboek te hebben, Nederlands, Engels, Frans en Duits, alsook een vertalend woordenboek voor het Nederlands.

Offline Bobbie

  • Lid
woordenboek
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 18:12:29 »
Misschien kan je er wat mee, via Mozilla firefox kan je op een site:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/search?q=Foxlingo&status=4
vertaal module "Foxlingo" binnen firefox installeren, daarbij komen diverse mogelijk heden van service van vertalingen, woordenboeken, enz

gr

Offline Rulus

  • Lid
woordenboek
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/08, 18:42:06 »
Ik ben de ontwikkelaar van GtkVD, een programma waarmee je in het online Van Dale woordenboek kan zoeken. Het is dus een 'echt programma', maar maakt wel gebruik van het internetwoordenboek. De laatste versie kan je hier downloaden; zie ook dit topic.

coomast

  • Gast
woordenboek
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/08, 18:56:30 »
Hallo Rulus,

Hartelijk dank voor deze informatie. Ik weet echter niet hoe ik zo iets moet installeren, kan je me daarbij helpen? Wel stap voor stap uitleggen want het is allemaal nieuw voor mij. Het enige wat ik tot nu toe kan is iets installeren via Add/Remove of met synaptic, althans als ik weet naar waar ik moet zoeken. Installeren via de terminal heb ik nog niet gedaan, alleen als ik wist wat ik exact moest intypen lukte me dat. Maar deb en tar files behandelen kan ik (nog) niet.

Er zijn vele positieve reakties te lezen op de link, ik ben benieuwd.

Offline Rulus

  • Lid
woordenboek
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/08, 18:57:39 »
Je moet het .deb bestand downloaden, installeren gebeurt door erop te dubbelklikken. Daarna vindt je het programma terug onder Toepassingen > Hulpmiddelen.

coomast

  • Gast
woordenboek
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/08, 19:02:36 »
Goed, ik zal de deb file downloaden. Maar waar moet ik die file dan zetten, ik bedoel hiermee als je add/remove of synaptic gebruikt wordt er ergens in het systeem de nodige files aangemaakt. Je moet zelf niets meer doen, het verloopt automatisch. Ik vermoed dat je die files niet zo maar ergens mag gaan neerzetten of doet dat er niet toe?

Offline Rulus

  • Lid
woordenboek
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/08, 19:04:42 »
Een .deb is gewoon een installatiebestand, dat regelt ook alles automatisch. In feite download je met Synaptic ook deb bestanden, je merkt er alleen niks van. Na de installatie mag je het .deb bestand verwijderen.

coomast

  • Gast
woordenboek
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/08, 19:06:45 »
OK, ik zal dat doen. I'll keep you posted :-)

coomast

  • Gast
woordenboek
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/08, 19:14:04 »
Zo werken deb files dus, weer iets bijgeleerd.

Het ziet er inderdaad heel knap uit. De woorden tafel, stoel en lamp worden mooi uitgelegd.

Is er ook een mogelijkheid om te vertalen? Een woord naar het Engels, Frans of Duits is voldoende, andere talen kom ik eigenlijk zelden tegen in het dagelijks gebruik. Is de omgekeerde weg ook mogelijk van één der drie vreemde talen naar het Nederlands?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
woordenboek
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/08, 19:51:00 »
Probeer eens gnome-translate te installeren via installeren/verwijderen, synaptic of commandline

sudo apt-get install gnome-translate

na het installeren vind je hem terug in Toepassingen>Hulpmiddelen>Language Translator
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

coomast

  • Gast
woordenboek
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/08, 20:15:50 »
@bobbie: hartelijk dank voor de informatie, maar ik ga het niet uitproberen, de andere oplossingen lijken mij beter en zijn in werkende toestand.

@Rulus: Opnieuw hartelijk dank, het programma doet zijn werk, meer moet dat voor mij niet zijn.

@Ronnie: Ook voor U een dikke merci, ik heb het geïnstalleerd en het werkt voortreffelijk. Blijkbaar zijn alle talen nog niet perfect in orde (zal wel aan de taalinstellingen van de computer liggen, maar ik ken toch geen Hongaars, dus 't is niet erg), maar Engels, Frans en Duits staan er in en in beide richtingen, dus meer dan voldoende.

@iedereen: Sorry voor de misschien stomme vragen over het installeren, maar zoals er ooit eens iemand heeft gezegd:
"Ich bin ein --- Beginner"
of althans iets dat er op trok :-)

Thx,

Coomast

sasja

  • Gast
woordenboek
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/07, 15:35:22 »
Ik wil dit ook installeren, en nu staat het al standaard in de lijst.
Zoekt sneller dan woordenboeken... en er zijn nog meer talen beschikbaar zag ik.
Niet alle maar sommige hebben slechts beperkte kleine boeken!