Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nautilus weg na upgrade naar 13.04  (gelezen 785 keer)

Offline Anno

  • Lid
Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Gepost op: 2013/05/11, 11:09:24 »
Ik heb een upgrade gedaan van Ubuntu 12.10 naar 13.04. De computer start wel op, ik kan inloggen, maar daarna zie ik alleen mijn bureaublad met een paar bestandjes die er al opstonden: geen balk links en geen menu boven. Ik kan nergens naar toe navigeren. Rechtsonder in het scherm staat AMD unsupported hardware. Na de eerste opstart zag ik iets voorbij komen dat nautilus moest worden afgesloten. Is hier nog iets aan te doen?

Offline Anno

  • Lid
Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/11, 11:32:28 »
Ik ben nu als gast ingelogd op de betreffende computer en als gast kan ik wel navigeren. Ik heb daar de normale balk links met links naar verschillende programma's. In mijn eigen account lukt het niet.

Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/11, 23:06:22 »
Het gast account moet je vooral zo laten.
Het is prima om een nieuwe account voor jezelf aan te maken.
Hierna de gewenste gegevens overnemen van je oude account.

Wat echter ook meestal werkt is het verwijderen van vrijwel alle bestanden die met een . (punt) beginnen.
Deze worden automatisch opnieuw aangemaakt bij het opnieuw opstarten en inloggen.
Er zijn echter 2 bestanden die je beter kan laten staan:
.local
.mozilla




Offline Suns

  • Lid
Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/12, 08:20:17 »
Ik maak ook altijd een verse installatie en daar ben je 15 min mee kwijt , de map van .mozilla en .thunderbird heb ik op me externe schijf staan en kan hem zo naar me home map slepen dan heb je al je wachtwoorden en belangrijken links meteen weer terug gezet een kind doet de was :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Suns

  • Lid
Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/12, 10:04:42 »
Ik maak ook altijd een verse installatie en daar ben je 15 min mee kwijt , de map van .mozilla en .thunderbird heb ik op me externe schijf staan en kan hem zo naar me home map slepen dan heb je al je wachtwoorden en belangrijken links meteen weer terug gezet een kind doet de was :-)
Inderdaad, dat had ik er nog wel bij kunnen vertellen. De .thunderbird en .mozilla mappen even op een sticky zetten en later terguzetten in de verse install.
Ik maak zelf altijd eens in de maand al een beackup van deze mappen, voor het geval dat een andere pc van mij een verse install krijgt of zo die niet gepland stond. (je weet maar nooit hier)
Altijd handig om dat achter de hand te hebben.


Zo doe ik het ook altijd zeker 1.x per maand maak ik een back-up en net wat je al schrijft hier altijd handig.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline HarzG

  • Lid
Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/12, 12:14:35 »
... misschien nog een reparatiepoging die in 10min resultaat kan opleveren. Als dat mislukt, kan je altijd nog een back-up maken (met een live-CD) en nadien een herinstallatie uitvoeren.

Misschien kan het eenvoudig op de volgende manier gedaan worden.
NB: Ik kan dat niet testen, want ik werk met Xubuntu.

Start de pc op in de herstelmodus. Dus Grub niet automatisch laten doorstarten, maar voor de 2e optie in het menu kiezen (recovery-mode).
Kies in het menu voor root-terminal en voer daarin uit:
rm /home/anno/.config/nautilus/*rm /home/anno/.config/nautilus-actions/*Het zou kunnen dat de 2e map nautilus-actions niet bestaat omdat het een optioneel pakket is.
NB: Schrijf deze opdrachten op een briefje, je hebt geen Firefox als je in de terminal van de recovery-mode werkt.
Hiermee verwijder je de configuratie-bestanden van Nautilus en je laat lege mappen achter. Deze mappen worden voorzien van de standaardwaarden als je opnieuw inlogt.

Als je klaar bent in de terminal, laat je "exit" uitvoeren (zonder aanhalingstekens). Je bent dan weer terug in het recovery-menu en kiest voor uitvoeren in de veilige grafische modus (failsafeX).
Als je ingelogd bent, laat je zoeken naar ondersteuning voor je hardware (zie plaatje) en installeert de driver(s) die als voorkeursdrivers worden aangeboden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Anno

  • Lid
Re: Nautilus weg na upgrade naar 13.04
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/15, 13:50:38 »
Ik vertrouwde die upgrade niet meer en ik heb een verse installatie van Ubuntu 13.04 gedaan: ik had al een backup van mijn persoonlijke bestanden, en ik heb de bestanden uit home/local/share/evolution naar een andere schijf geschreven. Alles werkt weer, alleen mijn agenda uit Evolution en mijn adersboek kan ik niet herstellen. Alle e-mail is wel terug.