Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop doet niets wat nu ?  (gelezen 5209 keer)

Offline TVR

  • Lid
Laptop doet niets wat nu ?
« Gepost op: 2010/05/02, 11:16:15 »
Hoi,

Ik was aan het typen in OpenOffice (Ubuntu 10.04) toen alles blokkeerde. Geen sneltoetsen, geen muis, niets deed het nog behalve de powerknop... Dus ik dacht, we doen gewoon even een harde reboot dan hoefde ik (gelukkig) slechts een halve pagina te herschrijven. Ik druk dus op die knop en Laptop sluit af. Ik druk terug op de knop om op te starten... Een zwart scherm verwelkomd mij, geen acer scherm, een live-cd startte niet op. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd vond dat m'n Laptop nogal snel echt warm begon te worden. Ik heb nochthans 2GB RAM dus overwerkt kon m'n Laptopje niet zijn (aangezien sommige hier het doen met om en bij de 500 MB Ram).

Moet ik mij nu een nieuwe harde schijf aanschaffen of wat kan het probleem zoal zijn?
Er staan wel nog foto's en andere documenten op die ik graag terug zou willen zien. (Zijn die van een harde schijf te halen?)

Groeten,
Jeroen

Offline mrGee

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 11:22:07 »
Hallo

En wat voor Acer is dat dan? Toevalligerwijs, noodgedwongen dit weekend van een
acertje, de bios moeten flashen (aspire5715z); Ubuntu 10.4 liet namelijk de fan uitstaan,
zodat de zaak veel te warm liep. Na de update deed gelukkig de laptop het nog en
zowaar draait de fan nu ook.
Controleer anders op stofophopingen en misschien is de fan gewoon defect, kan ook nog.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 11:37:54 »
Bedankt voor je reactie,

Men fan heeft altijd wel gedraaid, maar misschien niet zo hard als het hoorde ofzo.
Ik zal het direct bekijken en laten weten of het geholpen heeft!



Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 12:01:50 »
Jammer genoeg vrees ik dat het toch iets anders is.

De ventilatieroosters rond de fan blazen weliswaar voor het eerst sinds lang terug (frisse) lucht. Maar ik zie nog steeds enkel een zwart scherm zonder Acer scherm. (Het is een Acer Aspire 5100).


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/02, 12:44:49 »
als je geen bloepjes en piepjes meer te horen krijgt, heb je best kans dat je je processor gefrituurd hebt, maar jij geeft aan dat hij best warm werd de laatste tijd, enkeld is dit bij laptops niet echt een vreemd verhaal die worden over het algemeen altijd wel warm, of je er nu mee aan het werk bent of niet.... dus wat is warm? ooit eens naar een temperatuur meterje gekeken? zo ja, wat waren volgens jou de hoge temperaturen?......

maar kijk ook eens of, je je hdd nog hoort draaien, je dvd/cd speler nog aanspringt... krijg je piepjes te horen? zo ja hoeveel en hoe snel, verwijder eventueel eens je geheugen bankjes en kijk eens of hij dan wel wilt starten, of dat je dan ineens wel piepjes krijgt?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 12:47:44 door dvbacc »
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline mrGee

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 12:45:26 »
Normale remedie die ik hanteer bij een vage laptop opstart;
Probeer een hardware reset; bij Asus (niet Acer dus) is daar een knopje
voor. Bij HP moet je de normale accu eruithalen en de cmos batterij ( en
dus het hele ding uit elkaar trekken :-[ vervelend genoeg)

En probeer even een extern schermpje eraan te hangen kijken wat die doet, het zou
kunnen zijn dat je scherm zelf defect is (hoogst onwaarschijnlijk in jouw geval)
Ik heb begrepen dat hij blijft "hangen", dus ook geen harddisk gereutel (ondanks
dat je geen beeld hebt?)

Het niet verschijnen van je Acer logo doet nl. vermoeden dat of de bios in de "fruts"
mode staat, of dat je een vervelende hardware fout hebt.

Zoek anders even wat doc bij elkaar over dit type en kijk hoe je de bios kan
resetten.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/02, 13:53:54 »
Bedankt voor het meedenken!

Ik hoor m'n cd/dvd speler, fan opstarten nadat ik op de powerknop gedrukt heb. Wat wel raar is, is dat het lampje van de batterij enkel brandt als ik m'n laptop aansluit op netstroom.
Ik heb hem een keer opgestart zonder m'n geheugenstaafjes maar dit maakte echter geen verschil uit.

Van die Bios, ik wil niet het risico lopen m'n laptop naar de schoothoop te sturen door het hele ding uiteen te halen (was noodzakelijk volgens al die handleidingen). Ik heb enkel gekeken naar de dingen waar ik aankon en daar stond nergens het soort batterijtje dat je hoorde te verwijderen (voor enkele minuten).
Ik ga em gewoon naar de winkel doen. Als herstellen te duur wordt zal het een nieuwe laptop worden vrees ik.

In elk geval bedankt voor de moeite!

Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/02, 13:56:47 »
Mijn acer is ook op een gelijkaardige manier gestorven.
Ik heb toen vanalles geprobeert en ik denk dat het bij mij gewoon het moederbord was dat naar de knoppen ging.
Met mijn acer laptop heb ik niets dan miserie gehad, dat koop ik nooit meer.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/02, 14:22:13 »
hmja als de reparatie kosten nu echt te duur zouden worden, waar ik wel vanuit zal gaan, gezien het een laptop is liggen meestal de alleen al kijk kosten veel hoger, en u dus alsnog zal besluiten om een nieuwe te kopen... is het dan niet mischien toch nog het proberen waard om voordat u de nieuwe laptop aanschaft, toch nog even probeert te sleutelen aan de laptop  :rolleyes: , op internet is er namelijk zat informatie /foto,s en video,s te vinden over hoe je de laptop uit en natuurlijk weer in elkaar schroeft..

mijn ervaring met acer lapjes uit de serie,s waaronder die van u valt, valt reuze mee, het ziet er allemaal een stuk enger uit dan dat het daadwerkelijk is, het enige waar je aan denken moet is dat je de schroefjes niet kwijt raakt, want dan hou je uiteindelijk een erg gammel laptopje over  :P

maar gezien het feit dat je verteld dat er niet zo heel veel gebeurd nadat je de power knop indrukt, behalve dat je hdd en cd~rom speler nog wel stroom krijgen, zal het hoogst waarschijnlijk aan of je processor of je bios liggen, want als andere hardware namelijk het probleem zou vormen, dan zou je hoe dan ook bliepjes te horen hebben gekregen bij iedere opstart poging, die jou zouden vertellen dat er een hardware probleem is waardoor je laptop niet kan starten
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline heir4c

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/02, 15:28:46 »
En probeer even een extern schermpje eraan te hangen kijken wat die doet, ....

Het niet verschijnen van je Acer logo doet nl. vermoeden dat of de bios in de "fruts"
mode staat, of dat je een vervelende hardware fout hebt.

Goed idee.

Misschien de grafische kaart die stuk is? Of de verbinding van mobo en grafische kaart?
Enige tijd geleden ook gehad met een desktop. Computer startte nog op maar gaf geen beeld. Grafische kaart in een andere comp gestoken en daar werkte die wel. Dus blijkbaar iets fout met het 'bankje' op het mobo.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/02, 16:30:46 »
Lijkt inderdaad een mogelijkheid. Ik had voordien al een paar keer een scherm dat me alle kleuren van de regenboog toonde. Ik schonk er toen niet te veel aandacht aan en herstartte dan gewoon m'n laptop. En in de meeste gevallen kreeg ik bij de tweede poging wel goed beeld. Soms moest ik echt even wachten alvorens ik herstartte maar uiteindelijk lukte dat telkens wel.

Offline dvbacc

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/02, 19:16:23 »
je zou eens kunnen proberen je bios te resetten door.... je accu eraf te halen, en de laptop van het netstroom te halen, nadat je dit gedaan hebt een minuut lang de aan en uit knop ingedrukt te houden, nadat je dit gedaan hebt, kun je de laptop weer aan het netstroom hangen en kijken of hij weer wilt starten.

maar heb niet te veel hoop dat dit gaat werken, want gezien je al neerzet dat de laptop midden in een sessie ermee op is gehouden, en je al meerdere malen vreemde schermen gezien hebt, ga ik ervan uit dat dit een hardwarematig probleem is :|

toch is dit wel het proberen waard.

dan wil ik alleen nog iets weten  :P je geeft aan dat je midden in een word,s sessie zat en dat toen ineens het toetsenbord en van alles ermee stopte? viel toen ook gelijk het beeld weg? of bleef het beeld gewoon staan maar sloeg het systeem alswaar vast?

dit zijn nogal belangrijke punten om duidelijk aan te geven bij dit soort problemen, gezien wij niet hebben kunnen zien wat er precies gebeurde op het moment dat het systeem is gecrasht is het nogal moeilijk om alswaar maar wat in het rond te gissen op basis van een zeer kort omschreven probleem  =D
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/02, 19:21:36 »
Bedankt voor de tip dvbacc! Ik zal die methode eens uitproberen...

Toen ik aan het schrijven was in OpenOffice viel gewoon alles vast. Het scherm zelf bevroor als het ware en niets reageerde nog. Maar er was wel beeld!


Offline dvbacc

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/02, 19:25:29 »
ok mocht die reset niets uithalen...... heb je al geprobeerd om zonder je hdd te starten?
Ubuntu 10.04Lts x86_64


Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/02, 19:32:26 »
De test heeft jammer genoeg niets uitgehaald.
Ik zal de hdd er eens uit proberen te halen, en je laten weten hoe het ging!

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/02, 19:48:22 »
Mja, weer niets  :|. Had ik meldingen van iets moeten zien op m'n scherm?

Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/02, 22:26:40 »
Als je geen piepjes hebt gehoord nadat je het geheugen hebt verwijderd, lijkt het toch op een moederbord defect. Hoe oud is de laptop? Volgens de nieuwe nederlandse consumenten wet heb je langer garantie dan de standaard garantie van 1 jaar... sowieso 2 jaar en misschien wel 3 maar daar ben ik niet zeker van.

Gerrit-Jan

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/03, 11:49:32 »
M'n laptop is van maart 2007 (had 1 jaar garantie). Maar ik ben een Belg en zal jammer genoeg niet kunnen profiteren van jullie wet. Ik ga m'n laptop naar een winkel doen en vragen wat het kost om die eventueel te laten maken. Kost het te veel (Ik had hem gekocht aan €500) dan koop ik me een nieuwe denk ik... Misschien wel 2de hands, Ubuntu heeft niet zo veel nodig op vlot te draaien.

Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/03, 11:59:54 »
Citaat
M'n laptop is van maart 2007 (had 1 jaar garantie). Maar ik ben een Belg en zal jammer genoeg niet kunnen profiteren van jullie wet.

Nederland of Belgïe speelt géén rol, op hardware heeft men wettelijk (verplicht door Europa) 2 jaar garantie. Daar kunnen ze niet onderuit, ze zijn verplicht om twee jaar garantie te geven op de hardware die ze verkopen.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/03, 18:52:00 »
Heb je al eens een extern scherm eraan gehangen?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline TVR

  • Lid
Re: Laptop doet niets wat nu ?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/04, 10:50:28 »
ja,
maar dat gaf geen signaal. (het was wel op een televisiescherm, ik weet niet of dit uitmaakt?)