Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies voor ubuntu samen met windows  (gelezen 2711 keer)

Offline satshow

  • Lid
Advies voor ubuntu samen met windows
« Gepost op: 2009/04/05, 11:33:09 »
Op het moment draai ik een wubi installatie samen met windows vista. Ik wil echter helemaal overstappen op ubuntu maar ook gebruik kunnen maken van windows vista om taken uit te kunnen voeren wat in ubuntu niet werkt.
De overstap wil ik gaan doen vanaf het moment dat ubuntu 9.0.4 uit is, op het moment heb ik deze geupdate vanaf 8.10
Kan ik zo mijn huidige instellingen backuppen onder ubuntu en dan deze gebruiken op mijn nieuwe installatie?
Daarnaast wat is de beste optie om te gebruiken om mijn huidige dual boot helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren.

Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/05, 11:36:31 »
Ge kunt alle bestanden uit uw /home map ergens op een externe schijf zetten en deze daarna terugzetten op uw nieuwe home.

Wubi verwijderen gaat dacht ik via het gewone software verwijderen scherm van windows. Geen idee waar dat is in vista.

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/05, 11:44:04 »
Dat weet ik wel, geen probleem.
Ik wil echter weten welke optie ik kan doen om de pc te formateren en dan gelijk ubuntu erop te zetten.
Ik zit te denken om virtualbox te installeren onder ubuntu zodat ik vooruit kan met vista .
Ik weet niet of er een handleiding in het nederlands is om dat op te zetten.

Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/05, 11:52:17 »
Hoeveel ram geheugen hebt ge? Want denk eraan dat als ge vista in virtualbox installeert, dat ge zowel vista en ubuntu tegelijkertijd draait.
Ook hebt ge in virtualbox geen directx, dus geen games. Ook heb ik wat slechte ervaring met cad-programma's in vurtualbox.

Als ge alleen Ubuntu erop wilt is het heel gemakkelijk, gewoon tijdens de installatie kiezen dat hij de hele schijf moet gebruiken.

FrSu

  • Gast
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/05, 11:56:57 »
Hoeveel ram geheugen hebt ge? Want denk eraan dat als ge vista in virtualbox installeert, dat ge zowel vista en ubuntu tegelijkertijd draait.
Ook hebt ge in virtualbox geen directx, dus geen games. Ook heb ik wat slechte ervaring met cad-programma's in vurtualbox.

Als ge alleen Ubuntu erop wilt is het heel gemakkelijk, gewoon tijdens de installatie kiezen dat hij de hele schijf moet gebruiken.

Pas op! Dan is Vista wel weg! Ik meende in de start van dit topic te lezen dat het er naast moest komen te staan.

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/05, 11:59:32 »
Ik heb 2 gig ram geheugen hier in gebruik.
Als ik zo bekijk kan ik beste kiezen voor een dual boot en mijn huidige wubi verwijderen en een echte dual boot maken.

Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/05, 12:01:23 »
Ik heb 2 gig ram geheugen hier in gebruik.

Is wel genoeg denk ik.

Als ik zo bekijk kan ik beste kiezen voor een dual boot en mijn huidige wubi verwijderen en een echte dual boot maken.

Hangt er echt vanaf wat ge wilt. Wilt ge af en toe gamen, dan zeker dualboot. Hebt ge gewoon nog af en toe een windows programma nodig, dan kan virtualbox wel goed zijn.

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/05, 12:06:32 »
Ik speel zelden games, af en toe wat java spelletjes en die werken ook onder ubuntu heb ik gemerkt.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/05, 12:10:51 »
Waarvoor denk je dan nog Vista nodig te hebben? Misschien kan je uitzoeken of voor die taak een Linux vervanger bestaat?

Ik heb een hele poos net als jij er tegen aan gehikt. Een week of wat geleden heb ik de overstap volledig gemaakt en ik moet bekennen dat ik inmiddels niets meer heb, waarvoor windows nog nodig is. En toen ik dat nog niet had, lag dat aan mijn vaardigheden t.a.v. Linux.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/05, 12:28:46 »
Ik gebruik vista voor oa mijn gsm te kunnen updaten, nieuwe muziek ed erop te kunnen zetten.
Uiteraard is het nog zoeken naar de juiste programmas maar de meest zaken waar ik mee werk heb ik wat kunnen vinden onder ubuntu. Ik heb nu net de mail overgezet vanuit opera in vista naar ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/05, 16:06:14 »
Als je denkt Vista nog maar heel weinig te gebruiken, bijvoorbeeld zoals je zegt om een gsm te kunnen bedienen, dan lijkt virtualbox mij wel de handigste oplossing. Dan kan je wanneer je wil zonder je andere werkzaamheden in Ubuntu te moeten onderbreken, even snel naar Windows. Aandachtspunten: 1) de nodige vereisten (USB ondersteuning) moeten beschikbaar zijn in virtualbox en 2) (zoals reeds gezegd): je moet voldoende RAM hebben. Ik denk minstens 2 GB om confortabel te werken.

Heb je grotere vereisten (spelletjes, applicaties onder Windows) dan zou ik zeker dual boot gaan: dan heb je twee besturingssystemen die elk volwaardig de controle over je harware kunnen krijgen. Nog steeds de enige optie voor beste performantie. Ik zou er dan een grote Windows partitie op nahouden, en een eerder beperkte Ubuntu partitie. Mijn gegevens zou ik dan op de Windows partitie bewaren, waar ze ook voor Linux beschikbaar zijn.

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/05, 16:53:34 »
Als ik kies voor je laatste optie kan ik ook de huidige optie handhaven met mijn wubi installatie, ook nu kan ik vanuit ubuntu in windows komen.
Ik heb nu een 10 gig voor ubuntu en de rest van de schijf een kleine 149 gig is voor windows.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/05, 18:10:39 »
Als je nou eens 3 partities op je PC maakt.
Partitie 1 is de Windows Partitie. Hierop staan alleen de programma's.
Partitie 2 is de DATA partitie, NTFS geformatteerd
Partitie 3 is de Linux Partitie. Daarvoor volstaat een Gig of 10.
Deze volgorde is wel belangrijk, overigens. Als je het op deze manier doet, kan je vanuit beide besturingen bij je data. Zet je de Linux partitie voor de data partitie, kan Windows er niet meer bij.....

Zo heb ik ook een tijd (zowat een jaar....) probleemloos gedraaid. Het voordeel hiervan is, dat je nagenoeg straffeloos met je systeem kan experimenteren en dat je data eigenlijk nauwelijks gevaar lopen. Zo lang je goed blijft lezen wat er op je scherm staat, tenminste... ;-)

Ik ga er even van uit dat je nu één partitie hebt van 160 Gb. En daarop staat Windows en in Windows heb je middels Wubi de Ubuntu-installatie gedaan. Klopt he? Dan moet je dus eerst even die partities aanmaken. Ik heb dat zelf destijds gedaan met Acronis, maar het kan vast en zeker ook wel met Gparted of zoiets.

Is ff wat werk, maar het is net als met vlees braden: Je moet er even bij blijven voor het beste resultaat.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/05, 18:59:36 »
Ik heb op het moment inderdaad 1 partitie van 160 gig in gebruik en heb inderdaad vanuit vista ubuntu geinstalleerd. Denk dat ik het beste de partities aanmaak, daarna mijn huidige wubi verwijder en ubuntu opnieuw installeer  op de nieuwe partitie. Hoe groot is voor vista voldoende eigenlijk, ook een gig of 10?

Of kan ik het best eerst de wubi verwijderen, daarna in windows de partities aanmaken en alles installeren?

Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/06, 10:55:40 »
10 Gig is voor Ubuntu aan de krappe kant indien je dit als normale desktop wilt gebruiken en nog het nodige wilt installeren.
Ik kwam op den duur zelfs in de problemen met 10 Gig voor alleen de / , de /home staat bij mij apart.
met 15 Gig voor de / ( en de /home apart 50 Gig ) moppert hij bij mij niet meer.
De /home kan je iets kleiner houden natuurlijk,
En wanneer je geen aparte /home erop wilt nahouden zou ik voor Ubuntu 20 Gig reserveren.

Met 160 Gig HD heb je voldoende ruimte en wanneer je vista kaal houd zal die ook wel genoegen nemen met 15Gig.

Het zou er dan ongeveer zo uit komen te zien:
15 Gig Vista
125 Gig Data
20 Ubuntu.

Mooiste zou zijn een HD erbij kopen van 500Gig dingen kosten een drol tegenwoordig.

Dan zou je het zo kunnen doen
15 Gig Vista
145 Ubuntu.

en al je data op de andere HD...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/06, 11:17:29 »
Bedankt voor het advies, voorlopig houd ik het op 1 schijf. Kan er altijd nog een andere HD inzetten.

Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/06, 11:28:49 »
Ik zou dit dus helemaal anders doen (maar ja, wie ben ik)?

Als je alleen maar jouw GSM wilt updaten en wellicht nog wat andere windows taken wilt uitvoeren, waarom dan VISTA?
XP zou dan ruim voldoende moeten zijn! VISTA SUCKS!

Ik draai ubuntu met virtualbox. Dit draait propleemloos. Je moet echter NIET virtualbox OSE installeren want die heeft geen USB support. Gewoon de deb file downloaden van de sun site. Je moet je wel registreren, maar virtualbox is gratis.

Ik draai o.a. XP voor het updaten en synchroniseren van mijn iPhone via iTunes en outlook. Draait fantastisch!

Tot nu toe heb ik geen beperkingen ondervonden door het gebruik van virtualbox (ik speel geen spelletjes).

In virtualbox heb ik een shared folder gedefinieerd waardoor data door al mijn virtualbox images gemakkelijk uitwisselbaar is.

Dus: niets dual boot. Gewoon UBUNTU op de gehele schijf en virtualbox om andere os'en te gebruiken of testen. DOEN!


Succes.

EagleMan.
Ubuntu user # 30077

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/06, 19:05:52 »
Ik heb alleen van vista een legale key of heb je die niet nodig?
Is er ergens een handleiding voorhanden om zoiets in te stellen zodat ik dat kan bekijken?

Offline satshow

  • Lid
Re: Advies voor ubuntu samen met windows
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/09, 12:59:09 »
Ik heb alvast via acronis mijn schijf opgedeeld in 2. Op het moment is er nog een 40 gig voor vista in gebruik.
De rest van mijn schijf is nu gemaakt als een logical deel.
Kan ik nu van de nieuw aangemaakte partitie een nieuwe partitie maken voor ubuntu?
Als ik hiervoor ook logical kies en dan EXT3 is dat dan goed om ubuntu te kunnen draaien?