Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Dell laptop  (gelezen 1087 keer)

Offline wiert

  • Lid
Ubuntu op Dell laptop
« Gepost op: 2008/03/21, 11:45:37 »
Heeft iemand hier ervaring met het installeren van Ubuntu op Dell laptops?

Het is in Europa nog niet mogelijk om een Dell laptop met Linux te kopen. Een alternatief is natuurlijk om Vista eraf te vegen en Ubuntu erop te zetten, of Ubuntu ernaast te installeren, hoewel ik ooit eens begrepen heb dat dat niet zomaar gaat.

Offline Bobbie

  • Lid
Ubuntu op Dell laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/21, 12:23:36 »
Je kan eerst een live cd downloaden en eerst uitproberen op je systeem of alles werkt
daarna zou je kunnen overwegen om ubuntu naast je vista te zetten.

Er is uitgebreide documentatie aanwezig: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Opmerking:
Vista moet op een primaire partitie blijven staan, het liefste vooraan op de schijf.
Als je ruimte wil maken voor Ubuntu, dan moet je dat doen vanuit Vista. Als je de partitie van Vista met Ubuntu, Gparted of iets anders verkleint, dan werkt vista vaak niet meer.

gr

Offline Ed

  • Lid
Ubuntu op Dell laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/21, 12:30:14 »
In Frankrijk, Duitsland en Engeland kun je Dell notebooks en pc's met Ubuntu kopen.
Ik heb zelf een Dell 6400 met fabrieks geïnstalleerde ubuntu 7.04, nu zijn ook al verkrijgbaar met 7.10 met ingebouwde webcam, jammer dat ze nog niet in Nederland te koop zijn.

gr. ed

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu op Dell laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/21, 12:32:57 »
Er is toch een open Europa ?
Gewoon over de grens kopen mag toch geen probleem zijn tegenwoordig ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Remuzzz

  • Lid
Ubuntu op Dell laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 12:49:24 »
Ik heb zelf Ubuntu op mijn Dell XPS M1330 staan. Na installatie werkte eigenlijk alles meteen. Ik heb alleen wat problemen met de geluidskaart, opnemen gaat nog niet vlekkeloos.

Zelf ga ik binnenkort eens proberen om een speciale Dell mod voor Ubuntu te installeren. Ze hebben bij Dell zelf namelijk aan Ubuntu gesleuteld om ervoor te zorgen dat je Dell optimaal werkt.

http://linux.dell.com/wiki/index.php/Ubuntu_7.10#Dell_OS_Reinstallation_7.10_DVD_ISO

Maar goed, zelf heb ik die nog niet getest.

Groetjes!

Ubuntu op Dell laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 13:58:00 »
hier ook gewoon ubuntu op een dell...eerst naast vista, toen nog xp erbij, vista eraf, nog wat linux distro's erbij...dus geen probleem...
natuurlijk moet ge wel rekening houden met uw recovery en mediadirect partitie, maar die van mij heb ik er met de installatie mee  afgezwierd...