Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke partitie vernietigen.......?  (gelezen 2343 keer)

Offline Kayo

  • Lid
Welke partitie vernietigen.......?
« Gepost op: 2014/02/13, 09:30:33 »
Ik wilde Ubuntu 13.10 64 Bits installeren op mijn PC naast Windows 7.
Echter ik heb al 4 primaire partities.

Dit systeem is geleverd met een recovery herstelsysteem, die ook een partitie in gebruik heeft en die wil ik natuurlijk niet vernietigen.
Maar welke kan dan wel.

Ik heb bij Pjotr op zijn website gelezen het artikel 2-voudige opstart en het hoofdstuk "Aanpak bij Windows 7".
Maar mij is daaruit niet duidelijk geworden welke ik nu zou moeten wijzigen in "unallocated".

Ik heb even een bijlage bijgevoegd, misschien dat iemand een oplossing hier voor weet??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/13, 10:43:09 »
Een schermafdruk van GParted, vanuit de live-sessie van de Ubuntu-DVD, is duidelijker. Kun je die even maken en vervolgens hier posten? Bijvoorbeeld met behulp van www.postimage.org , want dan kun je hier grotere afbeeldingen kwijt.

GParted geeft meer informatie en is overzichtelijker. Je wil geen vergissing maken met het vernietigen van partities. =D

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/13, 10:57:40 »
@Pjotr, ik ga dat even proberen, ik weet alleen niet of je vanuit de live sessie een schermafdruk kunt maken en die dan opslaan. Maar ik ga het meteen even proberen. :rolleyes:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/13, 10:58:40 »
@Pjotr, ik ga dat even proberen, ik weet alleen niet of je vanuit de live sessie een schermafdruk kunt maken en die dan opslaan. Maar ik ga het meteen even proberen. :rolleyes:
E-mail 'm dan naar jezelf (webmail), of nog makkelijker: post je volgende forumbericht vanuit de Firefox van de Ubuntu-DVD.  =D

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/13, 12:38:10 »
Ik hoop dat het gelukt is Pjotr, e mail lukte niet problemen met tekens o.a. het ad/teken. De bijlage is direct uit ubuntu. ik weet niet of je dat zo kunt zien.
De windows bijlage kon ik wel bekijken en vergroten.

Ik heb het net even geprobeerd en kan deze afbeelding over m'n hele scherm vergroten........dus de bril kan wel af....
Ik ben benieuwd naar je reactie, bij Windows worden n.l. twee herstelpartities aangegeven. (In Windows afbeelding)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 12:44:06 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/13, 12:50:56 »
Lastig.... Je hebt twee "dynamische schijven" (partities). Akelige dingen, daar kun je niks mee.... Die zul je eerst moeten terugzetten naar "standaardschijf":
http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc776315%28v=ws.10%29.aspx

Zie ook dit draadje op Helpmij:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/668347-dynamische-schijf-terugzetten-naar-standaard-schijf

Vandaar waarschijnlijk ook de rode uitroeptekens in GParted....

Zoals in de eerste webkoppeling staat: maak eerst reservekopieën / schijfkopieën, bijvoorbeeld met Acronis True Image.


Er is waarschijnlijk in jouw geval een tamelijk snelle oplossing mogelijk:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10#TOC-Alle-Windowsversies-XP-Vista-7-en-8-:-dynamische-schijf-ongedaan-maken

(zoals je ziet, ben ik zo vrij geweest om je schermafdruk te "lenen"....)  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 14:35:29 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/13, 14:36:45 »
Wat Buzzin zegt, is het overwegen waard, inderdaad.... Maar ik heb mijn eerdere bericht inmiddels gewijzigd, want in jouw geval is er waarschijnlijk een tamelijk snelle oplossing mogelijk waarvoor je geen tweede schijf nodig hebt.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/13, 15:20:11 »
@Buzzer, als dat had gekund was dat inderdaad een goede oplossing geweest, maar helaas, deze PC lijkt een beetje op een staande laptop, het type is Msi 2240 All In One. Daar valt niet veel aan te wijzigen. Maar in ieder geval bedankt voor je idee!

@Pjotr, Je hebt er echt veel werk van gemaakt, ik vindt het best leuk iets bekends te zien op jouw website =D.
Maar ik weet niet of het wel gaat werken.

Ik heb het volgende aan herstelmateriaal:

1. Een volledige backup(Acronis) van de C:\drive.
2. Een herstelschijf van Windows 7.
3. Recovery DVD's , 4 stuks,  waarmee je het hele systeem inclusief de drivers er weer op kunt zetten.

(2). Dat kan alleen wanneer de herstelpartitie behouden blijft. En er zijn er 2 (welke is het??).

(3). Dat laatste is dan de wijze waarop deze PC standaard geleverd werd met Windows 7.

Recovery uitvoeren betekent, de pc is van mei 2010, dan krijg je die stand en bent minstens 2 dagen aan bezig met alle updates.... en ook hier geldt de recovery partitie moet intact zijn(1 van de 2).

Linux werkt beter......

Ik ga je oplossing nog eens goed doorlezen, maar een partitie terugzetten kan ik volgens mij met mijn herstelmogelijkheden niet.

Als ik de Windows herstelschijf zou gebruiken bij problemen dan weet ik niet of dat wel werkt (vast niet dynamic) :rolleyes:

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/13, 15:38:52 »
Ik zou een backup maken van je hele harde schijf, dus alle partities.
Dan kun je windows  altijd terug zetten in de toekomst.
En je kunt veel proberen, en als het toch mis gaat, ook alles terug zetten.
Gebruik compressie, dan is je backup ook kleiner.

100MB is van windows 7 om te booten en recovery, hier afblijven
15GB is je recovery partitie, afblijven
dan heb je nog je c drive 299MB, afblijven
dan je d drive 232MB, deze zou ik leegmaken, kijken of windows nog werkt, dan door linux installatie laten formateren, en linux installeren.(dit als je de grootte niet wilt wijzigen).
Of je de grootte kunt wijzigen van c en d weet ik niet.

Voordat je iets doet maak een complete backup van je hele hd!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 15:47:43 door jan11000 »

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/13, 16:05:07 »
@Jan11000, Ik heb inmiddels ook een complete backup van alle partities gemaakt.

@Pjotr,@Jan11000, Ook als er iets mis gaat is het probleem niet zo dat het onoverkomelijk is.
Dan wordt het een Solo Linux PC  =D. Het is niet de enige.

Maar inmiddels heb ik ook de D-drive unalocated en Windows start normaal op. Alleen zijn het dan toch nog steeds 4 primaire partities, of ben ik dan mis? Ik bedoel slikt Linux dat? Als ik de website goed heb gelezen.......... moet er dan niet nog een partitie wijzigen?
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 16:18:14 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/13, 16:17:59 »
Alle dynamische partities "dynamische schijven" moeten eerst zijn vernietigd.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/13, 16:39:03 »
Pjotr, Ik was er al bang voor.. Dat betekent dan dat ook Windows 7 verdwijnt ......

Je moet er wat voor over hebben :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/13, 16:53:15 »
Zo te zien zijn de beide partities die Windows Schijfbeheer "herstelpartitie" noemt, allebei Standaard en niet Dynamisch. Dat zou dus moeten betekenen dat je na vernietiging van de beide dynamische partities, "gewoon" herstel van Windows 7 kunt doen...

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/13, 17:13:22 »
Pjotr, Ik ga dat proberen, zou ik dan eerst de grote unalocated partitie moeten formatteren met b.v. Gparted (NTSF) of gewoon de Windows herstelschijf gebruiken die dan zelf moet zorgen voor formatteren.
 Of is uitproberen maar een beter idee...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/13, 18:07:12 »
Veiligste aanpak lijkt me:
- beide dynamische partities vernietigen met GParted;
- computer opstarten vanaf de herstelpartitie (Recovery) en Windows 7 herstellen.

Dat zou een eindsituatie moeten opleveren zonder dynamische partities; uitsluitend "vastgezette" standaard-partities dus.

In die nieuwe situatie zou je Ubuntu naast Windows 7 moeten kunnen zetten. Zo niet: post hier wederom schermafdrukken van zowel Windows Schijfbeheer als van GParted.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/13, 18:33:18 »
Pjotr, Ik ga voor de veiligste aanpak, je hoort nog van me........ zal wel morgen worden denk ik zo, maar bedankt voor je hulp!

Ik heb van beide partities inmiddels 1 grote unallocated partitie gemaakt en ben nu bezig met de recovery procedure de eerste sessie duurt zoals nu aangegeven 111 minuten........... Dus een ogenblikje geduld....
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 18:51:05 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/13, 18:37:21 »
Pjotr, Ik ga voor de veiligste aanpak, je hoort nog van me........ zal wel morgen worden denk ik zo, maar bedankt voor je hulp!
Ik heb bij nader inzien nog wel één voorbehoud: GParted raakte wat van slag door de aanwezigheid van dynamische partities (zo bleek uit de schermafdruk). Misschien is het toch beter, om de tussenstap met GParted over te slaan en direct Recovery te doen....

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/13, 19:06:58 »
Zoals je leest Pjotr ben ik inmiddels met de recovery procedure begonnen en die startte goed op en daarbij heb ik aangegeven dat de schijf opnieuw geformatteerd moet worden. Dat is ook de enigste mogelijkheid omdat er ook weer 2 partities moeten worden hersteld de C:\ en de D:\, het kan natuurlijk zijn dat ze ook dan weer dynamisch zijn.
We zullen het beleven.... ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/13, 19:25:39 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/13, 19:38:02 »
Mooi.  :)

Als het herstelprogramma twee partities wil aanmaken, dan zit je straks vermoedelijk weer met vier primaire partities. Waar er dus eentje van moet verdwijnen, om installatie van Ubuntu mogelijk te maken.

Maar als ze alle vier standaardpartities zijn, dus niet dynamisch, dan is dat geen grote hobbel. Je kunt dan waarschijnlijk de D (sda4) verwijderen met GParted, omdat er op sda4 geen Windows staat: die zal waarschijnlijk bestemd zijn voor je documenten.

Vervolgens kun je Ubuntu soepeltjes naast Windows 7 zetten, verwacht ik.  :)

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/13, 19:46:34 »
En natuurlijk hoop ik Pjotr dat jij gelijk hebt, eerst nog even 56 minuten en 38 seconden tot de volgende dvd..., is nog steeds de eerste, nog 3 te gaan.. :)

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/14, 08:32:01 »
@ Pjotr, Met de eerste dvd is het na lang wachten helaas niet goed gegaan.... :(

Een foutmelding, voor de zekerheid heb ik indertijd 2 sets van 4 stuks gemaakt en heb ook nog iso-bestanden daarvoor.
Ben nu met de tweede set bezig en inmiddels zit de 4e erin.

't Zal nog wel even duren, ik zie hier staan nog 73 minuten en 35 seconden.

Ik hoop dat het deze keer wel lukt en laat dan weer van me horen!

« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 08:38:44 door Kayo »
MvG,

Kayo

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/14, 10:40:01 »
Pjotr, hier is de eerste bijlage van Windows 7. En niet meer dynamisch.... Maar Windows update heeft nu 198 bestanden klaar staan om te installeren. Dat heb ik maar even in de wacht gezet, omdat ook SP1 en 2 worden geïnstalleerd. Misschien zelfs 3, maar dat weet ik niet.
Ik begrijp n.l. niet hoe de vorige keer die partities dynamisch zijn geworden, dat moet toch met de updates te maken hebben gehad.

Ik ga nu eerst even proberen om ook nog via Ubuntu "proberen" een afdruk te maken en meldt me dan wel weer.

Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/14, 11:00:32 »
En hier is de bijlage van GParted, misschien wil je het even bekijken.

Maar ik denk dat er toch teveel primaire partities in stand moeten blijven........

Ik lees graag wat ik vervolgens moet gaan doen.

Ik wacht eerst maar even om Windows verder op te tuigen om te voorkomen dat er straks weer iets te dynamisch gaat worden =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/14, 11:04:36 »
Mooi zo!   :)

Die dynamische akeligheid, daar ben je waarschijnlijk ooit eens aan gekomen door een of ander artikel in een computertijdschrift, dat die ellende heeft aangeraden.... Lang geleden, want anders zou je 't vermoedelijk nog wel weten. Je krijgt 't niet vanzelf, via de updates.

De "tips en trucs" in veel computerbladen zijn soms erg slecht doordacht op consequenties, dat heb ik meer gemerkt. Bladvulling is bij sommige van die tijdschriften vaak belangrijker dan kwaliteit.

Vervolg: ik zou sda4 vernietigen ("Data"). Bedoeld voor je documenten, maar die kunnen net zo goed op sda3 (de "C", zoals Windows het noemt). Doe de vernietiging vanuit GParted, dat is het beste.


Offline Kayo

  • Lid
Re: Welke partitie vernietigen.......?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/14, 11:11:33 »
Dat ga ik doen Pjotr, en dat doe ik dan weer in de probeer-sessie. Maar wat daarna? Heb je misschien ook even een stappenplannetje voordat ik van start ga?