Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WUBI  (gelezen 1194 keer)

Offline Flak

  • Lid
WUBI
« Gepost op: 2013/02/08, 19:53:52 »
Ik heb Ubuntu met WUBI geinstalleerd op mijn laptop.
Maar ik kan niet inloggen, omdat de combinatie loginnaam/wachtwoord niet klopt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn wachtwoord 2x fout ingevoerd heb bij de installatie.
Heeft iemand advies voor mij wat te doen?

Re: WUBI
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/08, 19:59:44 »
Kies voor Ubuntu in het opstartmenu, daarna krijg je nog een menu genaamd GRUB als het goed is (zo niet, houd dan na het eerste menu de shift-toets ingedrukt). Kies daar voor herstelmodus/recovery mode en volg de volgende stappen:

https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten

Offline aartje

  • Lid
Re: WUBI
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/09, 14:01:34 »
Het is uiterst onverstandig om Wubi te gebruiken naar mijn mening.
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee,. Installeer een dualboot
dat werkt veel sneller/veiliger/bedrijfszekerder.

Re: WUBI
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/09, 14:28:51 »
Het is uiterst onverstandig om Wubi te gebruiken naar mijn mening.
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee,. Installeer een dualboot
dat werkt veel sneller/veiliger/bedrijfszekerder.
Exact dezelfde ervaringen. Hier uitgelegd waarom dit zo is.
Maar zolang het werkt, lekker laten werken en de tip van Cumulus opvolgen. Helaas vermoed ik dat het lastig kan worden, aangezien Ubuntu binnen in Windows zit, en niet naast.

Overige tips vóór het veranderen van je wachtwoord:
1. Check je CAPS lock (misschien dat deze aan stond bij de installatie).
2. Check je toetsenbord indeling, zeker als er vreemde tekens in je wachtwoord zitten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Flak

  • Lid
Re: WUBI
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/09, 16:07:53 »
Dit was ik nog vergeten te melden, bij het opstarten krijg ik de mededeling dat het mounten niet lukt. Dat een bepaalde map niet bestaat.

Offline Flak

  • Lid
Re: WUBI
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/09, 16:11:33 »
Als ik Ubuntu naast Windows installeer, kan ik dat dan later ongedaan maken? Dat de deling van de hard disk weer ongedaan gemaakt wordt?

Re: WUBI
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/09, 16:41:32 »
Het is uiterst onverstandig om Wubi te gebruiken naar mijn mening.
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee,. Installeer een dualboot
dat werkt veel sneller/veiliger/bedrijfszekerder.
Valt reuze mee. Wubi is wel verbeterd de afgelopen jaren. Als het niet kapot is, waarom dan proberen het te maken?

Als ik Ubuntu naast Windows installeer, kan ik dat dan later ongedaan maken? Dat de deling van de hard disk weer ongedaan gemaakt wordt?
Ja, maar dat is wel flink meer werk dan het verwijderen van Wubi. Je moet partities verwijderen, je Windows-partities herschalen en de Windows-bootloader terug installeren met de installatie-dvd.

Re: WUBI
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/09, 17:55:37 »
Het is uiterst onverstandig om Wubi te gebruiken naar mijn mening.
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee,. Installeer een dualboot
dat werkt veel sneller/veiliger/bedrijfszekerder.
Valt reuze mee. Wubi is wel verbeterd de afgelopen jaren. Als het niet kapot is, waarom dan proberen het te maken?
Daar ben ik het inderdaad mee eens, maar voorkomen (voor een volgende keer) is beter dan genezen.
Als ik Ubuntu naast Windows installeer, kan ik dat dan later ongedaan maken? Dat de deling van de hard disk weer ongedaan gemaakt wordt?
Ja, maar dat is wel flink meer werk dan het verwijderen van Wubi. Je moet partities verwijderen, je Windows-partities herschalen en de Windows-bootloader terug installeren met de installatie-dvd.
Zo'n groot werk is het niet. Ja, het is meer werk, maar het is zo gedaan. De eerste keer zal je wellicht alleen wat moeite hebben met wat wat is, maar ook staat het forum voor paraat.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: WUBI
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/09, 18:37:19 »
Het is uiterst onverstandig om Wubi te gebruiken naar mijn mening.
Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee,. Installeer een dualboot
dat werkt veel sneller/veiliger/bedrijfszekerder.
Valt reuze mee. Wubi is wel verbeterd de afgelopen jaren. Als het niet kapot is, waarom dan proberen het te maken?
Daar ben ik het inderdaad mee eens, maar voorkomen (voor een volgende keer) is beter dan genezen.
Als ik Ubuntu naast Windows installeer, kan ik dat dan later ongedaan maken? Dat de deling van de hard disk weer ongedaan gemaakt wordt?
Ja, maar dat is wel flink meer werk dan het verwijderen van Wubi. Je moet partities verwijderen, je Windows-partities herschalen en de Windows-bootloader terug installeren met de installatie-dvd.
Zo'n groot werk is het niet. Ja, het is meer werk, maar het is zo gedaan. De eerste keer zal je wellicht alleen wat moeite hebben met wat wat is, maar ook staat het forum voor paraat.
Mijn punt is dat een gezonde computer met Wubi erop niet uitzichzelf problemen gaat vertonen. Wat je dus dient te voorkomen met Wubi is beschadiging van het bestandssysteem, of Windows in de slaapstand zetten (dan kan Wubi niet laden).

Partities bewerken, herschalen in het bijzonder, is een precieze aangelegenheid. Een minder ervaren persoon kan al z'n data kwijtraken als hij niet uitkijkt. Wubi verwijderen is werkelijk in een paar seconden gebeurd, terwijl het herschalen van een flinke NTFS-partitie op een 7200rpm-schijf enkele uren kan duren.

Re: WUBI
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/10, 15:19:50 »
Als ik Ubuntu naast Windows installeer, kan ik dat dan later ongedaan maken? Dat de deling van de hard disk weer ongedaan gemaakt wordt?

Ubuntu met WUBI is gewoon een geheel dat werkt naast Windows.
Om te verwijderen dien je enkel Windows op te starten en via Software Toevoegen of Verwijderen, Ubuntu te deïnstalleren. Wanneer dat dat gebeurd is, ben je klaar en dien je niets extra te doen.
Je schijf is niet speciaal ingedeeld; WUBI laat Ubuntu zich plaatsen op je harde schijf ZONDER een aparte partitie of schijfindeling, en dat is nu net het grote voordeel van WUBI. (Dit is compleet anders met de zogeheten dualboot, waar je Ubuntu op een aparte partitie zet als puur zelfstandig systeem naast je Windows (ook aparte partitie))

Ik zou eens op je stappen terugkeren en Ubuntu via Windows verwijderen, en hem vervolgens netjes terug te installeren met de WUBI-methode (kan het minste kwaad). Het voordeel hiervan is dat je Windows onaangeroerd laat met haar MBR (masterbootrecord).

Laat maar iets horen of dat gelukt is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tuxx

  • Lid
Re: WUBI
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/12, 14:30:17 »
WUBI is inderdaad slechts een "demo" van Ubuntu.
Je hebt het dus al, probeer wat dingen zoals libreoffice etc. en als je het naast Windows wilt kun je gewoon een partitie maken en daar Ubuntu op installeren.
Succes!

Re: WUBI
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/13, 02:14:59 »
WUBI is inderdaad slechts een "demo" van Ubuntu.
Je hebt het dus al, probeer wat dingen zoals libreoffice etc. en als je het naast Windows wilt kun je gewoon een partitie maken en daar Ubuntu op installeren.
Succes!
Wubi is geen demo van Ubuntu en ik heb ook geen idee hoe je daarbij komt, want dat wordt nergens geïmpliceerd in dit topic. De live-cd heeft een zekere demofunctie, maar Wubi is daar zeker niet voor gemaakt.