Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast windows 7  (gelezen 743 keer)

Offline Arno59

  • Lid
Ubuntu naast windows 7
« Gepost op: 2015/07/04, 20:03:08 »
Ik ben relatief nieuw met het gebruiken van Ubuntu. Ik had 12.04 op mijn desktop geïnstalleerd naast Windows XP. In april 2014 heb ik ubuntu 14.04 LTS geïnstalleerd en dat werkt prima. Soms ga ik nog naar een oud XP-programma dat niet in Linux beschikbaar is (voor zover ik weet).
Ik wil nu op een oudere Compaq laptop vanaf een opstart schijf (DVD) ubuntu 14.04 LTS installeren, maar daar loop ik steeds vast. Er wordt niet gevraagd om naast Windows 7 te installeren, maar in Windows. Op zich prima, maar als ik vervolgens naar Windows ga, dan zegt een venster dat ik een oudere versie van ubuntu heb geïnstalleerd dat moet worden verwijderd. Als ik dat vervolgens doe, gebeurt er helemaal niets meer. Wie kent dit probleem en wie weet een oplossing?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/04, 21:50:58 »
Er wordt niet gevraagd om naast Windows 7 te installeren, maar in Windows.
Dan start je de PC niet vanaf de DVD, maar heb je eerst Windows gestart.
Je moet opstarten vanaf de DVD, dan kan je naast Windows installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/04, 22:36:40 »
Een duidelijke handleiding voor  het installeren is te vinden op de nederlandse wiki : Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr) installeren -  Opstarten

Aanwijzing :
Citaat
Leg de Ubuntu cd of dvd in de speler, of sluit de USB-stick aan, en herstart uw computer.

Indien uw computer niet van de cd, DVD of USB-stick opstart moet u de opstartvolgorde van uw computer anders instellen. De opstartvolgorde kunt u veranderen in het BIOS.

Als Ubuntu opstart en u geen toets aanraakt zal er een Engelstalig scherm worden getoond om Ubuntu uit te proberen (Try Ubuntu) of te installeren (Install Ubuntu).
« Laatst bewerkt op: 2015/07/04, 22:45:07 door EZ-man »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/05, 09:07:41 »
Er wordt niet gevraagd om naast Windows 7 te installeren, maar in Windows. Op zich prima,.......
Volgens mij ben je bezig geweest met een wubi installatie, nooit geweten dat Ubuntu nog wordt geleverd met Wubi.exe  :|
Edit: http://askubuntu.com/questions/449486/windows-installer-for-ubuntu-14-04-lts-onwards
« Laatst bewerkt op: 2015/07/05, 09:15:24 door RikRik »

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/05, 09:57:52 »
Ik ben relatief nieuw met het gebruiken van Ubuntu. Ik had 12.04 op mijn desktop geïnstalleerd naast Windows XP. In april 2014 heb ik ubuntu 14.04 LTS geïnstalleerd en dat werkt prima. Soms ga ik nog naar een oud XP-programma dat niet in Linux beschikbaar is (voor zover ik weet).
Ik wil nu op een oudere Compaq laptop vanaf een opstart schijf (DVD) ubuntu 14.04 LTS installeren, maar daar loop ik steeds vast. Er wordt niet gevraagd om naast Windows 7 te installeren, maar in Windows. Op zich prima, maar als ik vervolgens naar Windows ga, dan zegt een venster dat ik een oudere versie van ubuntu heb geïnstalleerd dat moet worden verwijderd. Als ik dat vervolgens doe, gebeurt er helemaal niets meer. Wie kent dit probleem en wie weet een oplossing?

Wat werkt nog wel?

Offline Arno59

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/05, 10:06:25 »
Dank voor de reacties. Ik heb e.e.a. geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet om ubuntu te installeren. De laptop start wel op vanaf de DVD, dat heb ik in de BIOS aangepast, en het lijkt alsof de installatie start, maar als ik aanklik 'installeer in windows 7' sluit ubuntu af en start de laptop windows op. Daar krijg ik dan de mededeling dat een oudere versie is geïnstalleerd die moet worden verwijderd. En dan stopt de procedure Ik denk dat ik ga proberen om versie 12.04 te installeren en daarna te upgraden naar 14.04. Kijken of dat werkt.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/05, 10:16:26 »
de installatie start, maar als ik aanklik 'installeer in windows 7' sluit ubuntu af

Ja, Nee, dat is ook niet de bedoeling. Het moet NAAST windows geinstalleerd worden.
Dat doe je door op te starten in een Ubuntu uitprobeer-sessie (als je een "koude" opstart doet van je pc).

IN windows installeren heet WUBI en dat is nu juist wat je NIET moet doen. Lees meer over dit onderwerp op :
Computertip - Ubuntu 14.04 installeren naast Windows: maak uw computer tweevoudig opstartbaar

koude opstart = een verfrissend idee bij dit weer ;-)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/05, 10:22:09 door EZ-man »

Offline Arno59

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/14, 23:31:10 »
Excuses voor het feit dat ik niet eerder heb gereageerd; ik ben getroffen door een fikse brand. Weg caravan.
Dank zij de tips van sommigen heb ik kunnen achterhalen waarom het installeren van Ubuntu 14.04 naast windows niet lukte: er bleken al vier partities op de harde schijf te staan. Heb er één verwijderd en zie daar, installatie is vlekkeloos verlopen. Weer een trage windowscomputer een nieuw leven gegeven dankzij Ubuntu. :)