Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)  (gelezen 4220 keer)

GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Gepost op: 2006/02/25, 18:02:55 »
Ik heb Windows XP Pro en Ubuntu 5.10 naast elkaar draaien, maar omdat Windows XP Pro op NTFS draait kan ik geen bestanden zien vanuit Ubuntu. Ik had nog ongeveer 10GB kwijt die ik in Ubuntu tot FAT32 had geformateerd. Terug in Windows bleek in opslagbeheer dat Windows niet door het dat het FAT32 was en kon ik het ook geen stationsletter toewijzen. Toen heb ik de (FAT) partitie verwijderds in Windows opslagbeheer en een nieuwe FAT32 partitie gemaakt. Toen ik opnieuw opstart gaf GRUB de foutcode 17. Omdat ik zo zowel niet in mijn Windows als in mijn Ubuntu installatie kon komen zat er niks anders op dan de Windows herstelconsole(vanaf de CD-ROM) te draaien en fixmbr te typen.
Alleen wat is de oplossing voor deze foutmelding en hoe krijg ik GRUB weer terug in mijn MBR?
Alvast bedankt.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/25, 18:27:15 »
Er schijnt nog een commando binnen de rescuemode te zijn: fixboot weet niet of dat helpt....

Ik heb ook iets dergelijks gehad en na fixmbr was er zelfs geen bootloader meer. Kon toen overnieuw beginnen. Wees asjeblieft voorzichtig.

GRUB herinstalleren gaat met een live-cd van ubuntu, wellicht krijg je hiermee ook je windows weer aan de praat.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/26, 10:49:38 »
Hoe meot je dan in de rescue mode komen? En hoe installeer je GRUb dan opnieuw vanuit de Live-CD? Ik zit al weer in Windows, dat kon alweer vanaf de fixmbr.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!


Gast

  • Gast
GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/16, 10:40:33 »
Ik heb wat voorbarig fixmbr gedaan, waardoor ik nu niet meer naar ubuntu kan booten. De link van Dennis heeft het ook over een , deze link werkt echter niet (programmatje downloaden). Deze manier leek mij het beste voor mij (ik wil windows en ubuntu laten staan, heb 3 partities plus swap (4 totaal) waarvan windows er maar 2 ziet). Als ik het met de instalatie cd wil doen moet ik weten waar de root install staat (hdaX), dit weet ik niet. Wie heeft er een tip?Alvast bedankt.

Offline bwog

  • Lid
GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/16, 19:52:36 »
Met de installatie CD kun je net doen of je opnieuw installeerd: volg installatie tot en met mounten van alle partities (keep data on disk!, niet overschrijven dus). Ubuntu zal niet over een bestaande installatie heen wil installeren. Je krijgt dan een scherm met opties, waaronder de optie om GRUB opnieuw naar de schijf te schrijven.

Bij twijfel kun je deze procedure afbreken.

Overigens is de link die Dennis geeft prima, kijk daar vooral eerst eens.

Gast

  • Gast
GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/17, 16:50:43 »
Met de installatie cd had ik al geprobeerd, nu nog eens, maar als ik bij het schijf indelen kom, weet ik niet welke optie ik moet kiezen om de indeling zo te behouden als hij nu is. De link van Dennis werkte inderdaad wel, maar de tweede link naar het  super grub disk werkte niet, maar nu wel. Ik heb beide geprobeerd. De installatie komt steeds opnieuw bij de schijfindeling terecht: ik kan niet door naar de optie grub op schijf installeren.
Ook de super grub disk gedownload, gebrand en opnieuw opgestart, dit duurde langer, maar uiteindelijk ging hij toch gewoon naar windows (hoewel hij wel eerst via de CD rom zou moeten starten (in BIOS goed gezet). Kennelijk doe ik iets niet goed.
Ik heb windows op hda1, backup hda5 (fat 32) en hda 3 waar ubuntu staat waar ik nu dus niet in kom. Aahhhrg... ik geef het al bijna op. Welke van die super grubs kan ik trouwens het beste nemen? Ik had nu geprobeerd. Wat doe ik verkeerd? Alvast nogmaals dank.

GRUB Error: 17 (al fixmbr gedaan)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/19, 02:30:38 »
Citaat
Ik heb Windows XP Pro en Ubuntu 5.10 naast elkaar draaien, maar omdat Windows XP* Pro op NTFS draait kan ik geen bestanden zien vanuit Ubuntu.*
Uiteindelijk is dit je vraag, en het begin van een vechtpartij.

Ik heb de nieuwste Dapper Drake geinstalleerd naast Windows die op een NTFS HD staat.
ik kan er gewoon bij en alles openen en doen.

Lijkt me dat je ff pauze neemt,
en vervolgens Ubuntu 6.06 LTS "Dapper Drake"installeert zoals het hoort en van alle problemen af bent.

Nieuw begin mja...

SCCS

O_O
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D