Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")  (gelezen 687 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Daar heb ik steeds problemen mee: is een partitie (of schijf) nu gekoppelt of niet?
Bij GParted is het duidelijk, daar moet je ontkoppelen alvorens acties mogelijk zijn.
Dan is de partitie gekoppelt dus, gewoon al bij opstart van de computer?
Idem bij aanklikken van partitie iconen (links in het bureaublad) kun je alleen maar ontkoppelen.
Mijn vraag heeft betrekking op mijn pogingen om <verdwenen bestanden terug te vinden> m.b.v. testdisk (een onduideljk programma).
Het lukte niet telkens kreeg ik "Disk not found", kan dit komen omdat de partities niet gekoppeld zijn?
De vraag is dus: hoe kom je dat te weten??

Opm. Voor mij is plus en min, ja of nee, links of rechts, etc. moeilijk uit elkaar te houden,   
Je zou zeggen wil je met iets kunnen werken dan moet dat iets gekoppeld zijn, maar dat blijkt alleen te gelden voor lezen en schrijven (r&w) maar niet voor iets laten werken (excecute=x). Dit staat wel bij folders en files (wrx), maar bij partities en devices niet zo simpel?

 

Frederik

  • Gast
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/20, 10:12:35 »
Op het moment dat de computer wordt opgestart worden alle aangesloten schijven en partities (ook USB) automatisch aangekoppeld.
Is de computer opgestart en wordt er nadien een schijf aangesloten dan wordt ook deze automatisch aangekoppeld en wordt vervolgens zichtbaar in het bestandssysteem.
Wordt een schijf niet aangekoppeld en ook niet zichtbaar dan is deze -mogelijk- kapot.
Wil je een schijf of partitie bewerken dan moet deze ontkoppeld zijn en dat bereik je o.a. door rechtermuisklik > ontkoppelen of Gparted gebruiken

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/20, 10:44:04 »
Frederik: Hartelijk voor je duidelijk antwoord op mijn rommelige vraag.
De eerste kwestie is nu duideliijk: inderdaad gparted eist ontkoppelen voor je parttities gaat bewerken.

Nu blijft over de vraag waarom testdisk dat ook niet zo eist: is het wel of niet nodig om de schijf, waarop je verdwenen bestanden terug wil vinden, te ontkoppelen? Dat had ik niet gedaan, zou dat de reden kunnen zijn dat Testdisk telkens komt met de melding "Disk not found" of wel vertaald <kan schijf niet vinden> ?
Tenslotte hoe kun je eenvoudig nagaan of die schijf wel of niet gekoppeld is? <mount -a>, met wel of geen sudo er voor? 

Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/20, 11:15:55 »
Tenslotte hoe kun je eenvoudig nagaan of die schijf wel of niet gekoppeld is? <mount -a>, met wel of geen sudo er voor?

1. Als je de schijf op je bureaublad ziet.
2. In je Filemanager/Bestandsbeheer/Nautilus/etc zie je een 'eject' tekentje achter de schijfnaam.

Frederik

  • Gast
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/20, 13:23:47 »
Het programma testdisk kende ik niet dus dat heb ik even geïnstalleerd en als ik het vervolgens via de terminal opstart ziet het alleen een beschreven DVD die in de speler zit en verder helemaal niks. Dus hoe je met dat programma verdwenen bestanden terug zou moeten kunnen halen is voor mij een raadsel.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/20, 16:17:06 »
Ik ook niet, maar sommigen gebruiken met de schijf x waarop de verloren files: $ testdisl </dev/sdx>
Maar op $ testdisk kreeg ik een scherm waarop "Disk not found".

Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/20, 16:38:33 »
Toch moet het werken,want ik heb een tijd geleden heel veel bestanden daar mee terug gekregen.Maar vraag me niet hoe het ook weer ging.. :-[
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/20, 16:55:13 »
Ik ook niet, maar sommigen gebruiken met de schijf x waarop de verloren files: $ testdisl </dev/sdx>
Maar op $ testdisk kreeg ik een scherm waarop "Disk not found".

Als je nog een Windows systeem tot je beschikking hebt kun je het proberen met Recuva, daarmee kun je goede resultaten behalen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/21, 09:57:22 »
Even wat toelichten.

Schijven worden benoemd met een letter: /dev/sda, /dev/sdb, ...
Partities krijgen een nummer: /dev/sda1, /dev/sda2, /dev/sdb1, ...

Citaat
Op het moment dat de computer wordt opgestart worden alle aangesloten schijven en partities (ook USB) automatisch aangekoppeld.
Fout. Er zijn meerdere partitie types die niet automatisch worden aangekoppeld. Denk maar aan EFI, Windows Recovery, Swap enz. Voor andere types partities is het dan weer afhankelijk van de werkomgeving.

Citaat
Is de computer opgestart en wordt er nadien een schijf aangesloten dan wordt ook deze automatisch aangekoppeld en wordt vervolgens zichtbaar in het bestandssysteem.
Wordt een schijf niet aangekoppeld en ook niet zichtbaar dan is deze -mogelijk- kapot.
Dit is volledig afhankelijk van de configuratie van je systeem. In een grafische omgeving is dat meestal afhankelijk van de instellingen in je verkenner (Nautilus, Thunar, PCmanFM, ...). Daar kan je aangeven dat bij het aansluiten van een bijkomende schijf de partities al dan niet dienen aangekoppeld te worden.

Citaat
Tenslotte hoe kun je eenvoudig nagaan of die schijf wel of niet gekoppeld is? <mount -a>, met wel of geen sudo er voor?
In een terminal de opdracht mount, zonder sudo of parameters. Is de partitie aangekoppeld dan wordt deze weergegeven als /dev/sda2 on .... Uiteraard zijn hier schijfletter en partitienummer situatie-afhankelijk.

Citaat
1. Als je de schijf op je bureaublad ziet.
Voor zover ik weet staat deze optie enkel in XFCE standaard aan.

Citaat
2. In je Filemanager/Bestandsbeheer/Nautilus/etc zie je een 'eject' tekentje achter de schijfnaam.
Als je hiermee een partitie ontkoppelt kan het, weerom afhankelijk van je werkomgeving, gebeuren dat het medium ook wordt 'uitgeworpen', dat dit dan niet meer bereikbaar is met de diverse beheerstools. In dat geval kan je beter de partitie ontkoppelen met bv Disks, in 't nederlands Schijven of iets in die aard.

Tenslotte: Testdisk kan zowel op niveau van de schijven als op partitie niveau werken. Krijg je een Disk not found dan is de betreffende schijf/partitie ook daadwerkelijk niet aangesloten. (Zie hierboven).

Frederik

  • Gast
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/21, 16:03:25 »
Citaat
Fout. Er zijn meerdere partitie types die niet automatisch worden aangekoppeld. Denk maar aan EFI, Windows Recovery, Swap enz. Voor andere types partities is het dan weer afhankelijk van de werkomgeving.

Topic starter heeft het hier over linux partities en niet over andere systemen.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/22, 21:37:34 »
Nero: de vertaling van "Disk not found" is schijf "niet aangesloten", d.w.z. de kabel naar SATA aansluiting is niet met disk verbonden.

Maar mijn vraag gaat over "mount"= koppelen: moet de schijf (/dev/dsb) of partitie (/dev/sdb1) bij de toepassing van TestDisk nu wel of niet gekoppeld zijn ?

Dank voor commando $mount geeft aan dat /dev/dsx wel of niet gekoppeld is.
Dit geeft het Terminal commando $df eveneens aan!

Vraag is nogmaals wordt die koppeling vereist?

Offline Nero

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/23, 09:51:48 »
Testdisk kan je best uitvoeren zonder dat de schijf gemount (gekoppeld) is.

Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/23, 12:15:19 »
Persoonlijk vind ik dit nu heel verwarrend.

Wat ik zie op mijn systemen Linux Mint en Ubuntu:

Bij het opstarten zijn enkel het bestandssysteem en de Swap gekoppeld, en deze beide kan je natuurlijk niet ontkoppelen.
Verder niets.

De partitie waar al mijn data op staat laat ik automatisch koppelen via een extra mountregel in fstab.

Andere partities op schijven in de computer zijn op dat moment nog niet aangekoppeld, die koppel ik aan via bestandsbeheer.

En natuurlijk: als je via USB iets plaatst, wordt die op dat moment automatisch gekoppeld.


Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/26, 13:52:25 »
Als laatste opmerking over "Disk not found" bleek later door lezen van testdisk.log: "User is not root".
Als ik me goed herinner heb ik inderdaad GEEN sudo voorafaan het commando <testdik> gebruikt,
Wellicht kan dan testdisk niet in de goede orde werken?

Nog een opmerking over dat voorvoegsel sudo: meestal geeft Ubuntu aan dat je vergeten bent het te gebruiken, bv. gparted.
Maar toch ook weer niet altijd komt er een warschuwing: zo reageert $parted-l gewoon niet en  moet het opnieuw gestart worden met:
sudo parted -l en geeft dan een overzicht van de partities op de schijf.
(bij al de hierboven genoemde cmd's moet/kan je de schijf of partities aangeven (achter het cmd), bv. /dev/dsa(schijf) of /dev/sad1(partitie).   

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Een simpele vraag over koppelen versus ontkoppelen ("mount vs unmount")
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/26, 19:03:04 »
Met sudo photorec /dev/sdb goed het inmiddels wel goed!