Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu als fileserver voor een MacOSX netwerk  (gelezen 769 keer)

rbroen

  • Gast
Ubuntu als fileserver voor een MacOSX netwerk
« Gepost op: 2006/08/22, 11:11:53 »
Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort een keuze maken voor een nieuwe server/serverOS voor onze fileserver. De server hoeft alleen maar samba verbindingen te accepteren en overweg te kunnen met de resourseforks van Apple.

Mijn vraag: Kan ik Ubuntu inzetten in een situatie dat de resourseforks behouden blijven. (Uiteraard moet er ook een backup tool zijn die de resourseforks kan behouden, zoals ditto op Darwin/FreeBSD).

Alvast bedankt!

Robert Broen

budster

  • Gast
Ubuntu als fileserver voor een MacOSX netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/22, 11:37:50 »
Heb jij een speciale reden om geen x-server neer te zetten? buiten iets duurdere hardware, lijkt mij dat namelijk een perfecte keuze. Ik ben een van de eerste die ubuntu wilt promoten.... mare in een netwerk met macs zou ik ook een mac-server neerzetten.

Vraag over resourceforks kan ik niet voor je beantwoorden, geen idee wat het is :)

Ubuntu als fileserver voor een MacOSX netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/22, 11:45:33 »
Resource forks is iets apple-specifieks, ik weet niet of een linux systeem daar goed mee om kan gaan.

rbroen

  • Gast
Ubuntu als fileserver voor een MacOSX netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/22, 11:56:11 »
Ik werk nu 3 jaar met Mac OS X Server Jaguar (versie 10.2.8) en grijp bijna altijd terug naar de terminal commando's.

Onze webserver draaide op hetzelfde systeem, maar toen bleek dat de mail GUI geen virtual domains ondersteunde (lekker als je zelf wilt gaan hosten). De GUI maakte te veel beslissingen zelf en gaf een mogelijkheid om zelf bepaalde beslissingen te nemen. Dus hebben we destijds de GUI aan de kant geschoven.
De nieuwe webserver is FreeBSD geworden, de basis van Darwin/MacOSX; een XServe met MacOSX gewoon te duur is als je alleen de terminal gebruikt.

Voor onze nieuwe fileserver kunnen we nog alle kanten op, mits de resourse forks onderstuend worden.

Wat zijn resourse forks?
Het zijn kleine aanhansels aan bestanden die iets vertellen over het type bestand. Apple gebruikt dit in het verleden heel intensief in plaats van te vertrouwen op extenties. Voordeel: compleet transparant voor de gebruiker. Nadeel: compleet onzichtbaar op veel andere besturingssystemen.
Zie ook: Resource Fork op Wikipedia