Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7  (gelezen 6815 keer)

Offline jabuca

  • Lid
Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Gepost op: 2011/09/08, 10:11:28 »
Hallo allemaal.

Afgelopen april/mei een andere laptop gekocht, mijn vorige had het begeven
windows 7 was reeds voorgeïnstalleerd, en thuis gelijk dualboot gemaakt met Ubuntu 10.4.
Ik heb eens even gekeken naar Windows 7, en wat gelijk opvalt is dat opstarten een stuk langer duurt dan bij Ubuntu 10.4. In principe doe ik (bijna) alles met Ubuntu, op twee dingen na; ik heb al 52 jaar diabetes, en de glucosemeter uitlezen gaat het beste onder Windows, en dat geldt ook voor de updates van mijn navigatiesysteem Navigon. Updates installeren onder Ubuntu is een fluitje van een cent in zeer korte tijd, ook als  dit elke week niet gebeurt. En dan nog harddiskcontrole; dit doet Ubuntu ook vele malen sneller dan Windows 7. Ik ben geen Windows hater o.i.d. maar dit zijn een wel een paar dingen die gelijk opvallen. toen ik mijn laptop kocht had ik een opstartbare memorystick meegenomen, om de hardware te testen, en zelfs de verkoper maakte een opmerking over snelheid waarmee Ubuntu 10.4 opstarte vanaf stick.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/08, 10:16:42 »
Nu weet ik niet of dit een vraag is, maar wil je soms puur op Ubuntu draaien en Windows 7 'erbij'? Zelf draai ik puur Linux en draai ik activiteiten zoals jij die gebruikt in een virtuele Windows XP en Windows 7. Zo heb ik bijv. alles wat met mijn Nokia te maken heeft op mijn virtuele Windows machines draaien. En dat gaat heel goed.
Misschien ook een idee voor jou?

Op dit forum staat wel het een en ander over Virtualbox waarmee je dergelijke virtuele machines onder Linux kunt laten draaien.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/08, 10:26:19 »
Windows is Windows en Linux Linux; W7 geeft je enkel mooi oogsnoep maar eigenlijk is het een heel log systeem.

Vele malen W7 booten is ten andere niet zo gezond voor je HD van je laptop; gebruik zoveel mogelijk de suspend-functie van W7.

Maar zoals je stelt voor sommige dingen is W7 wel heel handig, en een dual boot is zeker een goede optie !  =D

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/08, 10:38:32 »
Windows is Windows en Linux Linux; W7 geeft je enkel mooi oogsnoep maar eigenlijk is het een heel log systeem.
nou, het systeem is niet zo log, het zijn vooral de thema´s.

Windows 7 even twee keer zo snel maken:
rechts klikken op "deze computer" -> beheren-> Services en toepassingen -> Services -> dubbelklikken op de service "themes" (of Thema's) -> Opstarttype: Uitgeschakeld.
dan opnieuw opstarten en dan merk je al dat hij heel wat sneller is.

nog sneller? terug naar services -> Windows Search -> Opstarttype: Uitgeschakeld.

moet hij dan nog sneller?
open Deze computer -> Een programma verwijderen of weizigen -> Windows onderdelen in of uitschakelen -> Tablet PC onderdelen: weg; Windows Gadget platform: weg; Windows Search: weg.

gebruik je ook gelijk slechts ongeveer 512MB RAM (varieert per computer, i.v.m. geladen drivers)

het uitschakelen van de Thema's/Themes service heeft het meeste effect, maar dan heb je wel het Windows Classic Theme (zoals Windows 2000/9x)

maar zo heb ik het wel goed draaiende gehad op een laptop met een 1,8Ghz Pentium Mobile en 1.0GB RAM (992MB bruikbaar i.v.m. gedeeld video geheugen)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/08, 11:15:31 »
Aangaande je diabetes: http://kde-look.org/content/show.php/Glucose+-+Bloodsugar+Diary?content=124864
Heb je dan alleen wel KDE (Kubuntu) voor nodig.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/09, 07:26:53 »
Windows heeft de wereld veranderd, en Linux heeft de wereld vebeterd!! =D
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline HapsHash

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/09, 09:08:41 »
Windows heeft de wereld veranderd, en Linux heeft de wereld vebeterd!! =D
Als Linux geinstalleerd krijg ja,en daar mankeer het nog al eens aan!
M.v.g.

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/09, 11:07:56 »
Windows heeft de wereld veranderd, en Linux heeft de wereld vebeterd!! =D
Als Linux geinstalleerd krijg ja,en daar mankeer het nog al eens aan!
M.v.g.

Voortaan graag even duidelijk vermelden dat het jou mening is, want nu komt het over als een feit en dat is het toch zeker niet, want ik heb nog nooit Linux niet geïnstalleerd gekregen en ik spreek dan over verschillende computers.

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/09, 11:19:33 »
Windows heeft de wereld veranderd, en Linux heeft de wereld vebeterd!! =D
Als Linux geinstalleerd krijg ja,en daar mankeer het nog al eens aan!
M.v.g.

Voortaan graag even duidelijk vermelden dat het jou mening is, want nu komt het over als een feit en dat is het toch zeker niet, want ik heb nog nooit Linux niet geïnstalleerd gekregen en ik spreek dan over verschillende computers.

Dat is ook mijn ervaring maar als hier in het supportgedeelte komen toch wel aardig wat problemen met installeren voorbij. Een goed voorbeeld is het wegvallen van het beeld indien je niet kiest voor de bootoptie "nomodeset". Niet iedereen heeft hier last van maar ik wel. Ervaar het niet als probleem omdat ik standaard nu die optie aanzet en dan werkt de LiveCD en installatie gewoon. Maar kan me goed voorstellen dat een beginneling er wel even van schrikt en het geen goede indruk achterlaat. Op de installer zelf heb ik weinig aan te merken, daar heeft Canonical echt goed werk gedaan om het voor beginners comfortabel te maken.

Offline jabuca

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/09, 11:23:28 »
Hallo h2o.

Virtualbox heb ik een tijd geleden gebruikt op mijn vorige laptop, een Acer met 2 GB geheugen, maar persoonlijk vond ik dit niet al snel gaan, mijn huidige laptop  werkt met 4 GB geheugen, dus ik zal het eens een keer proberen.

Vr.gr. jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/09, 14:11:44 »
Dat is ook mijn ervaring maar als hier in het supportgedeelte komen toch wel aardig wat problemen met installeren voorbij.
Logisch toch? In de garage staan toch ook alleen maar kapotte auto's, maar dat wil toch niet zeggen dat alle auto's stuk zijn?  =D

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/09, 14:18:25 »
* Vistaus zucht
Weeral die auto-vergelijkingen erbij halen...

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/09, 19:02:54 »
Hallo Jabuca,

Als je geen spelletjes speelt op windows zou ik je gewoon aanraden om Windows 7 in een virtuele omgeving onder Ubuntu te draaien. Je hoeft dan je systeem nooit opnieuw op te starten. In de virtuele omgeving heb je dan direct ook toegang tot de applicaties die jij in Windows 7 ook zou installeren.

Shinger

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/09, 19:30:32 »
Klopt. Ik heb voor mijn op mijn werk wel eens Windows nodig. Die draai ik allebei (WinXP en Win7) via Virtualbox. Beide versies zo veel mogelijk gestript en getuned zodat ze zo licht en snel mogelijk zijn. Dat gaat zeer goed en op mijn laptop (HP 550, 2 GB RAM) is daar zeer goed mee te werken. Alleen die directories die ik nodig heb heb ik gedeeld. Voor de rest heb ik Windows niet nodig.

Met die tip die hier eerder is beschreven kun je Windows 7 behoorlijk minimaliseren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/09, 19:40:21 »
Windows is Windows en Linux Linux; W7 geeft je enkel mooi oogsnoep maar eigenlijk is het een heel log systeem.
nou, het systeem is niet zo log, het zijn vooral de thema´s.

Windows 7 even twee keer zo snel maken:
rechts klikken op "deze computer" -> beheren-> Services en toepassingen -> Services -> dubbelklikken op de service "themes" (of Thema's) -> Opstarttype: Uitgeschakeld.
dan opnieuw opstarten en dan merk je al dat hij heel wat sneller is.

nog sneller? terug naar services -> Windows Search -> Opstarttype: Uitgeschakeld.

moet hij dan nog sneller?
open Deze computer -> Een programma verwijderen of weizigen -> Windows onderdelen in of uitschakelen -> Tablet PC onderdelen: weg; Windows Gadget platform: weg; Windows Search: weg.

gebruik je ook gelijk slechts ongeveer 512MB RAM (varieert per computer, i.v.m. geladen drivers)

het uitschakelen van de Thema's/Themes service heeft het meeste effect, maar dan heb je wel het Windows Classic Theme (zoals Windows 2000/9x)

maar zo heb ik het wel goed draaiende gehad op een laptop met een 1,8Ghz Pentium Mobile en 1.0GB RAM (992MB bruikbaar i.v.m. gedeeld video geheugen)

Ja tis maar wat je gewend bent.
sneller zijn enkel de voortgangsbalkjes en de meeste hardware is al vervangen sinds vista.
Voor de rest moet je vooral eens vergelijken met XP op eenzelfde systeem.

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/09, 20:47:06 »
@Dave +100 !!!!!!!!!

Ik krijg de indruk dat men heel graag iets ophemelt zonder vergelijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/09, 20:54:54 »
Ik draai dual boot met Windows 7.
Opstarten duurt nu bij Windows nu nog maar 40 sec tegen 30 voor Xubuntu.
Traag is ie dus niet met opstarten bij mij. XD Heb onlangs nog wat opstart tijd winst gemaakt met wat dingen aan te passen.

Ik zit ook het merendeel in Linux al vind ik een dual boot wel fijn omdat ik in Windows game.
Als ik dat niet zou doen, dan zou ik Windows 7 virtueel draaien.
XP komt er bij mij niet meer op.

Ik vind Linux gewoon fijn werken en ik zie het niet als Linux vs Windows. Ik zie het meer van het beste uit 2 werelden.
Heb net als jij niets tegen Windows maar ik kan het af en toe wel vervloeken als ik weer een Windows systeem in orde moet maken.
Gelukkig merk ik dat ik met Windows 7 niet zo veel mensen meer heb die problemen hebben. Hoef het niet om de zoveel tijd in orde te maken.

Windows 7 is inderdaad niet log en op zich vallen de thema's ook nog mee.
Op oudere systemen kun je die beter uit zetten om het soepeler te laten draaien en ik heb gemerkt dat je dan aardig wat kunt winnen.
Alleen ik stel nu alles in onder de motorkap van Windows om wat tijd winst te boeken met opstarten en niet alleen dat. Mij  Windows is met alle effecten op het moment zeer snel. Opstart tijd kom ik nog iets te kort maar eenmaal in Windows 7 is het echt super snel en heb ik niet te klagen. Enige wat ik mis is de Linux manier van werken met een aantal dingen maar die kun je in Windows ook namaken.
Windows is meer dan alleen een mooi uiterlijk. Het word onderschat en dat vind ik af en toe wel jammer. Maarja ieder zijn keus.

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/09, 21:16:03 »
Wat je moet klokken is de harde schijf activiteit bij het opstarten totdat alles in rust is. Dan blijkt dat Ubuntu al lang klaar is t.o.v. Windows 7. Windows 7 laat namelijk een heleboel dingen zien,terwijl in de achtergrond nog een heleboel geladen wordt. Als je iets in beeld hebt wil het nog niet zeggen dat alles al is opgestart.

Een inlogscherm tonen en een bureaublad tonen is één, alles geladen is twee. En dan blijkt dat Windows je bij de neus neemt. Zo heb ik eens een filmpje gezien met twee identieke laptops. De een met Ubuntu, de ander met Windows 7. De Ubuntu laptop was al iets vlotter met het bureaublad tonen, maar het HS lampje was veel eerder uit, terwijl de Win7 laptop nog minstens drie minuten aan het ratelen was.

Met Virtualbox valt mij dat ook telkens op dat de Linux machines veel eerder alles hebben geladen.
En wat ook opvalt is het geheugen verbruik. Een zwaar getweakte Windows 7 Enterprise loopt nog altijd +/- 300 MB te slurpen omeen bueraublad te tonen. Mijn zwaarste Debian (KDE4) +/- 150 MB.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/09, 21:18:25 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/09, 21:27:00 »
Wat je moet klokken is de harde schijf activiteit bij het opstarten totdat alles in rust is. Dan blijkt dat Ubuntu al lang klaar is t.o.v. Windows 7. Windows 7 laat namelijk een heleboel dingen zien,terwijl in de achtergrond nog een heleboel geladen wordt. Als je iets in beeld hebt wil het nog niet zeggen dat alles al is opgestart.

Een inlogscherm tonen en een bureaublad tonen is één, alles geladen is twee. En dan blijkt dat Windows je bij de neus neemt. Zo heb ik eens een filmpje gezien met twee identieke laptops. De een met Ubuntu, de ander met Windows 7. De Ubuntu laptop was al iets vlotter met het bureaublad tonen, maar het HS lampje was veel eerder uit, terwijl de Win7 laptop nog minstens drie minuten aan het ratelen was.

Met Virtualbox valt mij dat ook telkens op dat de Linux machines veel eerder alles hebben geladen.
En wat ook opvalt is het geheugen verbruik. Een zwaar getweakte Windows 7 Enterprise loopt nog altijd +/- 300 MB te slurpen omeen bueraublad te tonen. Mijn zwaarste Debian (KDE4) +/- 150 MB.

Uhm zo klok ik ook en mijn Windows 7 is vrijwel gelijk klaar als hij op komt.
Je moet weten wat je doet maar je kunt heel veel aanpassen om het goed te laten draaien.

Wees maar niet bang ik weet wat ik doe in Windows en ik weet hoe het werkt.
Ik klok hem netjes tot hij werk klaar is en niet tot hij op het scherm komt en dan duurt het 40 seconden en dan is ie werk klaar en mooi stil.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/09, 21:39:46 »
Ik baal, alle opstart tijden zijn vanaf grub en ik wil zonder ssd een supersnelle opstart tijd hebben.
Komt verdories Windows 8 met een opstart tijd van 10 seconden na het indrukken van de aan knop. :'(

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/09, 22:22:43 »
Dat zei Ubuntu ook rond 9.10, maar dat is ook niet waargemaakt. Dus ik heb zo mijn twijfels bij die opstarttijd van W8.

W7 was hier overigens zo'n minuut op deze PC, waar Ubuntu 11.10 (huidig) er 25-40 seconden over doet en Bodhi (hiervoor) zo'n 20 seconden over deed. En deze PC heet ubergoeie specs.
Op mijn nieuwe Lenovo-laptop doet W7 er zo'n 2 minuten over om op te starten. En die heb ik dus vanmiddag startklaar gemaakt, dus dat zegt heel wat. En toch zijn de specs van die Lenovo helemaal niet slecht hoor.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/09, 22:24:59 door Vistaus »

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/09, 22:35:09 »
Dat zei Ubuntu ook rond 9.10, maar dat is ook niet waargemaakt. Dus ik heb zo mijn twijfels bij die opstarttijd van W8.

W7 was hier overigens zo'n minuut op deze PC, waar Ubuntu 11.10 (huidig) er 25-40 seconden over doet en Bodhi (hiervoor) zo'n 20 seconden over deed. En deze PC heet ubergoeie specs.
Op mijn nieuwe Lenovo-laptop doet W7 er zo'n 2 minuten over om op te starten. En die heb ik dus vanmiddag startklaar gemaakt, dus dat zegt heel wat. En toch zijn de specs van die Lenovo helemaal niet slecht hoor.

En hoe bevalt W7?

Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/09, 22:42:19 »
Sommige dingen kan je nog niet op Linux, en daarom moet je een dualboot maken.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/09, 22:44:18 »
Opstarten met Windows is één, er meteen mee kunnen werken is een ander verhaal. Als je 'pech'  hebt, moet je vaak wachten totdat de updates zijn geïnstalleerd. En dát kan wel eens heel lang duren.

Gelukkig heb je dat met Ubuntu e.d. niet. Daar kun je zelf beslissen of je bij wilt werken op het moment dat het jou uitkomt. Met Windows kan dat deels ook wel, dus automatische updates uitzetten, maar of het verstandig is, is een andere zaak. En dan nog loop je tegen update/bijwerk tijd aan bij het opstarten of het afsluiten of beiden.

Dat is dan ook een van mijn grootste aversies tegen Windows; Het denkt voor jou, terwijl ik het zelf wil doen. Niettemin is er best wel mee te werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 LTS versus Windows 7
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/09, 22:45:20 »
Sommige dingen kan je nog niet op Linux, en daarom moet je een dualboot maken.
En sommige dingen kun je nog niet op Windows, en daarom moet je dualboot maken.....  =D  :rolleyes:
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex