Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.  (gelezen 1046 keer)

Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Gepost op: 2012/07/08, 15:28:55 »
Ik heb 12.04 nu diverse malen opnieuw geïnstalleerd met gebruik van de bestaande /home partitie, voorheen had ik geen problemen met gebruikers en groepen om deze te ontgrendelen als ik wat aan de rechten wilde veranderen. Ik kan klikken op ontgrendelen tot ik een ons weeg maar ik krijg geen pop-up scherm voor het wachtwoord in te vullen. Ligt dit aan een bestandje o.i.d. in een map?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/08, 16:24:59 »
In terminal opstarten,
gksudo nautilus
Dan mag je alles wijzigen, let wel op dat je niet het verkeerde wijzigt.

Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/08, 17:06:55 »
In terminal opstarten,
gksudo nautilus
Dan mag je alles wijzigen, let wel op dat je niet het verkeerde wijzigt.


Dus het scherm van Gebruikers en groepen kun je in root forceren door Nautilus als root op te starten... Dat lijkt me niet, ofwel? Ik zou zeggen: lees nog even de openingspost een keer over ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/08, 18:13:38 »
Dacht dat er bedoeld werd de files eigenschappen te wijzigen, naar bepaalde users.

Offline wermic

  • Lid
Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/09, 00:07:26 »
Welke gebruiker had rootrechten (1000).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/09, 07:40:41 »
Open een terminal en voer "users-admin" uit. Dan opent dat programma en zou je in de terminal evt. foutmeldingen moeten zien.

Verder zou je ook nog naar de mogelijke oplossingen in dit oude topic kunnen kijken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1342223

Verder kan je ook nog alle logbestanden doorzoeken naar foutmeldingen mbt policykit/consolekit. Die zijn verantwoordelijk voor het ontgrendelen van het programma.
Een mogelijke manier om snel alle bestanden te doorzoeken:
sudo grep --colour=auto -rie 'policykit\|polkit\|consolekit' /var/log/Je kan alle uitvoer van dpkg/apt-get negeren, net als de logbestanden voor popularity-contest etc. Waarschijnlijk staat er wel iets in syslog of auth.log

Verder zou je ook nog in de dconf-editor of gconf-editor kunnen zoeken naar users-admin of policykit en alle waarden die je tgenkomt op de standaardwaarde zetten.

Re: Kan gebruikers en groepen niet ontgrendelen.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/10, 22:20:30 »
Bedankt Johan, ik heb uit de link het commando uitgevoerd, daar kreeg ik wel een foutmelding maar kon wel gebruikers en groepen ontgrendelen.
Misschien dat jij nog iets kan met de foutmelding.
───[gijs@gijswolf]──[22:13]──> /home/gijs
 $ /usr/lib/policykit-1-gnome/polkit-gnome-authentication-agent-1

(polkit-gnome-authentication-agent-1:16735): GLib-CRITICAL **: g_variant_new_string: assertion `string != NULL' failed

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.