Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video storing  (gelezen 2423 keer)

Offline jos34

  • Lid
Video storing
« Gepost op: 2018/11/22, 00:19:45 »
Bij VLC Dienterlace aan met Bob. Bronnen Progressieve video's.

(de inhoud van de video is verder het zelfde, hetzelfde concert. 1 is het hele concert de 2de is een sample, verkregen via andere bron.
Zie de plaatjes en de specs, heeft iemand idee wat de kartels in image 1 veroorzaakt. Is dit te wijten aan 1 van de specs en welke?

Video 1


Complete name                  : -
Format                         : MPEG-4
Format profile                 : Base Media / Version 2
Codec ID                       : mp42 (mp42/mp41)
File size                      : -
Duration                       : 2 h 0 min
Overall bit rate mode          : Variable
Overall bit rate               : 9 064 kb/s
Encoded date                   : UTC 2018-02-01 15:14:20
Tagged date                    : UTC 2018-02-01 15:14:20


Video
ID                             : 1
Format                         : AVC
Format/Info                    : Advanced Video Codec
Format profile                 : High@L3.1
Format settings                : CABAC / 3 Ref Frames
Format settings, CABAC         : Yes
Format settings, ReFrames      : 3 frames
Codec ID                       : avc1
Codec ID/Info                  : Advanced Video Coding
Duration                       : 2 h 0 min
Bit rate                       : 8 806 kb/s
Width                          : 1 024 pixels
Height                         : 576 pixels
Display aspect ratio           : 16:9
Frame rate mode                : Constant
Frame rate                     : 25.000 FPS
Standard                       : PAL
Color space                    : YUV
Chroma subsampling             : 4:2:0
Bit depth                      : 8 bits
Scan type                      : Progressive
Bits/(Pixel*Frame)             : 0.597
Stream size                    : - (97%)
Language                       : English
Encoded date                   : UTC 2018-02-01 15:14:20
Tagged date                    : UTC 2018-02-01 15:14:20
Color range                    : Limited
Color primaries                : SMPTE 240M
Transfer characteristics       : BT.709
Matrix coefficients            : BT.470 System B, BT.470 System G


Video 2


Complete name                  : -
Format                         : MPEG-4
Format profile                 : Base Media
Codec ID                       : isom (isom/iso2/avc1/mp41)
File size                      : -
Duration                       : 2 min 53 s
Overall bit rate               : 4 395 kb/s
Writing application            : Lavf56.40.101


Video
ID                             : 1
Format                         : AVC
Format/Info                    : Advanced Video Codec
Format profile                 : High@L4
Format settings                : CABAC / 2 Ref Frames
Format settings, CABAC         : Yes
Format settings, ReFrames      : 2 frames
Codec ID                       : avc1
Codec ID/Info                  : Advanced Video Coding
Duration                       : 2 min 53 s
Duration_FirstFrame            : -40 ms
Bit rate                       : 4 265 kb/s
Width                          : 1 920 pixels
Height                         : 1 080 pixels
Display aspect ratio           : 16:9
Frame rate mode                : Variable
Frame rate                     : 25.000 FPS
Minimum frame rate             : 25.000 FPS
Maximum frame rate             : 25.014 FPS
Color space                    : YUV
Chroma subsampling             : 4:2:0
Bit depth                      : 8 bits
Scan type                      : Progressive
Bits/(Pixel*Frame)             : 0.082
Stream size                    : 88.2 MiB (97%)
Color range                    : Limited
Color primaries                : BT.709
Transfer characteristics       : BT.709
Matrix coefficients            : BT.709

Offline Gamer

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/23, 23:23:37 »
De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1.920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.
En op een monitor die aan een PC hangt. Kand dat verschil nog wel eens wat groter zijn.

Re: Video storing
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/24, 16:23:43 »
De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1.920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.

Video 1 is HD en video 2 is FullHD. Dat geeft een verschil als je ver inzoomt.
Maar op de gemiddelde TV is HD meer dan voldoende om een mooi beeld te krijgen. Of je moet zo'n bioscooptv hebben van een halve muur.
Wij kijken hier ook nog wel eens 768 PAL films en die zien er ook gewoon nog goed uit.

Bits/(Pixel*Frame)  scheelt 1/3, dus dat geeft wel een gelijke verhouding aan waardoor ik het minder in het aantal pixels zou zoeken. Overall bit rate van de eerste is zelfs groter.
Frame rate mode is ook anders.
Alles bij elkaar best wel veel verschillen.

De ene codec is de andere niet qua efficiëncy. Ik denk dat het meer daarin te zoeken is.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/24, 16:30:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/26, 22:56:08 »
Ik denk zelf dat het een interlacing probleem is. Wanneer ik met VLC een bepaalde deinterlacing filter kies (niet de Bob) verdwijnt het namelijk vrijwel.

Daarnaast is een resolutie van 1024x576 volgens mij veel te hoog om pixels te kunnen zien. Dat heb je  eigenlijk alleen bij een 352x288 resolutie geloof ik. Dan zie je inderdaad standaard blokken op je beeld. De DVD-video is trouwens lager 720x576 pixel en daar heb ik geen blokken kunnen zien.
Wat ook nog kan dat de bron HD was (1080p) en toen omgezet is naar deze lagere resolutie. dan krijg je vaak van die dansende kartel lijnen als je niet eerst blurd*, al zou ik niet weten waarom de eigenaar dat zou doen. Een HD bron omzetten naar 16:9 anamorp of in dit geval real widescreen.

* zelfs veel gekochte DVDs zitten er vol mee, o.a. waargenomen bij NPO DVDs en diverse van Studio 100.


@partyrabbit

Er is NIET gezoemd, dit is gewoon de betreffende resolutie op 1920x1080 gespeeld, en daar een kleine uitsnede uit gehaald.

De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.

Video 1 is HD en video 2 is FullHD. Dat geeft een verschil als je ver inzoomt.
1024x576 is GEEN HD maar SD real widescreen. 720x576 is widescreen anamorp. (eigenlijk 4:3 met een flag) 1280x720 is HD ready oftwel 720p. Full HD is 1920x1080 (1080p)
Bedoel je met inzoemen het vergroten? Het licht trouwens niet aan de resolutie, want bij het afspelen op ware grote zijn de kartels ook zichtbaar.
Maar op de gemiddelde TV is HD meer dan voldoende om een mooi beeld te krijgen. Of je moet zo'n bioscooptv hebben van een halve muur.
Wij kijken hier ook nog wel eens 768 PAL films en die zien er ook gewoon nog goed uit.

Bits/(Pixel*Frame)  scheelt 1/3, dus dat geeft wel een gelijke verhouding aan waardoor ik het minder in het aantal pixels zou zoeken. Overall bit rate van de eerste is zelfs groter.
Frame rate mode is ook anders.
Alles bij elkaar best wel veel verschillen.

De ene codec is de andere niet qua efficiëncy. Ik denk dat het meer daarin te zoeken is.

Sorry ik wil niet de betweter uithangen maar klopt niet veel van. Zie vetgedrukte reacties in jouw qoute.

De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1.920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.
En op een monitor die aan een PC hangt. Kand dat verschil nog wel eens wat groter zijn.

Helaas de reden licht toch echt anders. Ook bij het op ware grote afspelen zijn de blokken zichtbaar. Daarnaast zijn pixels alleen zichtbaar bij een zeer lage 352x288 resolutie is mijn ervaring. Zelfs bij SVCD zijn geen blokken te zien.


onderste video naar 352x288 (VCD) pixels. Afspelend op Fullscreen. Ik zie geen blokken:

1024x576:

1920x1080:

« Laatst bewerkt op: 2018/11/26, 23:37:54 door jos34 »

Offline jos34

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/26, 23:09:11 »
dum

Re: Video storing
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/27, 14:55:17 »
@partyrabbit

Er is NIET gezoemd, dit is gewoon de betreffende resolutie op 1920x1080 gespeeld, en daar een kleine uitsnede uit gehaald.

De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.

Video 1 is HD en video 2 is FullHD. Dat geeft een verschil als je ver inzoomt.
1024x576 is GEEN HD maar SD real widescreen. 720x576 is widescreen anamorp. (eigenlijk 4:3 met een flag) 1280x720 is HD ready oftwel 720p. Full HD is 1920x1080 (1080p)
Bedoel je met inzoemen het vergroten? Het licht trouwens niet aan de resolutie, want bij het afspelen op ware grote zijn de kartels ook zichtbaar.
Maar op de gemiddelde TV is HD meer dan voldoende om een mooi beeld te krijgen. Of je moet zo'n bioscooptv hebben van een halve muur.
Wij kijken hier ook nog wel eens 768 PAL films en die zien er ook gewoon nog goed uit.

Ach ja sorry. Misschien verkeerde/te korte woordkeuze (ben geen video-engeneer), maar in elk geval zit er verschil tussen die twee. Ga je HD afspelen op een full HD tv en er met je neus op hangen (wat ik bedoelde met inzoemen) dan zie je verschil.
En daar vulde ik op aan dat als wij 768PAL kijken en we gaan dicht bij de tv dat we het dan nog beter zien, maar dat het kijkend vanaf de bank vrijwel niet meer zichtbaar is.

Mijn grootste punt is dat er meer verschillen te vinden zijn tussen de twee filmpjes.
Dat het overduidelijk twee totaal verschillende filmpjes zijn.
Dus waarschijnlijk ook twee totaal verschillende codecs gebruikt.
En tussen de ene of andere codec zit vaak al groot verschil, waar ik het nog niet eens heb over de instelmogelijkheden wat voor beter of slechtere kwaliteit kan zorgen.

Advies. Kies dus gewoon een goede codec (bv H.268/aac) om je filmpjes te exporteren en gebruik die voortaan.
Codec met slecht(er) resultaat? Gewoon niet meer gebruiken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Gamer

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/27, 22:54:32 »
Bij het fragment van de VCD formaat is ook een heleboel aan kwalietijd verloren gegaan.
Je ziet inderdaat wat minden blok vorming. Maar het fragment is niet scherp meer.

Bij video fragmenten kleiner dan 1280 x 720 treed dit effekt altijd op. Naar maatte het formaat kleiner word. Word dit effect ook groter.
En dit word dan vaak gecompenseerd door scherpte in te leveren.
En dat is een keuze van de maker, van een video.

Offline jos34

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/27, 23:26:00 »
@partyrabbit

Er is NIET gezoemd, dit is gewoon de betreffende resolutie op 1920x1080 gespeeld, en daar een kleine uitsnede uit gehaald.

De kartels in image 1 worden veroorzaakt door het aantal pixels.
Video 1 heeft namelijk 1.024x576 pixels, en video 2 heeft 1920x1.080 pixels.
Als je deze video's op een HDTV bekijkt moet video 1 aardig worden vergroot om een volledig gevuld beeld te krijgen.

Video 1 is HD en video 2 is FullHD. Dat geeft een verschil als je ver inzoomt.
1024x576 is GEEN HD maar SD real widescreen. 720x576 is widescreen anamorp. (eigenlijk 4:3 met een flag) 1280x720 is HD ready oftwel 720p. Full HD is 1920x1080 (1080p)
Bedoel je met inzoemen het vergroten? Het licht trouwens niet aan de resolutie, want bij het afspelen op ware grote zijn de kartels ook zichtbaar.
Maar op de gemiddelde TV is HD meer dan voldoende om een mooi beeld te krijgen. Of je moet zo'n bioscooptv hebben van een halve muur.
Wij kijken hier ook nog wel eens 768 PAL films en die zien er ook gewoon nog goed uit.

Ach ja sorry. Misschien verkeerde/te korte woordkeuze (ben geen video-engeneer), maar in elk geval zit er verschil tussen die twee. Ga je HD afspelen op een full HD tv en er met je neus op hangen (wat ik bedoelde met inzoemen) dan zie je verschil.
En daar vulde ik op aan dat als wij 768PAL kijken en we gaan dicht bij de tv dat we het dan nog beter zien, maar dat het kijkend vanaf de bank vrijwel niet meer zichtbaar is.

Mijn grootste punt is dat er meer verschillen te vinden zijn tussen de twee filmpjes.
Dat het overduidelijk twee totaal verschillende filmpjes zijn.
Dus waarschijnlijk ook twee totaal verschillende codecs gebruikt.
En tussen de ene of andere codec zit vaak al groot verschil, waar ik het nog niet eens heb over de instelmogelijkheden wat voor beter of slechtere kwaliteit kan zorgen.

Advies. Kies dus gewoon een goede codec (bv H.268/aac) om je filmpjes te exporteren en gebruik die voortaan.
Codec met slecht(er) resultaat? Gewoon niet meer gebruiken.

De eerste heb ik via 1 of ander archief verkregen. Die zeggen dat ze niet beter kunnen leveren, en het een "gerepareerd" bestand is.
De 2de video kwam van YouTube.

Geen van 2en is dus door mij geencodeerd, dus niks aan mij te wijten.

H268 bestaat dat???? Bedoelde je niet H265??
« Laatst bewerkt op: 2018/11/27, 23:27:40 door jos34 »

Offline jos34

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/27, 23:35:26 »
Bij het fragment van de VCD formaat is ook een heleboel aan kwalietijd verloren gegaan.
Je ziet inderdaat wat minden blok vorming. Maar het fragment is niet scherp meer.

Bij video fragmenten kleiner dan 1280 x 720 treed dit effekt altijd op. Naar maatte het formaat kleiner word. Word dit effect ook groter.
En dit word dan vaak gecompenseerd door scherpte in te leveren.
En dat is een keuze van de maker, van een video.

De VCD versie hier is een reconvert van de YouTube video (video 2)

Ja dat heb ik ook eens ervaren, ik had een 1080p film, deze zette ik om naar DVD. Het beeld was scherper dan de originele legale DVD, maar vol met kartelranden (ook wel aliasing genoemd) en moire. Toen ging ik het beeld in de 1080p blurren. resultaat een vergelijkbare scherpte als het origineel (meer blurry), maar zonder kartelranden en moire.

Overigens betekent dit eigenlijk wel dat SD en DVD tegenwoordig eigenlijk van mindere kwaliteit is, omdat bijna alles tegenwoordig in 1080p wordt gefilmt.
Die variant met de kartelranden en moire is natuurlijk de eigenlijke DVD scherpte, maar eigenlijk amper om aan te zien. Dus begrijp goed dat makers dan maar voor de blurry variant kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/27, 23:41:32 door jos34 »

Re: Video storing
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/28, 14:41:57 »
Geen van 2en is dus door mij geencodeerd, dus niks aan mij te wijten.
Ik verwijt je ook niets. Ik bedoel alleen te zeggen dat de beide filmpjes niet te vergelijken appel en peer zijn.

Als je het beter wilt zul je toch een betere versie op de kop moeten zien te tikken. Beter dan het origineel wordt het niet.
Had YT geen andere opties van kwaliteit? Vaak kun je kiezen welke je wilt afspelen, van mobile kwaliteit tot HD.

H268 bestaat dat???? Bedoelde je niet H265??

 =D Nee klopt, ze bestaan allebei niet LOL. Dat had ik niet uit mijn hoofd moeten typen.
H.264 is het. En dan aac geluid gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 14:44:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jos34

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/28, 22:27:24 »
H265 (HEVC) bestaat. wel.

YouTube was 1080p.

Re: Video storing
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/30, 12:19:08 »
264 is een als goed bekend staande codec.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/01, 13:58:16 »
H264 is een zeer efficiënte codec, en zeer goed overal ondersteund (zelfs al is het zwaar gepatenteerd). H265 is nóg een stuk efficiënter (zowat de helft van H264 voor dezelfde kwaliteit!), maar veel nieuwer en dus nog minder ondersteund.

Re: Video storing
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/01, 17:51:11 »
Ow dat is interessant. Met verloop van tijd maar overstappen op 265 dan.  ^-^

264 is inderdaad breed ondersteund. Daarom gebruik ik hem graag. Anders zit je al snel te klooien met slecht beeld of geen geluid of zo. Bij 264 werkt het nogal lichtelijk, mits je ook de breed ondersteunde AAC voor geluid kiest.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Video storing
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/12, 12:55:01 »
Sommige codecs zit ook in hardware, dacht cpu,  waardoor deze minder belastend is voor je pc.
H265 of 64, welke weet ik even niet.