Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma "Autokey"  (gelezen 2966 keer)

Offline truus22

  • Lid
Programma "Autokey"
« Gepost op: 2014/02/04, 16:22:15 »
Hallo beste Forumleden,

Ik zou Ubuntu graag als standaard besturingssysteem willen houden, maar er doet zich een probleem voor bij mijn Duelboot-installatie met Windows 8. Hopelijk kan mij iemand raad geven bij het volgende probleem: Ik heb het programma "Autokey"  gedownload en geïnstalleerd, maar ik krijg het niet goed werkend. Wanneer ik het programma wil opstarten, krijg ik de volgende melding: "Autokey is already running as Pid: 1924". Ik heb geen idee wat deze melding betekent en het zou fijn zijn, wanneer iemand van dit Forum mij kon helpen met het oplossen van dit probleem. Ik ben overigens een absolute beginner wat Ubuntu betreft en zou wat hulp zeer op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert 
truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/04, 16:34:48 »
gokje: het programma draait al... en het ID-nummer van het proces is 1924 :P

Offline daniel

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/04, 16:44:35 »
Kijk eens waar die staat op je computer... Type vanuit de terminal venster:

locate autokey

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/04, 20:51:36 »
Hoi Daniel, bedankt voor jouw reactie, maar hoe open ik een terminal venster?
truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/04, 22:13:30 »
Gewoon....inde Dash intypen: terminal
Je zultzien dat bij termi je de terminal al ziet staan.

Oh ja, de Dash zit links in de balk, bovenste optie.

Tip: lees je eens in, in het fenomeen Ubuntu, dan snap je de beginselen.

Precies. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Unity is een mooi startpunt :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/05, 03:30:05 »
Met toetsbordcombinatie Ctrl+Alt+T kan je ook de terminal openen.
Tik dan het volgende commando in:
autokey-gtkOm autokey te stoppen kan je via het commando top de PID vinden (of via Systeem Monitor)
In de terminal tik je in:
topDan krijg je iets als dit te zien:
gerolf@gerolf-E350M1-M:~$ top

top - 03:25:12 up 10:36,  2 users,  load average: 0,54, 0,44, 0,32
Tasks: 180 total,   3 running, 177 sleeping,   0 stopped,   0 zombie
%Cpu(s): 12,4 us,  7,9 sy,  0,0 ni, 79,2 id,  0,3 wa,  0,2 hi,  0,0 si,  0,0 st
KiB Mem:   7771388 total,  3182956 used,  4588432 free,   457680 buffers
KiB Swap:  7288824 total,        0 used,  7288824 free.  1465316 cached Mem

  PID USER      PR  NI    VIRT    RES    SHR S  %CPU %MEM     TIME+ COMMAND     
 1088 root      20   0  266108  63336  18032 R  15,2  0,8  49:49.33 Xorg       
 2308 gerolf    20   0 1693164 195528  46032 S  12,6  2,5   9:07.73 compiz     
 8909 gerolf    20   0  709472  19452  12888 S  10,6  0,3   0:01.39 gnome-term+
    8 root      20   0       0      0      0 S   0,7  0,0   0:27.10 rcuos/0     
    7 root      20   0       0      0      0 R   0,3  0,0   0:38.46 rcu_sched   
    9 root      20   0       0      0      0 S   0,3  0,0   0:29.36 rcuos/1     
   53 root      20   0       0      0      0 S   0,3  0,0   1:16.75 kworker/0:1

Bovenaan zie je hoeveel RAM je gebruikt en hoeveel swap en nog andere gegevens. Daaronder zie je allerlei gegevens staan.
Rechts zie je het programma en links zie je een nummer (boven die nummers zie je "PID" staan. Dat is de programma identificatie.
Als je dat nummer onthoud/opschrijft dan kan je met het volgende commando dat programma stoppen:
sudo kill 8909In dit geval zal hier bij mij met dit commando de terminal afgesloten worden (rechts zie je gnome-term+ staan en links het nummer 8909)


Via Systeem Monitor kan je dat ook uitschakelen.
Hier zie je bij de muispijl de gnome-terminal en meer naar rechts het PID nummer 8909
Selecteer het proces door erop te klikken en klik dan rechtsonder op de knop: Proces beëindigen.



« Laatst bewerkt op: 2014/02/05, 03:37:13 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/06, 12:55:17 »
Iedereen nog bedankt voor jullie reacties. Helaas ben ik niet veel verder gekomen. Volgens mij is het programma Autokey niet compatibel met Ubuntu en gaat het daarom elke keer mis, wanneer ik dat programma probeer te gebruiken. Helaas, want ondanks dat ik zeer sympathiek sta tegen over de open Soursbeweging in zijn algemeenheid, kan ik toch niet over gaan naar Ubuntu als standaard besturingssysteem. Ik heb dat al meerdere malen geprobeerd en telkens stuit ik op onoverkomelijke problemen in het gebruik van Ubuntu (of met de programma's die onder Ubuntu moeten draaien). Ik blijf dus daarom nog aangewezen op Windows, waarmee ik geen problemen ondervindt.

Nogmaals, ik wens de Open Sours-beweging en Ubuntu nog veel succes, maar ik moet noodgedwongen toch mijn heil zoeken  met het verder gebruiken van Windows van Microsoft.

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert

truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/06, 13:07:49 »
Autokey niet compatibel? Ehm, de website zegt nochtans van wel: https://code.google.com/p/autokey/

Jammer dat je het zo snel opgeeft zonder iets met onze suggesties te doen.

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/07, 09:51:38 »
Hoi Vistaus,

Ik veronderstel dat Autokey  incompatibel is, omdat ik zelfs na een herinstallatie van Ubuntu en Autokey, nog steeds dezelfde problemen tegenkwam. Ik krijg dit voor mij belangrijke programma gewoon niet goed werkend, maar besef ook, dat het aan mijn onkunde c.q. onbekendheid  met Ubuntu kan liggen.

Jij zegt, dat ik te snel opgeef, maar vergeet niet dat ik al meerdere malen serieus heb geprobeerd om Ubuntu te gebruiken en heb daar inmiddels ook al veel tijd ingestoken en ondanks dat ik de goede dingen van Ubuntu ook wel zie, lukt het mij maar niet om soepeltjes met Ubuntu overweg te kunnen. Ubuntu is m.i. te verschillend met Windows en daarom zeker niet slechter (waarschijnlijk op vele punten zelfs beter), maar na deze zoveelste poging, geef ik het (althans voorlopig) op. Waarschijnlijk ga ik op een later tijdstip nog eens een poging wagen en hopelijk kan ik dan weer gebruik maken van jullie (Forumleden) sympathieke hulp, want die zal ik dan ongetwijfeld weer nodig hebben.

Tot dan, en met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/07, 11:25:40 »
Ik bedoelde dat er wel suggesties waren gegeven in dit topic en dat het na een paar dagen stilte ineens overging in "ik stop met Ubuntu". Dat vond ik een beetje jammer want zo lijkt het net alsof je de gegeven hulp in de wind gooit. Maar goed, tot een volgende keer dan :)
Blessed be ~

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/08, 07:59:52 »
Ik heb deze suggesties inderdaad wel gezien en nogmaals mijn dank daarvoor, maar het is mij niet gelukt om deze suggesties op een goede manier uit te voeren. Omdat er enige tijd overheen is gegaan voordat ik weer reageerde, lijkt het dan alsof ik er niets mee heb gedaan. Ik ben wel degelijk dankbaar en erkentelijk voor de hulp die ik kreeg aangeboden. Helaas volstond deze hulp voor dat moment niet, maar dat ligt aan mij en niet aan diegenen die behulpzaam wilden zijn. Integendeel.

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Frederik

  • Gast
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/08, 11:20:36 »
Truus22 eindigt de probleemomschrijving met "Ik heb geen idee wat deze melding betekent en het zou fijn zijn, wanneer iemand van dit Forum mij kon helpen met het oplossen van dit probleem. Ik ben overigens een absolute beginner wat Ubuntu betreft en zou wat hulp zeer op prijs stellen."

als ik dan de reacties lees die op dzee hulpvraag volgen, was ik er ook mee opgehouden.

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/08, 20:19:34 »
Hoi Frederik,
 
Ik wil niemand op dit Forum iets verwijten. Integendeel, maar voor de kenners van het OS Ubuntu is het kennelijk moeilijk om in te voelen, hoe moeilijk het voor beginners is om de weg te vinden in Ubuntu. Dat proef ik een beetje uit de antwoorden, die op hulpvragen in het algemeen worden gegeven. Ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen. Nu een concrete vraag aan jou Frederik: Zie jij wellicht wel de mogelijkheid en zou jij het geduld kunnen opbrengen, om mij " Bij de hand te nemen" om mij bekend te maken met Ubuntu, zodat ik binnenkort in staat zal zijn om mijn huidige OS Windows in te wisselen tegen Ubuntu?

Met vr. groet,
Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/08, 20:25:33 »
Als je zelf de Ubuntu-NL Documentatie eens rustig doorneemt en Pjotr's website, dan kom je al een heel eind. Die documentatie is er niet voor niks, die is er juist voor beginners als jij :) Daarom gaf ik je eerder ook een link.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/08, 20:28:04 door Vistaus »

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/08, 20:31:19 »
Truus22 eindigt de probleemomschrijving met "Ik heb geen idee wat deze melding betekent en het zou fijn zijn, wanneer iemand van dit Forum mij kon helpen met het oplossen van dit probleem. Ik ben overigens een absolute beginner wat Ubuntu betreft en zou wat hulp zeer op prijs stellen."

als ik dan de reacties lees die op dzee hulpvraag volgen, was ik er ook mee opgehouden.

Want Autokey is een kernprogramma van Ubuntu wat iedereen kent en daarom dé oplossing bij voorbaat al kent? Hoewel ik vind dat het draadje een beetje aan de technische kant is, waren de bedoelingen wel goed want voornamelijk heir4c gaf een hele heldere uitleg over hoe je die PID opspoort via Systeemmonitor en/of de terminal :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #15 Gepost op: 2014/02/09, 23:02:28 »
Truus22 eindigt de probleemomschrijving met "Ik heb geen idee wat deze melding betekent en het zou fijn zijn, wanneer iemand van dit Forum mij kon helpen met het oplossen van dit probleem. Ik ben overigens een absolute beginner wat Ubuntu betreft en zou wat hulp zeer op prijs stellen."

als ik dan de reacties lees die op dzee hulpvraag volgen, was ik er ook mee opgehouden.
Dit was de beruchte melding:
Citaat
"Autokey is already running as Pid: 1924"

Sorry hoor Frederik, maar met mijn antwoord hierboven heb ik duidelijk aangegeven hoe autokey moet opstart worden via de terminal zodat de foutmeldingen daarmee weergegeven worden. En wanneer het al draait dan geef ik daaronder een uitstekende en zo eenvoudig en duidelijk mogelijk antwoord om het proces te stoppen.

Verder kon ik gewoon niet helpen omdat ik het programma niet ken.


Edit: Ik heb even in het SoftwareCenter gekeken en zie hier onder Autokey dit staan:



De website over autokey is deze:
http://code.google.com/p/autokey/
Is dit het programma wat bedoeld word of is het een ander?

« Laatst bewerkt op: 2014/02/09, 23:10:48 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #16 Gepost op: 2014/02/10, 01:32:01 »
Precies heir4c. Nogmaals hulde voor jou heldere uitleg, m.i. had je het heel goed uitgelegd :)

Frederik

  • Gast
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #17 Gepost op: 2014/02/10, 09:59:49 »
Citaat
Want Autokey is een kernprogramma van Ubuntu wat iedereen kent en daarom dé oplossing bij voorbaat al kent? Hoewel ik vind dat het draadje een beetje aan de technische kant is, waren de bedoelingen wel goed want voornamelijk heir4c gaf een hele heldere uitleg over hoe je die PID opspoort via Systeemmonitor en/of de terminal :)

Tot op de dag van vandaag heb ik met mijn beperkte Linux kennis nog nooit van Autokey gehoord, dus nu voor het eerst en wat PID is weet ik ook niet.
Verder verwijt ik niemand iets persoonlijks het ging mij meer om de veronderstelling dat uitleg van iets onbekends direct klip en klaar wordt begrepen.
Dat is niet zo en daar ben ik een voorbeeld van.

Frederik

  • Gast
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #18 Gepost op: 2014/02/10, 10:06:23 »
Citaat
Nu een concrete vraag aan jou Frederik: Zie jij wellicht wel de mogelijkheid en zou jij het geduld kunnen opbrengen, om mij " Bij de hand te nemen" om mij bekend te maken met Ubuntu, zodat ik binnenkort in staat zal zijn om mijn huidige OS Windows in te wisselen tegen Ubuntu?

Dat wil ik wel doen Cor, net zoals zo velen hier. Blijven doorvragen en blijven doorzetten. Je wilt niet weten hoe vaak ik wel bijna niet jankend en wanhopig achter een Windows computer heb gezeten zo'n  vijftien jaar geleden omdat ik er niks van begreep. Nu heb ik het helemaal onder de knie. Nu met (X)Ubuntu nog.
Kom maar op met je vragen!
« Laatst bewerkt op: 2014/02/10, 10:08:28 door Frederik »

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #19 Gepost op: 2014/02/10, 11:26:21 »
Citaat
Want Autokey is een kernprogramma van Ubuntu wat iedereen kent en daarom dé oplossing bij voorbaat al kent? Hoewel ik vind dat het draadje een beetje aan de technische kant is, waren de bedoelingen wel goed want voornamelijk heir4c gaf een hele heldere uitleg over hoe je die PID opspoort via Systeemmonitor en/of de terminal :)

Tot op de dag van vandaag heb ik met mijn beperkte Linux kennis nog nooit van Autokey gehoord,

En dat bedoelde ik dus ook met mijn punt: een paar hier gaven een algemenere uitleg omdat ze AutoKey niet kennen. Ik ken het ook niet trouwens. Je kunt niet verwachten dat dé oplossing zo kan worden gegeven aangezien AutoKey geen bekend programma is.

Een PID is een soort ID-nummer van een app. Zoals heir4c al aangaf kun je via Systeemmonitor de app geforceerd afsluiten. Systeemmonitor is erg laagdrempeling, immers, als je dat afschrikt dan zal Windows Taakbeheer dat ook doen.

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #20 Gepost op: 2014/02/11, 10:38:26 »
Autokey is already
running as
pid: 3452

Hallo allemaal

Nogmaals een aantal pogingen gedaan om Autokey te stoppen. Ben er minstens 3 uur mee bezig geweest. Via het Terminaalvenster lukt niet,
waarbij ik het voorbeeld van heir4c heb proberen te volgen en ook niet via de Systeemmonitor.
In het Terminaalvenster krijg ik een heel andere inhoud dan in heir4c's voorbeeld en in de Systeemmonitor zie ik pid: 3452
welliswaar af en toe knipperend voorbij komen, maar dan lukt het weer niet om de gewenste regel te selecteren, om hem te verwijderen
(De verwijderknop die onderaan zou moeten staan, zie ik trouwens ook niet). Kortom, voor mij is het allemaal niet zo eenvoudig,  zoals sommigen van jullie willen doen voorkomen. Het wordt langzamerhand wel een moeizaam verhaal, maar dat verwijt ik de mensen op dit Forum  niet, zeker niet diegenen die mij wilden helpen. Integendeel.. Niettemin wil ik het nog niet opgeven en sta weer open voor nieuwe (hopelijk werkbare)suggesties. Hopelijk heeft nog iemand het geduld om nog te reageren.

Overigens wanneer ik Ubuntu opstart en ook na de opstart (in de Duel-Boot), gaat het lampje van de draadloze Internetverbinding van mijn Laptop knipperen, Dit Lampje dient constant te branden en geeft zodoende aan, dat er op dat moment een draadloze Internetverbinding actief is. Ik kan overigens niet vaststellen, dat er geen (of een instabiele) Internetverbinding is. Wie kan een oorzaak hiervan noemen of aanwijzen?
Met vr. groet

Cor Jansen (Truus22)
Weert
truus22
Weert

Re: Programma "Autokey"
« Reactie #21 Gepost op: 2014/02/11, 11:11:40 »
Hoewel ik gezien mijn onkunde t.a.v. Autokey je niet kan helpen, kan ik je wel zeggen dat dat knipperende lampje van je WiFi klopt. Normaal hoort dat lampje ook te knipperen maar om een of andere reden is Windows het enige besturingssysteem wat het lampje niet laat knipperen. Bij alle andere besturingssysteem wel. Dat klopt dus gewoon.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #22 Gepost op: 2014/02/11, 13:49:02 »
Autokey is een programma voor het maken van toetsenbord macro's. Je kan ermee bepaalde terugkerende handelingen automatiseren, je kan met enkele toetsaanslagen automatisch text invoegen, enz. Ik heb het nog gebruikt op vroegere Ubuntuversies. Ik heb echter de indruk dat het tegenwoordig niet goed werkt: standaard zitten er al een aantal afkortingen in, maar die leveren hoogstens enkele blanco lijnen op: karakters worden niet ingevoerd.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #23 Gepost op: 2014/02/11, 17:35:14 »
Autokey is already
running as
pid: 3452
.......

Probeer nogmaals.
Open eerst de terminal en tik daar dan het commando:
topKijk naar het PID nummer van Autokey.
Open een nieuwe terminal (ctrl+alt+T) en tik daar in:
sudo kill -9 PIDNUMMERPIDNUMMER  dus veranderen in het eigenlijke nummer.
Let goed op de schrijfwijze en zorg dat er tussen kill en de -9 een spatie is, alsook tussen -9 en het PIDnummer.
Of je kan ook de naam gebruiken van het programma:
sudo kill -9 autokey-gtk
Trouwens, zie je bovenin de output van het commando top naast het woordje zombie soms een 1 staan? Staat dit op 0 dan is er niets aan de hand.

Draait het trouwens ook als je je computer herstart hebt?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline truus22

  • Lid
Re: Programma "Autokey"
« Reactie #24 Gepost op: 2014/02/12, 09:28:27 »
In antwoord op de vraag van Femke98: vanadium geeft in zijn bijdrage goed weer, wat voor programma "Autokey" is, of liever gezegd; hoort te zijn, want ik deel zijn ervaring met "Autokey" en ik vrees dat het programma niet goed meer werkt, of incompatibel is met Ubuntu.  Ik wil overigens nog iedereen hartelijk danken voor de nieuwe suggesties en zal proberen, hoe ver ik hier mee kom en ik blijf jullie op de hoogte houden....

Met vriendelijke groet,

Cor Jansen (truus22)
Weert
truus22
Weert