Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan niet meer inloggen :s  (gelezen 1012 keer)

jeane

  • Gast
kan niet meer inloggen :s
« Gepost op: 2007/04/11, 16:55:35 »
vorige week kon ik nog gemakkelijke inloggen met OEM en met mijn paswoord.

nu vandaag probeer ik terug opnieuw in te loggen en gaat niet meer.

hij zegt iets van de sessie word afgesloten binne 10 sec. en nog aantal dinge, als je in detail gaat zien en dan geeft hij ergens iets in map /etc/...

en als ik in veilige modus opstart en probeert iets te doen via sudo geeft hij iets in de aard van

0775 must be 0440 dus wat kan ik daaraan doen?

heb wel vorige week op bijna iedere map sudo chmod 775 gedaan. mss dat daar de fout zit.

mvg

Pensacola

  • Gast
kan niet meer inloggen :s
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/11, 16:59:48 »
Ik heb geen idee hoe je het kan oplossen,
maar waarom doe je chmod 775 op elke map?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
kan niet meer inloggen :s
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/11, 17:18:07 »
Ik denk dat uw installatie redelijk om zeep is door op elke map chmod 775 te doen. Herinstalleren zal de enige oplossing zijn.

Offline Soul-Sing

  • Lid
kan niet meer inloggen :s
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/11, 17:24:49 »
@kennywest is dit nog een optie?


in de recovery mode : /etc/sudoers bestand aanpassen. (permissies aanpassen) hoeft niet met sudo in de rec. mode.

anders in de recovery mode:

    visudo

aan het eind van het bestand:

    jeane ALL=(ALL) ALL

daarna reboot:

    shutdown -r now

hiermee reset die chmod-permissies natuurlijk niet.....hmm

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
kan niet meer inloggen :s
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/11, 18:37:58 »
Ik denk van niet. Als je in XP gaat klooien met permissies zal die dat ook niet zo tof vinden denk ik. In bepaalde programma's in Linux (waaronder SSH) zitten veiligheden ingebouwd die eerst nagaan of de permissies van de configuratie bestanden correct zijn. Als deze niet correct zijn, start het programma niet. Dit is een logische beveiliging en zorgt ervoor dat als er ingebroken werd op uw systeem en de hacker heeft vanalles zitten prutsen cruciale applicaties (zoals bijvoorbeeld SSH) gewoon stoppen met werken.
Je kan natuurlijk voor de betreffende fout de betreffende bestanden terug de correcte permissies zetten, maar door verschillende folders permissie 775 te geven is de beveiliging van het systeem redelijk lek :(
Klooien met permissies is absoluut uit den boze (tenzij je weet waarmee je bezig bent). Pas alleen permissies aan in uw home directory en nergens anders. Dit heeft niets met Linux te maken, dit geldt net zo goed voor Windows. Ook daar ben ik er al eens in geslaagd mijzelf buiten te sluiten ;)
Dus, backup van de home directory en opnieuw installeren ...

Guus

  • Gast
kan niet meer inloggen :s
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/11, 18:57:55 »
Citaat van: kennywest
Ik denk dat uw installatie redelijk om zeep is door op elke map chmod 775 te doen. Herinstalleren zal de enige oplossing zijn.
wat doet "chmod 775" precies?

kan niet meer inloggen :s
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/11, 22:10:48 »
van http://www2.hostings.com/manual/sectione/using_chmod.htm

Some scripts will tell you to chmod 775 (for example). Doing the above is the same thing as typing chmod 775. You can use either method with our Unix servers. Let me explain:

 When using the numeric system, the code for permissions is as follows:
    r = 4 w = 2 x = 1 rwx = 7
The first 7 of our chmod775 tells Unix to change the user's permissions to rxw (because r=4 + w=2 + x=1 adds up to 7. The second 7 applies to the group, and the last number 5, refers to others (4+1=5).