Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkschijf (NAS) koppelen  (gelezen 2857 keer)

Offline Deeg

  • Lid
netwerkschijf (NAS) koppelen
« Gepost op: 2009/12/22, 11:33:34 »
Op welke wijze koppel ik een netwerkschijf? Het betreft een MyBook van Western Digital.
Ik ga ervan uit dat dit met het mountcommando moet, maar met welke optie(s)?

Offline vanadium

  • Lid
Re: netwerkschijf (NAS) koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 20:59:50 »
Naar aanleiding van jou postje heb ik me ook zo een ding aangeschaft. Ze kosten niet te duur, en er bestaat een ganse hack cultuur rond!

Je kan op verschillende manieren met de schijf verbinden: ssh, ftp, cifs (samba) of nfs.

nfs heb ik nog niet geprobeerd. ssh, waar de transmissie geëncrypteerd gebeurt, is zowat twee keer trager dan ftp. Nadeel is ook dat je direct op de root van de schijf kijkt.

Mooi is ftp: open een nautilus venster, File - Connect to server, Service type: ftp (with login), geef het ip-adres van je netwerkschijf, geef je gebruikersnaam onder "User name", en dan verbinden. Een nautilus venster opent, met daarin de Public folder, de Download folder, en je eigenste privé folder.

De rest moet ik ook nog proberen ...
« Laatst bewerkt op: 2009/12/22, 21:05:19 door vanadium »

Offline ivo

  • Lid
Re: netwerkschijf (NAS) koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/22, 23:01:37 »
Op welke wijze koppel ik een netwerkschijf? Het betreft een MyBook van Western Digital.
Ik ga ervan uit dat dit met het mountcommando moet, maar met welke optie(s)?

Ik heb ook zo'n ding. Perfecte aanschaf!!!
Je moet er een NFS-server van maken, dan kun je hem over NFS aansluiten.


http://mybookworld.wikidot.com/nfs-server


Stukje uit mijn /etc/fstab;
# NFS mount of WD MyBook
192.168.1.104:/shares/internal/PUBLIC /mybook nfs rw,auto,nolock,user,rsize=3276
8,timeo=14,wsize=32768,intr 0 0

En de relevante output van "mount" op mijn systeem;

192.168.1.104:/shares/internal/PUBLIC   476726432 367522560 109203872  78% /mybook





There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.