Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop of server  (gelezen 1651 keer)

Offline sveens

  • Lid
Desktop of server
« Gepost op: 2007/10/03, 14:38:34 »
Hoi,

vraagje.

Je kan kiezen uit de dektop versie en/of de server versie. Nu wil ik een MySql database maken voor mijn papperassen thuis. Kan ik dat met een desktop installatie doen of moet ik dan de server versie van Ubuntu installeren. De database is voor puur eigen gebruik en niet voor publicatie. Ik heb altijd onder windows gewerkt en MySql vind ik heel prettig.


gr,

Stef

Offline nicolas

  • Lid
Desktop of server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 15:01:04 »
Bij de server installatie wordt deze automatisch geïnstalleerd, samen met Apache. Bij de desktop versie zul je dat zelf alsnog moeten toeveoegen middels Synaptic
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Desktop of server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 15:01:31 »
Voor een makkelijke bediening is een grafische schil wel prettig, natuurlijk. Ik zou gewoon lichtgewicht Xubuntu desktopversie installeren, en naderhand het serverpakket erbij installeren.

Xubuntu zit hier:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-desktop-i386.iso

Serverpakket installeren doe je zo:
Open een terminalschermpje
(zoek ff in het menu van Xubuntu, waar die optie zit, of doe Alt F2)
tik in: sudo tasksel
vul desgevraagd je wachtwoord in (let op: wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, ook geen sterretjes, dat hoort zo)

Selecteer vervolgens LAMP server in het menuutje. Aanvinken met de *spatiebalk*.
Vervolgens installeert het serverpakket zich.
Let op: het voortgangsbalkje blijft heel lang op 0 % staan, dat is normaal.

Daarna complete herstart van je PC, en het zou moeten werken.

Voor grafisch bestandsbeheer gebruik je verkennertje thunar. Met rootbevoegdheid: terminal: sudo thunar

Groet, Pjotr.

Offline sveens

  • Lid
Desktop of server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 15:39:50 »
Mensen bedankt,

Dus als ik het goed begrijp is de server versie eigenlijk niet grafisch, meer voor gevorderden?

Stef

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Desktop of server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 16:11:54 »
Citaat van: sveens
Mensen bedankt,

Dus als ik het goed begrijp is de server versie eigenlijk niet grafisch, meer voor gevorderden?

Stef
Juist.

Desktop of server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/03, 19:27:23 »
Hoi,

Je kan de mySQL server ook op je desktop pc instaleren.
Je kan er dan op toegrijpen als localhost.

Je hebt dan ook geen 2de pc nodig dat als server moet gaan dienen.

Ikzelf heb op mijn desktop pc (ubuntu) een mySQL-server in de achtergrond aan het lopen voor mijn openoffice gedoe :-)
en dat werkt zonder veel problemen

Offline sveens

  • Lid
Desktop of server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/04, 10:19:04 »
Citaat van: sniper_david
Hoi,

Je kan de mySQL server ook op je desktop pc instaleren.
Je kan er dan op toegrijpen als localhost.

Je hebt dan ook geen 2de pc nodig dat als server moet gaan dienen.

Ikzelf heb op mijn desktop pc (ubuntu) een mySQL-server in de achtergrond aan het lopen voor mijn openoffice gedoe :-)
en dat werkt zonder veel problemen
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een vraag.
Moet ik dan gewoon bij de site van MySql de linux versie downloaden en deze installeren?

gr,

Stef

Desktop of server
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/04, 11:53:20 »
Je hoeft geen programma's te downloaden van andere websites. ubuntu is redelijk simpel. Download gewoon Ubuntu Desktop. Zorg dat er een internetverbinding is. Open de commandline (Toepassingen --> hulpmiddelen --> Terminalvenster) en typ:
sudo apt-get install apache2 php5-mysql libapache2-mod-php5 mysql-server

wachtwoord invoeren en hij download alle proggies die nodig zijn voor een mysql-server. Check voor meer info:
https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP

en speciaal Mysql:
https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP#head-39085275bc28194cca77d021ec362ff3003b10bc

Wil je je databases ook nog via de browser beheren, dan installeer je phpmyadmin:
sudo apt-get install phpmyadmin

That's it! Meer hoef je niet te doen. Zo heb ik het gedaan toen ik een LAMP-installatie nodig had voor het testen van mijn websites.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline sveens

  • Lid
Desktop of server
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/04, 12:24:55 »
Nou crashit en Pjotr123 bedankt voor de installatietips en de rest ook, nu kom ik er wel uit,

nogmaals bedankt.

Stef

Desktop of server
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/04, 16:58:57 »
You're welcome :) Als je toch met Mysql aan de gang gaat, kun je trouwens ook even kijken naar deze tutorial:
https://help.ubuntu.com/community/UsingJavaDatabaseConnectivityAndOpenOffice
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."