Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alweer een beginner met vragen  (gelezen 11439 keer)

r_heliman

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Gepost op: 2008/03/12, 17:23:59 »
Goede dag,

Mijn naam is Roel, en heb via mijn Uni iets vernomen over Ubuntu en ben zeer nieuwschierig geworden. Helaas heb ik weinig ervaring en een hoop vragen.

Omdat ik op de Uni (Eindhoven) veel met "speciale" programma's werk moet ik weten of deze ook onder Ubuntu werken. Want is voor mij belangrijk
- Matlab
- Office paket
- Adope
- MSN / skype
- Mcaffee
- en media players als VLC of dergelijke

Kortom, momenteel werk ik op mijn laptop: IBM T42 (1,5Gig Ram)  en Mobile 735 processor (1,7Ghz) en 60 Gig Hdd. Dit zal zeker voldoende zijn om alles goed en soepel aan het draaien te krijgen.

Waarom ik eventueel overstappen wil? Nou vrij simpel, windows is "goed" maar zo extreem traag, als ik met deze redelijk goede laptop soms zo lang moet wachten tot die iets doet, en of opstart.. dat is gewoon vreselijk.

Dus is het verstandig om over te stappen? Dual boot maken? Vmware gebruiken onder windows (dat helpt ook niks) of of of...

Ik woon rond eindhoven en ben van alle info's hulp / stips zeer dankbaar, omdat ik wel iets weet van PC's maar nog niks van Linux systemen.

Alvast bedankt voor een antwoord of links. Ik heb deze site al wat afgezocht, maar heb dus nog redelijk wat vragen.
Groeten
Roel

Offline siegi

  • Lid
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 17:30:36 »
Matlab lijkt me een specifiek programma maar kan eventueel onder wine draaien http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=49
office pakket,  openoffice
adobe? welke programma's pressies?
MSN/skype geen probleem voor msn heb je kopete, pidgin, amsn en skype bestaat in linux versie.
mcaffee geen antivirus nodig, het zou toch alleen maar scannen op windows virussen die onder linux geen effect hebben.
mediaplayer vlc bestaat voor linux maar je hebt ook totem, mplayer, kafeine

Je hebt genoeg geheugen om windows eventueel onder virtualbox of vmware te draaien. Zelf verkies ik dit boven een dual boot, het is misschien iets trager dan een dual boot. Maar je kan tussendoor nog aan al je linux programma's.

Offline joop13

  • Lid
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 17:46:22 »
MatLab heeft ook een Linux versie, dus die kan gewoon geinstalleerd worden onder Ubuntu. Zie daarvoor: http://www.mathworks.com/products/matlab/requirements.html

Voor de rest heeft Siegi al het antwoord gegeven.... Onder Ubuntu werken we bijna alleen met vrij te gebruiken software met dezelfde of vergelijkbare functionaliteit als Windows-software(waarvoor je moet betalen!)

Voor een beginner is een dual boot of werken met VirtualBox een aanrader!

En natuurlijk: Hartelijk welkom en veel plezier met Ubuntu! :cool:
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

r_heliman

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 18:03:33 »
Hoi,

Dit is wel een snel en goed antwoord.. GROTE KLASSE

Ben begonnen met alle data te saven en images te maken, zodat ik hopenlijk snel kan overstappen en testen.

- momenteel verbuikt mijn C-schijf [Programs] bijne 30 GIG, ik heb geen idee maar dat verbruikt die,, en heb 10 Gig vrij.. plus natuurlijk nog 20 gig voor [data] op mijn D-schijf. Ik back-up op externe schijven.

Omdat ik op de Uni op het netwerk zit, moet ik daar straks ook weer wireless opkomen, omdat OUTLOOK met hun synchroniseerd ;-) en alles ook via PCSUIT op mijn GSM gezet wordt (nokia) weten jullie of dat ook werkt?

Andere vraag:
De snelheid van de PC, de laptop heeft die processor en tja die wordt niet sneller. Maar windows is wel in staat de PC traag te maken. Is dit ook met Ubuntu? Wordt mijn PC nu trager of sneller met de nie OS?

Er zijn ook verschillende varianten van Ubuntu, welke moet ik nemen? 7.10?

Waarschijnlijk zal ik binnenkort nog wat vragen hebben, maar in elk geval super bedankt alvast voor de info's.
Super jullie onderstuning
Roel

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 18:06:00 »
- Matlab
- Office paket
- Adope
- MSN / skype
- Mcaffee
- en media players als VLC of dergelijke

Aantal tegenhangers die onder Linux werken:
- Matlab heeft linux versie (zie Joop13's bericht
- Openoffice.org, zelfde kwaliteit geen prijs
- Adope? bedoel je Adobe?, ik weet dat je alles wat je Met adobe reader kan lezen je standaard met ubuntu kan lezen dus ook PDF'jes enzo, ik weet verder niet wat je met Adobe kan doen...
- Pidgin (soort MSN)
- Extra beveiliging heb je echt niet nodig (staat standaard dacht ik Firewall op, Ubuntu is immuun voor virussen en spyware, zeer stabiel, zeer lastig te hacken etc..) , bovendien raad ik je voor windows McAffee af, AVG is in mijn ervaring beter
- Je kan met de meeste mediaplayers alles afspelen als je de codecs download, ik raad je Totem aan voor video of mischien muziek, ik vindt persoonlijk Amarok heel prettig werken voor muziek

Met adobe ligt het eraan wat je nodig hebt ;)
Je kan alles wat je met adobe kan iig wel onder linux, beter zelfs aangezien adobe in mijn ervaring zeer traag en instabiel is..

EDIT: jouwn bericht verscheen voordat de mijne af was...
Ik raad 7.10 aan aangezien dat gewoon de snelste is ;)
En ja over het algemeen is ubuntu een stuk sneller als windows, en een groot voordeel ubuntu wordt niet trager na verloop van tijd, dus na maanden gebruik is hij net zo snel als vlak na een schone installatie
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 18:08:02 »
Momenteel is 7.10 de laatste versie maar eind April komt de 8.04 uit met long term support.
Het is zeker de moeite om die te installeren.
Je kunt best ook al eens wat rondneuzen tussen de documentatie (knop rechtsboven): http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 18:10:25 »
Citaat
Omdat ik op de Uni op het netwerk zit, moet ik daar straks ook weer wireless opkomen, omdat OUTLOOK met hun synchroniseerd ;-) en alles ook via PCSUIT op mijn GSM gezet wordt (nokia) weten jullie of dat ook werkt?
Wireless werkt meestal wel onder ubuntu, maar probeer op je LiveCD het internet wel even uit..
En trouwens.. Outlook werkt niet onder linux, dan moet je Evolution Email gebruiken of Thunderbird, kan je hetzelfde mee ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

r_heliman

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 18:12:54 »
Hoi,

En wat houd long-term supper in?
@ asilnevs Maar jij zegt nu met andere woorden dat ik beter nog een maand kan wachten voordat ik overstap?

@ slorg
inderdaad ik bedoel Adobe. Want nu hebben we reader nodig om pdf te lezen.

De eventuele overstap is momenteel een groot risico omdat ik niet weet wat mij te wachten staat :-(, en ik de laptop continu nodig blijf hebben. Maar ik ben echt blij hier zo snel antwoord te krijgen..

Maar hoe zit het over snelheid van het systeem?

Groeten
Roel

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 18:14:45 »
Je kan standaard PDFjes lezen ;)
Long term support betekent dat je 3 jaar (als ik me niet vergis) ook commerciele support kan krijgen...

De snelheid van ubuntu is hoger als XP..
Zover ik zie is wat jij wilt Ubuntu een prima (en zelfs beter dan windows) alternatief voor Windows XP
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline siegi

  • Lid
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/12, 18:16:58 »
Voor jouw systeem goed :)
Ik heb de ervaring dat ubuntu steeds rapper opstart.

Het is inderdaad een groot risico het te installeren je moet goed opletten wat je doet.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/12, 18:21:26 »
Citaat van: r_heliman
En wat houd long-term supper in?
@ asilnevs Maar jij zegt nu met andere woorden dat ik beter nog een maand kan wachten voordat ik overstap?
Dit houdt in dat je (Geloof) 3 jaar support hebt op het product. Of je wil wachten is uiteraard aan jou het is ook mogelijk om te updaten.

Citaat van: r_heliman
@ slorg
inderdaad ik bedoel Adobe. Want nu hebben we reader nodig om pdf te lezen.
Standaard is er inderdaad een PDF reader aanwezig en OO kan documenten opslaan in PDF.

Citaat van: r_heliman
De eventuele overstap is momenteel een groot risico omdat ik niet weet wat mij te wachten staat :-(, en ik de laptop continu nodig blijf hebben. Maar ik ben echt blij hier zo snel antwoord te krijgen..
Ik ben in een keer overgestapt zonder dualboot en beviel me goed, al is het in het begin wennen en moet je nog af en toe zoeken naar goede vervangers voor applicaties, maar nu ben ik zeer tevreden en wil niet eens terug.ls deze stap te groot is, kun je altijd eerst een dualboot maken en zo langzamerhand wennen aan Linux(=Ubuntu) enige nadeel vind ik persoonlijk dat je dan vrij snel terug grijpt naar Windows, zonder dat je echt alternatieve programma's vind, die vaak net zo goed of zelfs beter zijn.

Citaat van: r_heliman
Maar hoe zit het over snelheid van het systeem?
De snelheid is niet te vergelijken met Winows, bij mij draait alles veel vlotter, als je van Vista afkomt is het verschil helemaal inmens, vooral met Compiz is dat erg leuk om te zien.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

r_heliman

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/12, 18:44:39 »
Hoi,

Dat klinkt dan echt allemaal zeer overtuigend. Maar eigenlijk bijna te mooi om waar te zijn. Zijn er ook negatieve dingen aan Ubuntu?

@ BlackBurn.
Jij meent dus dat als ik nu mij de moeite neem om 7.10 te installeren ik straks gewoon kan updaten naar die 8.04 versie? Dan hoef ik inderdaad maar 1 maal te instaleren. GEWELDIG

@ all
Misschien is dit een vraag die niet echt direct hier thuis hoort, maar omdat ik de PC echt continu nodig heb is de overstap relatief gevaarlijk. Daarom zou het super zijn als er in de buurt bij eindhoven iemand is die mij wegwijs zou kunnen maken. Ik ben niet de domste, dus veel zal wel lukken. Maar dingen als voor de TU/e
- outlook instellen
- Wlan instellen

En de andere standaard programma's die ik nodig ga hebben.

Jullie hebben mij wel echt overtuigd om over te gaan stappen. Ik moet nog tot vrijdag wachten, ik heb niet genoeg externe HDD om een image te maken nu. Dus Zaterdag / Zondag wil ik de sprong eens gaan wagen.

Is er hier een lijst van programma's die ik "moet" instaleren? nadat ik de Ubuntu heb geïnstalleerd? van open-offce tot VLC etc etc

bedankt
Roel

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/12, 18:57:30 »
Er zijn wel wat nadelen, maar daar wordt aan gewerkt, nadelen die ik soms nog tegen kom.

- Sommige fabrikanten denken nog steeds dat Linux niet bestaat en een sprookje is. Dit resulteert in software die Windows Only is en geen drivers voor Linux.
- Hardware ondersteuning, maar dit sluit aan bij Punt 1.
- Geavanceerde configuraties zijn soms wat lastiger voor elkaar te krijgen omdat je echt files moet gaan editten. Echter hier wordt hard aan gewerkt.

Het laatste is voor mij ook een punt om juist Linux te gebruiken, je kunt en beslist echt alles zelf. Plus dat het zeer leerzaam is.

Bij de documentatie rechtsboven staat een link, wat te doen na een verse installatie op die manier maak je de overstap zo soepel mogelijk, dus geen problemen met codecs etc.


Wat wel belangrijk is Ubuntu is geen Windows, het is anders en daardoor ook even wennen en zul je merken dat je kennis bij Ubuntu ook moet opbouwen. Echter er is zo ontzettend veel te vinden dat het met een beetje doorzettingsvermogen zeker moet lukken en natuurlijk heb je dit forum nog!

edit:
ps. Outlook gaat (standaard) niet werken, wel is er een variant Evolution ondersteunt ook exchange.
Outlook kan evt. wel onder Wine(gratis) of Cedega(niet gratis) dit zijn Windows emulators.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/12, 18:59:58 »
Oja voor iemand in de buurt, kun je altijd even bij de steunpunten kijken er zijn er vast wel een paar in de buurt. :)
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/12, 19:01:20 »
Citaat van: r_heliman
Hoi,

Dat klinkt dan echt allemaal zeer overtuigend. Maar eigenlijk bijna te mooi om waar te zijn. Zijn er ook negatieve dingen aan Ubuntu?
Je hebt weinig goede games voor ubuntu, maar ik twijfel of jij daar veel problemen mee hebt ;)
Verder weet ik geen negatieve dingen aan ubuntu, het is  in de meeste opzichten (zover ik weet bijna alle) gewoon een stuk beter dan windows, alleen voor elk progamma heb je een ander nodig
Citaat
@ BlackBurn.
Jij meent dus dat als ik nu mij de moeite neem om 7.10 te installeren ik straks gewoon kan updaten naar die 8.04 versie? Dan hoef ik inderdaad maar 1 maal te instaleren. GEWELDIG
Klopt, je kan dan bij de updater op Upgrade klikken en hij doet al het werk voor je
Citaat
@ all
Misschien is dit een vraag die niet echt direct hier thuis hoort, maar omdat ik de PC echt continu nodig heb is de overstap relatief gevaarlijk. Daarom zou het super zijn als er in de buurt bij eindhoven iemand is die mij wegwijs zou kunnen maken. Ik ben niet de domste, dus veel zal wel lukken. Maar dingen als voor de TU/e
- outlook instellen
- Wlan instellen

En de andere standaard programma's die ik nodig ga hebben.
Kijk eens op de kaart of er in de buurt bij jou een steunpunt is ;)
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/steunpunten/
Op die kaart zie je een kaartje van google maps, dan zie je markertjes op de plekken waar de steunpunten bevinden, je kan erop klikken voor meer info
Citaat
Jullie hebben mij wel echt overtuigd om over te gaan stappen. Ik moet nog tot vrijdag wachten, ik heb niet genoeg externe HDD om een image te maken nu. Dus Zaterdag / Zondag wil ik de sprong eens gaan wagen.

Is er hier een lijst van programma's die ik "moet" instaleren? nadat ik de Ubuntu heb geïnstalleerd? van open-offce tot VLC etc etc

bedankt
Roel
Geloof het of niet ... Al die progammatjes staan er standaard op
Van Openoffice tot een Video speler (Totem) en Pidgin (soort MSN) en ook een imagebewerkprogamma (GIMP, zelfde kwaliteit als photoshop alleen gratis)

Om VLC af te spelen moet je alleen wel codecs downloaden..
Dat doe je door je video proberen op te starten, en dan als hij de codecs niet heeft komt er een popupje..
Dan klik je op dat popupje op het vakje "Codecs zoeken" En klik je de codecs aan...
Dan gewoon op installeren, wacht je tot het gedownload en geinstalleerd is en klaar is kees (of Roel) :D

Edit:
Op de reactie van Blackburn met de nadelen:

Citaat
- Sommige fabrikanten denken nog steeds dat Linux niet bestaat en een sprookje is. Dit resulteert in software die Windows Only is en geen drivers voor Linux.
Dit klopt inderdaad, je kan meestal de OFFICEELE drivers niet gebruiken maar daar heb je bijna altijd gratis open drivers bij,, dus die heb je voorgeintalleerd...
Het is wel mogelijk dat bijvoorbeeld je video het niet geweldig doet met bepaalde games...
Ook bestaat de kans dat je netwerk het niet doet, deze moet je dus testen op de LiveCD.
Maar 9 op de 10 keer heb je geen problemen met drivers
Citaat
- Hardware ondersteuning, maar dit sluit aan bij Punt 1.
Ubuntu ondersteund standaard meer drivers als Windows...
En het werkt meestal ook wel..
Support kan je echter neit altijd verwarchten van de hardwarefabrikant..
Meestal moet je dus voor hulp op de forums
Citaat
- Geavanceerde configuraties zijn soms wat lastiger voor elkaar te krijgen omdat je echt files moet gaan editten. Echter hier wordt hard aan gewerkt.
Dit klopt inderdaad, meestal hoeft het niet.
Maar in sommige gevallen moet je wel files editen
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/12, 19:06:05 »
Oeps, games helemaal vergeten, komt omdat ik die nauwelijks speel.

Verder komt het met de codecs ook goed als je deze pagina volgt: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/directdoen/

Niet gaan editten :P
Maar het klopt over het algemeen geen problemen met drivers, wat dat betreft is de community echt super en zelf vind ik de restricted drivers optie van Ubuntu een van de mooiste verbeteringen die er aangebracht zijn!

Met het editten doelde ik echt op geavanceerde configuraties bijv. dualhead (eigen ervaring). Standaard is het allemaal niet nodig.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/12, 19:07:35 »
Jep maar voor de games bestaat er dualboot...
Dus en Windows en Linux draaien op 1 PC
Dat is daarvoor echt de enige goede oplossing.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/12, 19:10:22 »
Citaat van: r_heliman
@ BlackBurn.
Jij meent dus dat als ik nu mij de moeite neem om 7.10 te installeren ik straks gewoon kan updaten naar die 8.04 versie? Dan hoef ik inderdaad maar 1 maal te instaleren. GEWELDIG

@ all
Misschien is dit een vraag die niet echt direct hier thuis hoort, maar omdat ik de PC echt continu nodig heb is de overstap relatief gevaarlijk. Daarom zou het super zijn als er in de buurt bij eindhoven iemand is die mij wegwijs zou kunnen maken. Ik ben niet de domste, dus veel zal wel lukken. Maar dingen als voor de TU/e
- outlook instellen
- Wlan instellen

En de andere standaard programma's die ik nodig ga hebben.

Jullie hebben mij wel echt overtuigd om over te gaan stappen. Ik moet nog tot vrijdag wachten, ik heb niet genoeg externe HDD om een image te maken nu. Dus Zaterdag / Zondag wil ik de sprong eens gaan wagen.

Is er hier een lijst van programma's die ik "moet" instaleren? nadat ik de Ubuntu heb geïnstalleerd? van open-offce tot VLC etc etc

bedankt
Roel
Zaterdag 5 april is er Linux-actief-dag van de HCC Eindhoven. En a.s. zaterdag is er de gewone inloopmiddag (o.a. voor Linux). Ik ga er zelf ook heen. Neem je computer maar mee (indien een desktop, dan inclusief monitor en toetsenbord). Dan zet ik er wel even Ubuntu voor je op.
http://www.dse.nl/~linuxhcc/

Overigens: wanneer 8.04 uitkomt, dan doe je beter een schone herinstallatie, want dat is altijd beter (bij elk besturingssysteem onder de zon).

Groet, Pjotr.

r_heliman

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/12, 20:47:14 »
Hoi,

Dat aanbod klinkt wel heel erg uitdagend. Maar ik denk dat ubuntu erop zetten niet het probleem is. Maar wat ik daarna allemaal erop moet zetten.

Ik ben zaterdag ochtend nog in het zuiden des landes, maar ben zeker bereid om op tijd in eindhoven te zijn (rond 13:00 uur). Als ik dan meer info kan krijgen, en hulp bij de eerste installatie / configuratie zou ik je heel dankbaar zijn. Dan weet ik tenminste zeker dat alles goed komt.

Groeten
Roel

?? is 8.04 al te krijgen (http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/) ??

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/12, 21:27:02 »
als je gratis alternatieven zoekt voor matlab: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuScience
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

Alweer een beginner met vragen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/12, 21:29:29 »
Citaat van: r_heliman
Hoi,

Dat aanbod klinkt wel heel erg uitdagend. Maar ik denk dat ubuntu erop zetten niet het probleem is. Maar wat ik daarna allemaal erop moet zetten.
Je zal hoogstwaarschijnlijk wel je proggamatjes vinden hoor
Hier is een lijst met windows progama's en dan met linux compatible alternatieven ervoor
http://www.linuxalt.com/
En hier is er nog een:
http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html
Citaat
?? is 8.04 al te krijgen (http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/) ??
8.04 Alpha 6 is te krijgen...
Dat alpha betekent dat het in test fase is, dus hij is nog niet af...
Eerst krig je alpha, dan is het in absolute test fase en nog ver van af..
Dan Beta, dan is het ook in test fase maar al een beetje te gebruiken maar zeker nog niet af
En dan final, hier is hij af en goed te gebruiken

Het is zeer aan te raden te wachten tot de final
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Ubert

  • Lid
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/12, 21:38:44 »
Als ik jou was zou ik het gewoon een poosje proberen in dualboot, als je helemaal tevreden bent knal je windows eraf! Heb ik ook gedaan sinds oktober.

Offline eendje

  • Lid
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/12, 21:45:14 »
Citaat van: Kip Dynamite
als je gratis alternatieven zoekt voor matlab: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuScience
Octave is bijna 100% compatible met Matlab. Je kunt deze makkelijk via het pakketbeheer programma installeren (Synaptic).

edit: Ik bedoel met bijna 100% compatible dat de commando's werken. Iets zoals Simulink is niet beschikbaar voor Octave daarvoor zou ik Scilab aanraden met de, hoe heet die toolbox ook al weer...

zoek zoek zoek Ik bedoel SciCos dus
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Hendrikdegraaf

  • Gast
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/12, 21:47:55 »
r_heliman vroeg ook om nadelen:
Draai nu een paar maandjes dual boot en begin steeds meer in ubuntu te doen. Ik ben eigenlijk overal tevreden over BEHALVE mijn probleem met slaapstand (hybernate). Gelukkig kan mijn systeem nog wel sluimerstand (suspend) gebruiken, maar naar ik heb vernomen is dit bij veel laptops niet het geval.

Ik vind het zelf erg onhandig om een enegie onzuinige laptop te hebben!

Dit heeft dus ook te maken met hardware-support en hier wordt aan gewerkt. ik zou niet durven zeggen of dit beter zal zijn in de volgende versie (8.04)

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Alweer een beginner met vragen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/12, 22:16:15 »
Citaat van: Hendrikdegraaf
r_heliman vroeg ook om nadelen:
Draai nu een paar maandjes dual boot en begin steeds meer in ubuntu te doen. Ik ben eigenlijk overal tevreden over BEHALVE mijn probleem met slaapstand (hybernate). Gelukkig kan mijn systeem nog wel sluimerstand (suspend) gebruiken, maar naar ik heb vernomen is dit bij veel laptops niet het geval.

Ik vind het zelf erg onhandig om een enegie onzuinige laptop te hebben!

Dit heeft dus ook te maken met hardware-support en hier wordt aan gewerkt. ik zou niet durven zeggen of dit beter zal zijn in de volgende versie (8.04)
Van horen en zeggen is dit een van de hoogste prioriteiten voor 8.04 ik had ooit een mooie url waar je dat terug kon lezen, maar zo 1,2,3 niet bij de hand :(
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu