Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xp en Ubuntu op 2 HD  (gelezen 2244 keer)

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Gepost op: 2007/05/09, 11:31:52 »
Is het mogelijk om ubuntu en xp te installeren op 2 verschillende HD, of geeft dit bijkomende problemen?

grtz

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 11:34:59 »
Hoe bedoel je juist? Bedoel je om ubuntu op hd1 te installeren en xp op hd2? Staan deze schijven in raid 0 of 1? Als ze in raid 0 staan lijkt me dat geen probleem, je computer "denkt" dan maar 1 hd te bezitten.

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline bwog

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 11:37:18 »
2 harde schijven  is volgens mij de beste oplossing: XP zal zich niet bemoeien met de Ubuntu disk, en bovendien kun je rustig experimenteren met Ubuntu terwijl XP beschikbaar is.  Ik heb het ook zo gedaan en het geeft geen problemen.

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 11:44:42 »
Citaat van: Scormen
Hoe bedoel je juist? Bedoel je om ubuntu op hd1 te installeren en xp op hd2? Staan deze schijven in raid 0 of 1? Als ze in raid 0 staan lijkt me dat geen probleem, je computer "denkt" dan maar 1 hd te bezitten.
nee schijven staan niet in raid
de bedoeling is van xp op hd1 te zetten en ubuntu op hd2

Citaat van: bwog
2 harde schijven  is volgens mij de beste oplossing: XP zal zich niet bemoeien met de Ubuntu disk, en bovendien kun je rustig experimenteren met Ubuntu terwijl XP beschikbaar is.  Ik heb het ook zo gedaan en het geeft geen problemen.
krijg je dan een keuze bij het opstarten

grtz

Offline anko

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 12:43:51 »
Ja, je krijgt dan een keuze bij het opstarten.
Standaard staat daarbij Ubuntu als eerste en die start dan na een aantal seconden automatisch op.
Mocht je liever XP nog (even) als standaard houden (ivm echtgeno(o)t en kids) dan kun je XP bovenaan zetten.
Daarover staan wel instructies ergens in dit forum.

Succes,
Anko
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 13:19:21 »
ok

thx

Offline Dave

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 13:45:10 »
zo heb ik het ook.
eerst xp er op en daarna de 2e schijf aangesloten en 1e gemaakt en ubuntu er op met grub.

zijn er problemen met ubuntu of grub trek je de stekker van die schijf eruit en windows heeft gewoon z'n eigen MBR nog.
tis niet meer voorgekomen onder ubuntu en grub maar is bij mij nog een overblijfsel van problemen met suse en lilo om op zeker te spelen.

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/10, 10:04:45 »
Citaat van: anko
Ja, je krijgt dan een keuze bij het opstarten.
Standaard staat daarbij Ubuntu als eerste en die start dan na een aantal seconden automatisch op.
Mocht je liever XP nog (even) als standaard houden (ivm echtgeno(o)t en kids) dan kun je XP bovenaan zetten.
Daarover staan wel instructies ergens in dit forum.

Succes,
Anko
ik krijg dus geen keuze?
computer start op in ubuntu of xp afhankelijk van welke hd ik als Primary zet in de boot directory.

grtz

Offline anko

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/10, 12:40:25 »
Sorry, blijkbaar onduidelijk verteld.
Je krijgt een menu om te kiezen uit Ubuntu, Ubuntu safe mode, memorietest (geloof ik), Windows XP.
Daarin staat na installatie van Ubuntu, Ubuntu als eerste en als je geen keuze maakt zal Ubuntu dan ook opstarten na een aantal seconden. Dat aantal is ook in te stellen.
Wil je liever XP als eerste dan kun je dat aanpassen.
Misschien kun je ook wel instellen dat er perse eerst een keuze gemaakt moet worden. Ik zit nu niet achter mijn eigen pc en kan je hierover nu even geen duidelijkheid geven.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/10, 13:27:58 »
Citaat van: anko
Sorry, blijkbaar onduidelijk verteld.
Je krijgt een menu om te kiezen uit Ubuntu, Ubuntu safe mode, memorietest (geloof ik), Windows XP.
Daarin staat na installatie van Ubuntu, Ubuntu als eerste en als je geen keuze maakt zal Ubuntu dan ook opstarten na een aantal seconden. Dat aantal is ook in te stellen.
Wil je liever XP als eerste dan kun je dat aanpassen.
Misschien kun je ook wel instellen dat er perse eerst een keuze gemaakt moet worden. Ik zit nu niet achter mijn eigen pc en kan je hierover nu even geen duidelijkheid geven.
sorry, beetje fout verwoord. ik krijg dus wel een keuze  (Ubuntu, Ubuntu safe mode, memorietest)  maar xp staat daar niet tss.
Heeft dit mss iets te maken met master and slave?

grtz

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/11, 11:41:30 »
geen reacties?

gertvo

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/11, 12:30:04 »
In Ubuntu, in het bestandje menu.lst, (in terminal sudo gedit /grub/boot/menu.lst ) kan je bepalen wat er automatisch opstart. Dit door o.a. de parameter default=0 te veranderen. opgepast grub telt vanaf 0, en de scheidingslijn telt ook mee. d.w.z. standaard voor XP op te starten zal je default=4 krijgen. Je kan ook de regels van XP voor die van Ubuntu plaatsen en default op 0 laten. ( de regels met # voor zijn als comentaar bedoeld en tellen niet mee )

Offline anko

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/11, 12:35:21 »
Gisteravond zelf aan het spelen geweest (externe harde schijf formateren en op de pc van mijn vrouw ook Ubuntu geinstalleerd) Geen erg gehad in jouw vraag.
Die installatie van gisteren was ook op een tweede harde schijf naast Windows, dus zou mag niet de oorzaak zijn.

Tijdens -aan het einde van- de installatie krijg je als het goed de vraag voorgeschoteld of het klopt dat er een Windows installatie is gevonden en stelt Ubuntu voor de Grub op de eerste schijf te installeren met beide besturingssystemen.
Als je daarop ja antwoord zouden beide systemen in hetmenu moeten staan.

Weet je nog of je die vraag inderdaad hebt gehad en hoe je hem beatwoord hebt?
Kun je in je menu.lst kijken of de Windows er bij staat?

Overigens zit ik nu weer in dezelfde situatie als gistermiddag, niet achter mijn Ubuntu pc, maar op mijn werk achter Windows :mad:
Ik zie dat er een aantal bekende namen online zijn. Wil iemand van hen, als die wel achter zijn Ubuntu zit, hier ook even naar kijken?:/
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/11, 13:49:47 »
bedankt voor de info, weet ondertussen wat ik fout gedaan heb (denk ik).
Voor de veiligheid had ik mijn xp schijf afgekoppeld,  dus  grub heeft geen weet van een ander besturingssysteem en daarom herkent hij die ook niet tijdens de opstart.
zal in het weekend is nakijken of ik alsnog  een oplossing vind.

grtz

Offline anko

  • Lid
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/11, 17:12:29 »
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat je Grub opnieuw kunt installeren.
Dan pakt hij het wel mee denk ik.

Succes
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

agentorange

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/16, 18:59:58 »
bij het opstarten krijg ik de foutmelding error 13 en word ik gevraagd om op esc te drukken. Vervolgen krijg ik het opstart scherm en krijg ik de keuze tussen xp, ubuntu, ubuntu safe mode,... als ik dan xp kies krijg ik terug een foutmelding (ubuntu werkt wel).
dus grub vind mijn xp niet (denk ik). iemand raad

grtz

belg

  • Gast
Xp en Ubuntu op 2 HD
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/17, 09:49:39 »
Dat afkoppelen geloof ik niet zo in: mijn manier :
eerst xp installeren, gewoon op je eerste harde schijf. Je tweede harde schijf gewoon leeg en ongeformateerd laten. Daarna ubuntu installeren, bij de schijfindeling kiezen voor automatisch je tweede schijf in laten delen, ofwel handmatig ( doe ik, is iets ingewikkelder )...vervolgens installeert grub zich in het mbr van je eerste schijf en overschrijft ie de windows bootloader...da's prima, nu krijg je een standaard grub met de keuze windows/ubuntu...
( Mocht je terug willen keren naar xp/vista en ubuntu willen verwijderen, kan je 'm simpelweg verwijderen met bv. partition magic vanuit windows. Vervolgens de windows-bootloader terugzetten met de optie vanaf de win installatie-cd "windows repareren" en dan kiezen voor het commando "fix mbr" ...google is je vriend als je dit verder uit wil zoeken...

2 bootloaders door harde schijven aan en af te koppelen is een optie natuurlijk. Maar grub is nogal picky als het op dit soort capriolen aankomt.